Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2013

Av Malin wiper - 26 februari 2013 07:45

 




       

För nån vecka sen så kom min man hem med denna  Cheddarost som han hittade på vårt Netto. Den kostade endast 20 kr och han visste att jag är extra förtjust i cheddarost....  Denna är lagrad i 18 månader och är deras allra bästa sort. 


  

Det är en Vintage cheddar som är en årgångscheddar. Den var så otroligt god så jag bara njöt, väldigt smakrik samtidigt inte för stark utan den gav en otroligt god eftersmak. Dom hade fått in ett lager och det är nästan slut nu så min man kom hem med fler paket...   i går.  

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en annorlunda osthyvel


  

Det är en produkt från Isle of Man. Klicka här för att komma in på en hemsida där denna produkt finns och andra fina cheddarsorter.    


Just nu när detta inlägg kommer in så är jag ute på promenad. Följer med min man till hans arbete och sen tar jag en långpromenad. Måste bryta det dåliga mönstret. Kommer att göra så här varje morgon och i dag kom jag verkligen upp ur sängen i god tid. Måste få ner vikten och upp med konditionen. Ha en fin tisdag kära bloggläsare.

Av Malin wiper - 25 februari 2013 19:45

  


        

Efter en Facebook-inbjudan från Betel, om en gospelkonsert med Betel Gospel, så mindes jag vilken fantastisk körsång jag fått höra vid juletid. Lördagskvällen bjöd som väntat på helt fantastisk gospel och stämsång. Det var 20-års jubileum för kören som hade kvar sina orginalmedlemmar. Klicka här för att komma in på en sida där det står lite om kören. Klicka här för att komma in på en sida för att se vilka som är med i kören. (Malin här) jag satt in lite länkar och bilder efter att min man skrivit färdigt detta inlägg


  

Den suveräna kören stöddes av fyra mycket skickliga musiker, ljudteknikern hade lyckats till 100% och den unga killen som skötte ljuset gjorde ett bra jobb.


  

Arrangemangen var stundtals mycket avancerade och säkert framförda. När kören riktigt släppte loss ville musiken inte tystna. Domning i ett ben gjorde att jag måste gå lite innan slutet.

Ända sen jag som liten hörde Mahalia Jackson sjunga gospel har jag njutit av dess mäktighet. Klicka här för att komma in på en sida för att läsa en biografi över Mahalia Jackson


  

Får ni tillfälle att lyssna till detta samspelta gäng så tveka inte, det är en upplevelse... 


Av Malin wiper - 25 februari 2013 13:00

Här kommer så passande till förra inlägget "Whiskey Lullaby" med Brad Paisley och Alison Krauss 

 

   

Låten Whiskey Lullaby är komponerad av Bill Anderson och Jon Randall.  

 


Min man åkte in till Jönköping på ett möte han var kallad till. Jag skulle ha följt med men orkade inte så jag har försökt komma igång efter två morgonrocksdagar. Min man kommer att skriva om "Gospelkonserten" han var på men det blir lite fördröjt för han har hjälpt till med att installera en ny lap top och det tog lite tid. Som tack för hjälpen fick vi massor av kantareller och även torkade såna. Det är skogens guld så vi tackar och bockar...  



Av Malin wiper - 25 februari 2013 10:00

 


    

Så här ser saken ut i sin helhet och det är en flaska som det varit Bell´s Whiskey i. Jag köpte den på second hand för ca 25 kr. Den skall vi hälla i Bells Whiskey och ha när vi får besök och bjuda ur. Den ser ut som en "handklocka" och när jag såg den kunde jag inte motstå för den ser så läcker ut. Den är vidare nertill än vad jag kan få fram på bilden.

 

     

Här ser ni korken till flaskan som är lite skadad. Det hade varit kul om etiketten suttit kvar. 

 

 

 

Undersidan.  

 

Klicka här för att komma in på en sida och se flaskan i sin helhet. När man kollar på nätet så får man ge 4ooo-9000 för en sån här flaska full med whiskey och med en etikett som ser bra ut. Utan innehåll och etikett är den värd ca 200 kr. 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

 

Jag har hittat fler sajter med liknande flaskor

 

  

 

Klicka här för att se nästa

 

Klicka här för att se nästa

 

Klicka här för att se nästa

 

Klicka här för att se nästa

 

Klicka här för att se nästa

 

Klicka här för att se flaskan i 3 olika storlekar

 

 

     

 

  

 

 Går till Sirpa som har bloggen "Änglar och Pärlor" Hon svarade: Flaska med nåt gott i...  och det stämmer exakt. Grattis till dig och så kul att du ville vara med...   Jag kommer att skicka priset till dig så fort jag fått din adress.

 

 

   

 

Går till Skrivmoster som kom in som nr 2 och gissade på en flaska som man kan ha olja  eller nåt annat flytande i och det var helt rätt. Grattis  till dig och vad kul att du ville vara med...   Jag skickar upp priset till dig så fort som möjligt.

  

 

Tack till alla ni andra som varit med och gissat. Här kommer en kavalkad av era härliga och påhittiga gissningar: 

  

 

Rakborste 

Sminkverktyg

Järn för att få mönster på rån

Knopp till skåplucka

Sockerskål med lock

Cookie Press

Saltkar, ströare

Vällingklocka

Bordsklocka

Bjällra att ringa i

Ringklocka med korkskruv på toppen

Handklocka

Flaska för olja eller vinäger 

 

Jag har nu publicerat era kommentarer  som var hela 20 st...   

 

Av Malin wiper - 25 februari 2013 09:30


 

Malik Bendjelloul 

 

 

  Jag blev så glad i morse när jag såg att filmen "Searching for Sugarman" fick en Oscar för bästa Dokumentär....  Dokumentärfilmaren Malik Bendjelloul tog emot priset för sin film. Jag har sett den och även skivit om filmen. Klicka här för att komma in och läsa det inlägget. Jag var uppe ett tag och försökte orka med att se Oscarsgalan men det var så mycket med röda mattan och klänningar före så när själva galan började så sov jag...  . Får kolla på nätet istället för nu vet jag inte nåt om vilka andra som vunnit Oscars.  Klicka här för att se och läsa ang detta i Aftonbladet. Sverige fick ytterligare en Oscar i form av priset för bästa ljudredigering som gick till Paul Ottosson och Per Hallberg. 

 

   

Tyvärr var inte Sixto Rodriguez med på galan för det blev för jobbigt med en 26 timmars flygresa men han är väldigt glad för att filmen nominerades men ledsen över att inte kunna vara med. Det hade varit kul att få se honom på röda mattan. Klicka här för att komma in på hans hemsida 

 

  

   

Jag köpte filmen för ett tag sen och den står på hedersplats bland dom som jag tycker är dom bästa filmer jag sett.  Klicka här för att läsa om filmen på MovieZine

 

 

                            

 

 

 

Malik Bendjelloul föddes 1977 i Ystad och är en svensk nu oscarsbelönad dokumentärfilmare och tidigare barnskådespelare. Han gjorde sig känd i rollen som Philip i TV-serien Ebba och Didrik från 1990. Numera arbetar han som dokumentärfilmare och även på SVT i kulturprogrammet Kobra. 

 

   

 Stort Grattis till Malik Bendjelloul för sin välförtjänta Oscars....      


 

Nu har jag sett vilka som vunnit Oscars för övrigt. Klicka här för att komma in och se alla vinnare. Adele fick för bästa låt "Skyfall" från Bondfilmen med samma namn och det tycker jag var välförtjänt för låten är jättebra och även hennes röst. Låten passar dessutom ypperligt till en "Bondfilm"

 

Av Malin wiper - 24 februari 2013 22:00


  


  



Jag hade inne denna låt för några dagar sen med Garth Brooks men det är detta som är orginalet. Bob Dylan med "Make You Feel My Love" Bob Dylan har skrivit både text och musik. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på den svenska hemsidan.

 

  

 

 

 

 

 

Klicka här för att se den svenska texten till låten.

 

 

 

 

Good Night

visit this site | visit this url | Good Night | Source

Av Malin wiper - 24 februari 2013 17:00



 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

Skådespelaren och regissören Hans Ernback har gått ur tiden i en ålder av 70 år. Dödsorsaken var en hjärtinfarkt. Klicka här för att se vad dom skriver i Aftonbladet ang detta. Han föddes i Lulea och dog i stockholm, han var även dramatiker och konstnär. Han började sin karriär hos Sten-Åke Cederhök på Veckans revy i Göteborg.  Efter examen vid Statens Scenskola 1966 engagerades han vid Stockholms stadsteater. Han slog igenom i filmen "Ormen" 1966 och var därefter flitigt anlitad på film och tv. Jag har själv sett honom i många filmer och teaterstycken. Bland hans många insatser kan nämnas Åke Falcks serie "Ett köpmanshus i Skärgården" 1972 som jag själv sett, kriminal- Tv serien Sinkadus 1980 och humorserien Bombardemagnus 1985. Under 20 års tid verkade han som regissör vid Sveriges Radio redan på 60-talet. Han började måla kontinueligt 2004 och övergick till ett liv som konstnär. Jag tyckte han var en bra skådespelare och teaterperson och det känns alltid tråkigt när nån av dom man följt i många år går ur tiden.

 

 

 

 

 


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Hans Ernback ses längst ner till vänster och jag tyckte han såg jättebra ut som ung. Till höger ser man Mona Seilitz som också gått ur tiden för några år sedan. Klicka här för att läsa om serien "Sinkadus"

 

  

 

 



  

 

Här ser man introduktionen till Sinkadus 1980. En ung Arne Weise var då tv presentatör och såna glasögon som han har börjar bli högsta mode igen.

 

 

 

 

 

The End collections



Av Malin wiper - 24 februari 2013 12:00


Jag zappade i går och kom in på programmet "En helkväll med Lena Philipsson" Det var mer underhållande än jag trott och man bjöds på både sång, dans, humor och en skön variation av nummer så man tappade aldrig fokus. Här en finstämd låt från programmet där Lena och Darin sjunger tillsammans. Låten heter "Månsken i Augusti" som är skriven av Lena själv och Torgny Söderberg. Hon har utvecklats med åren och har en komisk ådra som gör att showen blev så varierad. Jag brukar nappa när jag ser att det är nåt rent underhållningsprogram på tv. Det är man inte bortskämd med numera då det för det mesta innehåller tävlingar och insamlingar. I går kunde man bara luta sig tillbaka och låta sig underhållas och då infinner sig ett lugn i kroppen.   

 

 

 

                            

 

 

   

  

Hon visade i programmet vilken enorm fysik hon har och det är svårt att tro att hon är 47 år gammal.  Hon dansade och höll igång hela tiden men man hördet inte nåt flås eller tungandning för hon var i toppform. 

 

  

Vad gäller sista omgången av melodifestivalen i går så tyckte jag rätt låtar vann. Själv gillade jag bäst Ralf Gyllenhammar med låten "Bed on Fire" som var en höjdare med en sångare som hade en toppenröst och låten var så häftig så även eldeffekterna. Army Of Lovers försökte simma på en våg av smaklöshet och ingen av dom kan sjunga. Dessutom kunde inte Camilla mima rätt så man såg att det var fejk. Ulrik Munther har också en bra röst och är en ung kille som har kommit för att stanna, jag förstår att han får många flickhjärtan att slå lite snabbare....  

  

 

 

I morgon måndag 25/2 avslutas min gissningstävling 10.00

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards