Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 mars 2013

Av Malin wiper - 9 mars 2013 16:00


Under bloggvilan såg jag några filmer som jag köpte billigt på second hand. En av dom är denna som jag även sett för många år sedan. Jag gillar såna här gamla spiontrillers som har en viss känsla som tilltalar. Den heter "Det fjärde Protokollet" och är från 1987 i regi av John Mackenzie och för manuset står Frederick Forsyth. I rollerna ser vi Michael Caine, Pierce Brosnan, Ned Beatty, Julian Glover, Michael Gough, Ray McAnnaly.

  



Stormakterna undertecknar ett provstoppsavtal. Avtalet har fyra tilläggsprotokoll där det hemligaste och farligaste är det "Fjärde protokollet". Men det politiska maktspelet blir en farlig realitet när en agent smugglar in en atombomb i fickformat till England för att spränga London i luften och starta ett tredje världskrig. Av Frederick Forsyth som skrev thrillersuccén "Schakalen" 

 

 

   

 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna bok som filmen bygger på.  

 

  

   

Detta är manusförfattaren Frederick Forsyth. Han föddes 1938 i Ashford, Kent och är en brittisk författare, främst känd för sina thrillerromaner, varav flera är filmatiserade. Som nittonåring blev han en av dom yngsta piloterna någonsin i Royal Air Force, där han tjänstgjorde fram till 1958. Sen blev han reporter och arbetade för Reuter och BBC. Han bevakade bl.a kriget i Biafra och skrev en bok: The Biafra Story. Han fick sitt genombrott med "Schakalen" 1970. filmatiserade 1973 och 1977 och jag har själv sett båda. Den filmatiserades även 1997 och den har jag även sett. Han lever fortfarande och är 74 år. Klicka här för att läsa mer om honom. 

 





   

 

 

         

 

Eftersom jag gillar såna här lite äldre spionthrillers och denna var rätt välgjord och välspelad så får filmen 3 spioner av 5 möjliga i betyg av mig. Man får bl.a se en ung hårdkokt Pierce Brosnan och fantastiska Michael Caine. Dessutom fler av skådespelarna av den äldre gardet och så härligt att dom flesta lever fortfarande och är  i åldrarna 74-94. 

 

 

  

 

 

        

  

 

 

 


Trailern

 

 

Av Malin wiper - 9 mars 2013 08:00

  


 Jag tog en välgörande promenad på Ellen Nybergs Promenad, en dag under bloggvilan. Det var rätt halt så det gällde att hålla tungan rätt i mun, som det så fint heter.   



  

  

Butik Ingelund är nu ett minne blott tyvärr. Tack och lov finns huset kvar i alla fall. Tack för den tid ni hade öppet och förgyllde oss.   



  


Två unga sångsvanar mitt i andsamlingen.  



  


En vante fungerade som mössa på en stolpe...    



    


Hisnande vacker vy. 



  


Som ni ser så är det fullt med is på gångbron så man fick ta det easy


  


Detta är en av dom tre katterna som jag alltid träffar på när jag är ute och promenerar. Denna kommar alltid fram och stryker sig runt mina ben och man smälter som smör i solsken. Katten låg och myste bredvid vattenkanten men så fort jag kom gående så slöt den upp vid mig.  



      


  



    


En och annan smörgås på Ritz har det blivit också...    



    

  En barncykel utanför Ritz. Sköt om er och ha en skön lördag.  



  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards