Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 februari 2013

Av Malin wiper - 9 februari 2013 17:00

     

Vi åkte även förbi Rydal när vi åkte till mamma. Här går man in till Rydals "Museum Spinneri" som vi tänker besöka en annan gång när vi åker igenom. Tyvärr var det fina 50-talscafét nedlagt sen en tid. Dit har vi varit några gånger och fikat och fotat. Tyvärr är min externa hårddisk trasig så jag får inte fram några foton. Vi har sett att det skall kosta 7000 kr att lag och det låter ju hutlöst. Vi fortsätter att kolla på bättre priser. 

 

Klicka här för att komma in på Rydal:s Museum och Spinneri. 

 

     

Utanför hängde dessa två trasmattor som säkert vävts på spinneriet. Jag hann inte fota så mycket denna gång men när vi åker dit för att besöka museumet så blir det lite mer. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna stol som liknar en vävstol. Stolen heter "Loom" (vävstol) och är designad av Laura Carvardine. Den skulle man vilja äga själv eftersom jag satt upp otaliga vävar själv när jag arbetade inom arbetsterapi. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida som handlar om henne.  

 

  

 

Här ett klipp från "Tältprojektet" från en föreställning om den Svenska Arbetarklassens historia. Framförd över hela landet sommarhalvåret 1977. Tyvärr så börjar fel låt från detta klipp vanannan gång jag spelar upp det....  Jag får inte nåt att stämma nu i bloggen och vissa bilder försvinner och sen kommer dom helt plötsligt tillbaka. Jag har inte ändrat tillbaka till windows 7 eftersom jag nu hör musiken men det är så mycket annat som krånglar så det känns som jag vill slänga ut datan genom fönstret...  emellanåt för det känns så frustrerande.  

 

     

Här åker vi förbi Seglora kyrka som ligger väster om Viskafors. Det är en ovanlig arkitektur och ser inte typiskt Svensk ut. Man hajjar till men tyvärr gör inte fotot kyrkan rättvisa så jag skall stanna till där nästa gång och gå ut och fota lite mer.  

 

    

Fick i alla fall en närbild på kyrkan än om lite otydlig. Min kamera skall ha en jättebra zoom men det stämmer inte för min förra kamera var bättre.   

 

      

Klicka här för att komma in på kyrkans hemsida och läsa lite om densamma. Klicka här för att se vad folk tycker om den fina kyrkan på "Kyrkokartan". Det finns en Seglora kyrka på Skansen också "Gamla Seglora kyrka"

 


Av Malin wiper - 9 februari 2013 12:45

  

I dag slog vi upp våra ögon 10.41...  och då är det ingen idé att gå ut  så jag skall renskriva anteckningar från mötet hos mamma. Min man har jag gett till uppgift att scanna in blanketter som vi syskon skall fylla i ang mamma så vi har lite att göra och dessutom skall jag färdigställa några klädnypeklänningar. Det är möjligt att jag inte har tid och ork då att bloggvandra så jag kommer in i morgon istället på era bloggar. Köpte lite tulpaner och choklad till mamma och dom andra som sitter vid matbordet. Hade inget kaffebröd med mig denna gång men det är inte snålt på sånt där hon bor utan dom hade tre sorter så dom boende satt och njöt vid 15.00-kaffet   


    


  


När vi åkte till mamma så åkte vi över Rydboholm och där kunde man stå på ett ställe och fota denna bro uppifrån. 

 

   

I Rydboholm finns även detta Värdshus som heter "Rydboholms Värdhus & Café" Vi har varit in där en gång och då var det sommar. Blev så paff då för en arbetskamrat som jag hade i Katrineholm hade sadlat om drev värdshuset nu. Vi kunde inte gå in denna gång för det var helt stängt.   

 

   

Klicka här för att se vad jag skrev om dom 30/7 2011. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att se vilket bra betyg dom får på Cafekartan. 

 

   

På baksidan ser man en del av uteserveringen och man har utsikt över Viskan. Det är väldigt fint där och även inomhus. 

 

   

Här åker vi utefter Viskan det var jättevackert att åka utefter berget med vatten på andra sidan. 

 

   

Vackra bilder till sång av Ben Howard. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Det är ett varierat klipp där han inte sjunger hela tiden utan man får njuta av bilder. Han är född 1987 och är en brittisk sångare, låtskrivare och surfare. Han uppfostrades av musikaliska föräldrar som utsatte honom för sina favoritskivor från singer- songwriter konstnärer från 60-talet och 70-talet i tidig ålder. Han är influerad av John Maryn, Van Morrison, Joni Mitchell och Simon & Garfunkel. Hans föräldrar bor nu på Ibiza, det är också där locket foto för hans debut studioalbum "Varje Kingdom" togs.



Av Malin wiper - 9 februari 2013 09:00

  


I går åkte vi till min mamma för att vara med på ett möte ang hennes vårdplanering. Vi åker då alltid igenom Borås och här är vi snart framme. Jonas Gardell skulle tydligen ha en show på Folkan samma kväll. Min mamma har blivit så mycket senilare och sämre så enhetschefen och sköterskan på serviceboendet kallade oss till detta möte. Där hon bor nu skall det bli "Trygghetsboende" och därför passar inte senila, vårdkrävande personer  in längre. Det kommer att bo piggare personer där som får hemtjänst nån eller några timmar om dan. Då undrar man ju hur länge dom klarar sig så för det kan gå snabbt utför och då måste dom flytta igen. Min mamma har nu flyttat två gånger fram och tillbaka på grund av reparation och det har gjort att hon blivit sämre och otryggare. En cynism har bredit ut sig och man vill helst bli av med såna som som kommit upp i ålder. Vi vill bara att mamma skall få ha det bra dom sista åren i livet.  

 

   

Det var i alla fall ett möte där  man fick en sansad och vänlig information om läget. Dom vill helst flytta min mamma till ett demensboende och det tog vi upp när hon flyttade förra gången men då ville dom inte flytta henne för hon skulle få bo kvar resten av livet där hon kände sig trygg men nu är allt förändrat igen. Jag är rätt tom i bollen nu efter alla tankar som dyker upp. Vi tre syskon skall nu ta ställning till om vi skall flytta henne till demensboende men då skall vi först gå på studiebesök dit för att kolla upp läget.  

 

   

Vi stannade en stund i Borås innan vi åkte till mamma och jag fotade lite byggnader. Kolla vad roligt dom gjort med dessa hus som står omlott. 

 

     

 

 

   

Här ligger det ett Café som heter Tranan. Dit har vi aldrig varit.  

 

 

Ett märkligt hus som är en äldre gul byggnad bakom med en ny tillbyggnad.  

 

   

 

  

  

 

 

 

 

 

 

  

 


   

 

       

 

 

 

 


 

       

Mamma var nyklippt och permanentad så hon var så fin i håret. Vill inte exponera henne för mycket så därför blir det lite diffusa bilder.  

 

Häftigt!

 

          

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards