Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 januari 2013

Av Malin wiper - 11 januari 2013 19:30

       


  

En del av mitt arbete på Waggeryds Museiförening består i att fotografera och registrera de föremål som finns i föreningens ägo. Mycket är registrerat men vi skall fotografera föremålen och lägga in bilden i detta register. För detta behöver vi en bättre kamera. Därför står jag här i Nässjö utanför Hegethorns Foto med vår nya kamera. 


  

Kamera, väska och minneskort. Nu skall jag bara läsa in mig på kameran, ladda upp batteriet, installera minneskortet och ställa in kameran för normalt bruk. Istället för att köpa original kamerafodral köpte jag en praktisk liten axelväska som var utrustad med ett vattentätt överdrag som ligger undanstoppat i en dold ficka. Lowepro Apex 140 AW heter den. 


  

När vi inte kan finna vad vi behöver på orten så får vi göra en resa, denna gång till Nässjö som har en välsorterad fotofirma med internetbutik. Här blir vi betjänade av en vänlig, kunnig kvinna.

Jag lyckades övertala min hustru att komma med fast hennes nacke har plågat henne. Det är hon som fotat.


        


  

Canon Powershot G1 X är en kamera som fungerar bra för oss som kommer att använda olika stativ och fota i besvärliga vinklar. Skärmen bak går att vinkla ut till olika lägen vilket underlättar. Den optiska bildstabiliseringen och intelligenta ljusmätningen gör att vi också kan arbeta för hand med längre slutartider vilket gör att vi får bra skärpedjup. Den går bra att grundinställa så att man bara kan rikta in den och trycka av, automatiken klarar det mesta. Objektivet har fått mycket beröm.


 

TIPA  tilldelade Canon Powershot G1 X "Bästa Expert Kompaktkamera" utmärkelsen 2012.

EISA gav den pris som årets "European Compact Camera 2012-2013"

Vi får se om den lever upp till lovorden.

 


 

 

  Må gott hälsar Mr T

 

 

Av Malin wiper - 11 januari 2013 08:30

  

I dag åker min man iväg till Nässjö för ett uppdrag genom sitt arbete. I vanliga fall hade jag följt med men det funkar inte nu för jag törs inte åka iväg så långt med dessa besvär. Började ta Alvedon brus i går för att se om det hjälper lite mer för det räcker inte fullt ut med avslappning och nackgympan förvärrade saken. Jag väntar bara på att det skall släppa så jag får känna mig lite normal igen. Det har blivit lite mycket nu med jämmer och elände tyvärr. Min man tar i alla fall kameran med sig för att ta lite bilder så kan han ev göra ett gästinlägg.

     

Ett sånt här bälte är ju helt perfekt om man skall gå på viktminskning eller hålla koll så man inte går upp. Jag skulle köpa det direkt om jag visste vart det fanns. Tänk vad glad man blir varje gång man kan dra in bältet lite...     Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Jag gillar inte att väga mig numera utan brukar faktiskt använda måttband istället. Jag har sökt på nätet efter ett sånt skärp men inte hittat än. Detta är ett helt onödigt och förkastligt inlägg men jag har inte mycket att skriva om nu...    



  


  


Berlock i form av måttband. Klicka här för att se ett måttband som armband.  


    


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Så här kan man ju göra om man fixar sitt eget skärp med ett vanligt måttband i mitten på ett tygskärp. Klicka här för att se ett roligt måttband.   


Grotesco 2 med så passande "Niklas och skärpet". Tänk vad ett skärp kan ställa till med...    . Från serien "Grotesco" som är en svensk humorgrupp  och namnet på en komediserie som gruppen spelade in för Sveriges Television under två säsonger som sändes hösten 2007 och 2010. Gruppen har även medverkat som pausunderhållning i Melodifestivalen 2009, och släppt en CD med olika varianter av hitlåten Tingeling, som var huvudnumret i pausunderhållningen.


     

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards