Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 februari 2013

Av Malin wiper - 15 februari 2013 16:00

 



  


Vi hade verkligen en heldag i onsdags, vi åkte även till Sam Hjälp Second hand som är en av dom bästa och ligger i Huskvarna. Där har dom ruljans på sina saker och det är ofta mycket nytt varje gång man kommer dit och dessutom har dom inte höjt sina priser så dom blir av med grejerna. Sen gillar jag dom trevliga personerna som går omkring och pratar med oss som kommer dit och även hjälper till. Det är en väldigt bra stämning så man känner trivsel när man kommer in där. Inte undra på att det alltid kryllar av folk där.

 

 

   



 




   


Jag blev verkligen nostalgisk när jag såg denna lilla stegstol innanför ena kassan. Jag tror att det var såna som fanns på skobutiker förr. Jag tror man använde dom för att ta ner skokartonger från hyllorna.

 

  

 

 

 

 

 


   

När jag växte upp fanns en skokedja som hette "Oscaria" dessa skobutiker fanns i hela landet. Klicka här för att se lite bilder på "Farbror Sid:s"blogg. Själv sommarjobbade jag på en skofirma som hette "Wedins" den fanns kvar för några år sedan. Jag var på lagret först men sen fick jag både hjälpa folk med att välja skor och även stå i kassan. Jag har till och med varit skomannekäng åt Oscaria för en kväll då min pappa arbetade med uthyrning av lokaler, då skulle en massa inköpare komma dit för att köpa in skor och hon som skulle visa skorna hade blivit sjuk. Jag var så fruktansvärt blyg när jag gick där på podiet förbi inköparna (mest män) som stirrade på både ben och skor...  . Pappa kunde involera oss barn i mycket olika uppgifter och man fick ju en slant för besväret.

 

  

 

 

 

 

 

 


   

Klicka här för att se fler skor från 50 och 60-talet

 

 

 

  




 



  



Denna gamla fina skrivmaskin skulle jag ha velat ha men har ingen plats för den. Jag har själv skrivit på en sån när jag var kontorist innan dom elektriska kom. Då var man tvungen att ta i för att få ner tangenterna och det är nog därför jag haft sönder så många datatangentbord genom att vara hårdhänt. Det sitter i ryggmärgen när man skrivit på maskin i många år.  Jag har även skrivit på dom elektriska Facit maskinerna.

 

 

  

 

           


Net animations  



   



 



  


  



Just nu har jag ingen resersymaskin men jag har inte behövt ha nån för den jag har är så otroligt bra och har funkat i jättemånga år. Denna gamla singer ser rätt bra ut och det kommer alltid in symaskiner på second hand om man behöver en reserv.

 

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på ett häftigt ställe gällande symaskiner. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida

 

 

 

 

 

 


 

Dom hade även två såna här riktigt gamla vevgrammofoner. Klicka här för att komma in på nostalgisida där det även finns en vevgrammofon.

 

  

 

 

   




 


  


  



En bordsmangel för endast 30 kr. Undrar om nån använder såna numer. Det är inte mycket tvätt jag själv manglat i mina dar. Ett tag strök man lakanen men min man hänger dom så ordentligt så dom är helt släta. 

 

 

 

  



 



  



Detta reseur kunde jag inte motstå och nu står det på skoskåpet i hallen som en intredningsdetalj. Min man skall försöka få igång den så den visar rätt tid. Märket på denna klockan är Rydéns eftr.

 

 

 

  




 


  



På ett bord stod en jättefin servis som passar både till kaffe och te. Den ser så tidlöst snygg ut.

 

 

  




 



Sockerskålen till servisen.

 

  



     



  




 

Tea mugs



   





  



Vi kunde inte låta bli att fika på Sam Hjälp för nu har dom även smörgåsar och inte bara kaffebröd. Dessutom inte så stora utan alldeles lagoma och även dom hembakade. 

 

 

   




       


Kolla in detta fina hembakade dom hade.

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

 



  



The Lovin Spoonful med låten "Do You Belive In Magic". Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa om gruppen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag trodde jag skulle hinna med så mycket i dag men här sitter jag fortfarande med morgonrocken på mig, och känner mig paralyserad. Lika bra att krypa upp i soffan och se ytterligare en film av dom tre jag lånade i går på vårt "Video Hollywood".  Man kan sammanfatta  så här: 4 bra och händelserika  dagar och en dålig, då får man vara nöjd....  

 

 

 

 




Have A Lovely Evening

cool stuff | cool website | Good Evening | Source

Av Malin wiper - 15 februari 2013 12:00

  

Jag såg denna film i går som är regisserad av Lasse Hallström efter en roman av Lars Keplers. Det är en thriller som börjar bra och spännande men sen blev jag bara irriterad eftersom det var sånt överspel från Mikael Persbrandt och Lena Olin. Det kändes krystat och inte naturligt, jag har hört att filmen är Oscarsnominerad och det fattar jag inte för jag gillade den inte nåt vidare. Det fanns ingen nerv och driv i filmen som man kräver av en film som ligger etta på biotoppen. Tobias Zilliacus som spelar kommisarie Jonna Linna var den som var trovärdigast enligt mitt tycke. Han är relativt okänd. 

 

  

 

 

                         

   

 

Fler som är med i filmen är Helena Af Sandberg, Jan Waldekranz, Anna Azcarate, Zilliacus, Eva Melander, Jonatan Bökman (gjorde bra ifrån sig), Oscar Pettersson, Emma Mehonic, Nadja Josephson. 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild.


Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. 

 

 

Handlingen: 

 

  

Kriminalkommissarie Joona Linna har ett vittne som trots sina skador mirakulöst överlevt en ursinnig slakt på en familj i ett radhus utanför Stockholm. Vittnet, familjens femtonårige son svävar mellan liv och död och kan inte förhöras med vanliga metoder. Samtidigt är familjens äldsta dotter spårlöst försvunnen. Det verkar som någon försöker utplåna hela familjen och Linna befarar att hon kan bli mördarens nästa offer. I sin kamp mot klockan övertalar Linna den starkt ifrågasatte hypnotisören Erik Maria Bark att försöka nå fram till pojken och få honom att vittna under hypnos. Bark bryter därmed sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en livsfarlig resa ned i det undermedvetnas bottenlösa mörker tar sin början. 

  

 

Jag har svårt att skriva om filmen som jag tycker var rörig och när jag blir uttråkad trots action så kan jag inte ge filmen mer än 2 kristallkulor av 5 möjliga. Jag kände helt enkelt inte för filmen, den lämande inga spår hos mig efterråt. Dålig rollbesättning gör mig också beklämd, det funkar inte hur mycket dom än opererar sig för att se ung ut när dom skall spela mamma till en 12-14 åring och är närmare 60 år. 

 

     

 

 


Av Malin wiper - 15 februari 2013 09:00

Vi kom iväg till Stockaryds Stationscafé i går trots att jag inte var i form utan hade yrsel. Här ser ni min man som bär på sakerna vi fick med oss till "Exotiska Brickan" som vi nu passade på att lämna tillbaka. I dag  skall jag bara ta det lugnt och äntligen sy färdigt klädnypeklänningarna som jag har halvgjorda vid symaskinen på grund av att vi varit ute på så mycket galej sista tiden.  Vi vill gärna åka till Stationscafét så mycket vi kan för snart är det ett minne blott och kvinnornas försök att blåsa liv i samhället är som att cykla i motvind.


  

Fina ingången till cafét


  

Här börjar vi ta för oss av "Alla Hjärtans Dags buffén". Deras Jansson är så försvinnande god.


  


  

Dom gör även en potatisgratäng som är njutningsfullt god. 


  

En risrätt som jag inte kom ihåg namnet på för det står helt still just nu. Den var också supergod.


  

Lite kött och god sås. Det var så roligt för det kom en strid ström av folk hela tiden och alla såg ut att njuta.


  

Här en favorit, deras omelett med svamp och annat.


  


  

Jag orkade inte ta av alla sorter så denna missade jag. Det är nån slags färsbiff.


  

Så här såg det ut på min mans tallrik. Han kan inte som förr gå och ta om eftersom han testar en ny metod vad gäller sin diabetes och har inte samma matlust som förut. Han har varit på undersökning och dom sa att han gått ner 3 kg men det är för lite så nu måste han börja promenera regelbundet. Sockret hade i alla fall gått ner från 7-8 till 5,8 men det räcker inte för att han skall få bort sin spruta för då måste det ligga på 5. Tabletterna måste han fortsätta med men sprutan vill han bli av med. Nu har han fått 3 månader till med nya medicinen och måste då gå ner minst 5 kg för att få testa ytterligare 3 månader.


  

Dom hade så fint lagt ut dessa hjärtan för gästerna att njuta av.      


  

När vi åkte hem så sa jag till min man: Nu åker vi och hyr film och bara slappar. Jag har hunnit se en och skall skriva om den i dag.  

 

Have a Nice Friday

nice site | execellent site | Friday | Source



Lindsey Stirling, född 21 september 1986, är en amerikansk violinist, mest uppmärksammad för sitt deltagande i America's Got Talent. Också känd för sina musikvideor och låtar på Youtube.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards