Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 februari 2013

Av Malin wiper - 26 februari 2013 19:00


I går när jag tittade ut så höll dom på att jobba med nåt på skolgården som vi ser från våra vardagsrumsfönster. Nu i dag då jag vaknade så tidigt så var det fullt ös utanför med barn som dök upp till skolan och det stod många bilar ute på gatan eftersom många blir skjutsade till skolan. Dom är rätt små dom som går där men förut har det varit en "Folkskola" och skylten finns kvar upptill på den fina träbyggnaden. 

 

    

Nere på torget var det full rulle med snöröjning och två traktorer behövdes för att få ihop lite högar. Det var även mycket folk i farten, jag var ute redan 08.00 och det var länge sen jag var. Fick en känsla igen hur det var att kunna gå till ett arbete. 


  

Jag åt ingen frukost i dag eftersom jag kände för att gå in på Ritz Konditori och bara sitta där och njuta av en minifrukost. Såg sen att dom även hade juicer som jag hade kunnat ta också men då vet jag till nästa gång.


  

Jag var helt ensam i detta rum med en tv som sällskap. I andra kafferummet  var det fullt med folk så jag antar nån firma hade ett morgonmöte där.  Nu kan man även abbonera Ritz i slutna sällskap.


  

Wienersemlor gör mig så nostalgisk, för jag arbetade som kontorist i början av 70-talet och då blev vi alltid bjudna på wienersemlor när det var dags för såna,  på den tiden fanns semlor bara på fettistan. Wienersemlor är inte lika vanliga numera men det är en favorit. Fast jag har inte ätit nån på flera år. När jag var liten så kokade föräldrarna upp mjölk som dom hällde i en djuptallrik och sen la man i semlan där så den blev härligt mjuk och varm. Det var vanligt att man åt upp locket först för att komma åt den goda marsipanen...  . Klicka här för att se ett recept på wienersemlor.



En av kvinnorna som jobbar där hade nyss varit till Mora i Dalarna och köpt dalahästen, den gula till höger och då blev dom plötsligt tre som stod där som en fin prydnad. Tyvärr ställde jag dom fel så det kom för mycket ljus underifrån därför fick jag inte till bilden riktigt.    

 

 

Dalahäst i glas från Mats Jonasson i Målerås. Klicka här för att komma in på hans sida och se mer glaskonst.


  

När jag fickat gick jag över till min man i Magnisastugan för att bjuda dom på lite kaffebröd till kafferasten. Min man fick en smörgås istället för vi skall ju inte äta nåt sött nu. Dessutom har han gått ner lite i vikt och det vill jag inte förstöra.


  

Kolla in så mycket snö det är fortfarande.



  


Jag har sån tur för denna katt sitter utanför detta hur på veranadastaketet varje gång jag går förbi. Katten myser så man nästan kan höra kurrandet ut mot gatan...  Jag hann inte gå så länge för jag måste hem och förbereda maten och sen såg jag att jag glömt att köpa potatis så det var bara att gå ut igen. Har även skickat iväg priserna till Sirpa och Skrivmoster så dom har dom nog i morgon eller på torsdag. Efter maten skall jag  och Mr T ta en promenad tillsammans för det är så soligt och fint ute än om det är 8 minusgrader så känns det inte så kallt för det är så vindstilla.



Många timmar senare:

 


Har inte kunnat komma in här för webbläsaren Crom slutade funka så min man fick avinstallera och skall sen installera om den så nu har jag en annan webbläsare tillfälligt. Vi tog en långpromenad och gick bl.a till Biblioteket och lånade lite filmer, fotade och läste tidningar. Det får jag skriva om i morgon. Nu har jag inte tid att sitta vid datan lika mycket eftersom jag skall komma i bättre form inför vår och sommar. 


Av Malin wiper - 26 februari 2013 13:00

  

Jag har sett filmen "Snabba Cash II" Jag har förut sett den första filmen "Snabba Cash" klicka här för att se vad jag skrev om den. . För regin står Babak Najafi. Den hade biopremiär 17/8 2012. Det är som sagt en uppföljare till "Snabba Cash" från 2010 och bygger på Jens Lapidus böcker "Snabba Cash" och "Aldrig fucka upp". Filmen är andra delen i en planerad triologi. För manus står Peter Birro och Maria Karlsson. I rollerna ser vi Joel Kinnaman, Matias Varela, Dragomir Mrsic, Fares Fares, Lisa Henni, Joel Spira, Madeleine Martin.  

 

 

                          



  


Handlingen:  

  

 

JW var en gång en lovande Handelsstudent, men med för stor hunger efter "snabba cash". Nu betalar han priset: fyra år på Norrtäljeanstalten". JW har en plan på hur han skall vända sitt liv tillrätta då allt förändras när en ny livsfarlig fånge kommer till anstalten, en man från JW:s våldsamma förflutna: Mrado Slovovic. 

 

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen och vilket betyg dom gett den.   

 

 

Jag tyckte alla skådespelarna gjorde bra ifrån sig i denna uppföljare också men en del sticker ut lite extra och det är: Matias Varela som gått från såpaskådis till fullfjädrat proffs, han är sanslöst bra (han var lika bra i första filmen) sen har vi Fares Fares som gör en jättebra rolltolkning som tragisk figur på fall. Denna film var lite mer uppskruvad och man anade en galopperande katastrof  det var ett sanslöst tempo med hopp hit och dit som gjorde att jag som har besvär med yrsel hade svårt att hålla illamåendet borta men jag höll ut för filmen skall ha detta bildspråk för att komma till sin rätt och sticka ut lite.  Man sitter med hjärtat i halsgropen för det händer mycket på olika håll i filmen för flera personer. Rätt mycket våld men det är ju den undre världen detta skildrar. Det gäller att hänga med i svängarna och se filmen i en följd så ett tips är att duka upp med nåt gott och se till att ha toabesök och annat är avklarat....   

 

  

Matias Varela som han ser ut i sin roll. Klicka här för att komma in på en sida där han blir intervjuad. Klicka här för att se vad han är aktuell i just nu.  

 

 

Jag ger filmen 4 sedelbuntar i betyg av 5 möjliga 

 

   

Av Malin wiper - 26 februari 2013 07:45

 




       

För nån vecka sen så kom min man hem med denna  Cheddarost som han hittade på vårt Netto. Den kostade endast 20 kr och han visste att jag är extra förtjust i cheddarost....  Denna är lagrad i 18 månader och är deras allra bästa sort. 


  

Det är en Vintage cheddar som är en årgångscheddar. Den var så otroligt god så jag bara njöt, väldigt smakrik samtidigt inte för stark utan den gav en otroligt god eftersmak. Dom hade fått in ett lager och det är nästan slut nu så min man kom hem med fler paket...   i går.  

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en annorlunda osthyvel


  

Det är en produkt från Isle of Man. Klicka här för att komma in på en hemsida där denna produkt finns och andra fina cheddarsorter.    


Just nu när detta inlägg kommer in så är jag ute på promenad. Följer med min man till hans arbete och sen tar jag en långpromenad. Måste bryta det dåliga mönstret. Kommer att göra så här varje morgon och i dag kom jag verkligen upp ur sängen i god tid. Måste få ner vikten och upp med konditionen. Ha en fin tisdag kära bloggläsare.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards