Öppen Ridå

Alla inlägg den 30 januari 2013

Av Malin wiper - 30 januari 2013 14:00


Söndagen den 3 februari 10-15 är det Antik & Samlarmässa i Huskvarna Folkets Park. Det är nu 22:a året i rad och vi har aldrig varit dit förut. Vi har handlat alldeles för mycket denna månad så det blir inget mer köpt för oss just nu, men man kan ju alltid kolla utan att köpa nåt men man blir ju så otroligt frestad. Det finns ju i alla fall en stoppknapp hos oss så man har aldrig ställt till det så som man ser i tv-programmet "Lyxfällan". Jag skulle bli supernervös om jag levde över mina tillgångar och tog dyra lån stup i kvarten. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer ang mässan. 

 

 

  

Vintern 1972 tog Sj sitt sista ånglok från spåret.  På min mammas sida så finns det både tågmästare, lokförare, stinsa och mamma var sekreterare åt stationschefen i ett antal år. Dom gamla vagnarna var liksom flyget mycket rymligare på den tiden och man slapp trängas med andra. Jag kan riktigt känna den mogna bananlukten som spred sig i tågen. Det var en populär frukt att ta med sig och ville man ha vatten så fanns det karaffer som hängde på en vägg och det man drack i var små pappersmuggar. Jag som alltid älskat att åka tåg har bara åkt med lokaltågen in till Jönköping så det var nog 15 år sedan jag åkte tåg. Jag gillade inte dessa x2000 där det inte fanns ett riktigt rymligt tågcafé. Nu vet jag inte alls hur det ser ut på tågen. 

 

 

Klicka här för att komma in på bloggen "femtiotalsjakten" där jag lånat denna bild  

 

 

Jag fick en länk av min vän Marianne  (stockaryds stationscafé) för ett tag sen och den gillas verkligen. Sidan heter "Nostalgica"  dom senaste åren har jag blivit supernostalgisk och det beror väl på att jag har besökt bilträffar och nostalgiloppisar mm i några år, och när man kommer upp i åren lite så tittar man tillbaka cho det går  inte att undvika det när man ser så mycket nostalgi på nätet och ute i verkliga livet. Många ungdomar klär sig i kläder från 50-70-talet och har till och med egna retroklubbar dit dom går och lyssnar på Rockabilly mm.  

 

 

Klicka här för att komma in på musikern Bernt Liljegrens nostalgisida. Klicka här för att komma in på "Porslinsbloggen" 


  

   

 

Härligt klipp som nån har satt in på Youtube   

 

 

 

Av Malin wiper - 30 januari 2013 09:00

  


I eftermiddag på "Tjejkvällen" så skall jag visa lite servettvikning som jag lärt mig på Youtube och involvera mina väninnor så dom får pröva på detta också. Denna heter "Butterfly" och jag har övat på överblivna julservetter. Det är inte så lätt som man tror för man måste komma ihåg alla moment annars måste man in och kolla igen. Jag har tänkt hitta på nåt nytt varje gång som vi kan göra tillsammans.  Jag skall köpa lite snyggare tjockare servetter i dag om jag får tag på några.  Jag har lärt mig ytterligare några  vikningar.   

 

  

  

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på dessa roliga servetter med slips som motiv. 



  

Så här ser det ut från sidan.

 

  



  


Vi skall även handarbeta lite och eftersom jag inte gillar att sticka och virka så har jag ritat upp lite klädnypeklänningar som jag klipper till när dom andra stickar. Då har jag nåt att pyssla med också. Sen skall vi naturligtvis prata och fika mm.  Förr hette det "Syjunta" min mamma var med i en sån i flera år och då höll dom på att handarbeta men dom sista åren var det mest att dom åt och drack gott. Syjuntan fortsatte utan mamma när mina föräldrar flyttade till Göteborg på 70-talet.  Jag kom ihåg att man som barn fick hälsa på mammas väninnor innan dom gick in i vardagsrummet där dom höll till. Sen fick vi fika i köket och sen var det bara att gå och lägga sig. Det fanns bara inte att vi skulle störa dom för det var mammas tid med sina vänner. Numera involveras barnen i allt.

 


Vackra fjärilsbilder till musik av Chopin. 

 

 

  

  

 

 

 

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards