Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Malin wiper - 1 januari 2013 19:58

 



Då var det dags för en gissningstävling igen. Den avslutas måndag 7/1 10.00 Om ni inte har nån blogg så kan ni ändå vara med men då måste jag ha er adress vid ev vinst.





 


 


Ni skall gissa på denna grej som jag hittade på second hand för ett tag sen. Vad används denna till?.


 


   


 


 




Den som svarar rätt först vinner denna klädnypeklänning som jag sytt. Den har man klädnypor i när man skall hänga tvätt. Den går även att hänga i toaletten och ha bomull, hårrullar eller annat i. Den är lite ljusare och finare i verkligheten.  Jag har fått lite klänningar över som jag passar på att ha som priser. Jag kommer även att skicka med en liten extra sak till vinnaren som jag inte vet än vad det blir än.


  


   



 



   

Den som svarar rätt som nr 2 vinner denna julpostklänning som jag också sytt. Den kan vinnaren använda till nästa jul och förvara julkorten i.


    


 




 




Den som svarar rätt som nr 3 vinner också en julpostklänning som är i lite scottetyg och ljusare än bilden som blev för mörk.


  


 





Om ingen kommer på nåt svar innan tiden går ut så får ni ledtrådar. Min son och min mans bror som var till oss i julas fick gissa men dom kom inte på det förrens jag gav massor av ledtrådar. Min mans bror vann och fick en dubbeltriss av mig.


 

Av Malin wiper - 1 januari 2013 14:00

 


          





Nu har jag sett den fjärde och sista filmen som jag köpte på second hand. Den heter "The Sicilian Girl" från 2009, den har verkligehtesbakgrund och berättar historien om Rita, ett viktigt vittne i en stor maffia undersökning på Sicilien. Det är en Italiensk film i regi av Marco Amenta. I rollen som Rita ser vi Veronica D´Agostino. Klicka här för att se vilka andra som var med i filmen.




 

Verklighetens Rita, Rita Atria





Klicka här för att läsa om Rita Atria som filmen baseras på. Hon föddes 1974 och begick självmord 1992, en vecka efter maffian dödade åklagaren Paolo Borsellino, som arbetade för henne. Hon hade ändå inte undkommit maffian så hon såg nog ingen annan utväg.  Hon blev endast 18 år gammal.





 




Handlingen


 


Från och med 1985 i Balata, Sicilien, bevittnade elva-årige Rita Mancuso mordet på hennes älskade pappa Don Michele med en rivaliserande maffia familj. Sex år senare är hennes bror dödades av maffian också. Besluten att hämnas morden, bestämmer hon att bryta Koden för tystnaden och går till en anti-maffian åklagare i Palermo med sina detaljerade dagböcker som kan användas som bevis. Hon tvingas fly sin by och tas i vittnesskydd och överförs till ett säkert hus i Rom.




 





Jag tycker filmen var sevärd och man fick ta del av många vackra miljöer och skådespelarna var bra men man slogs av att dom var så  aningslösa när det gäller att kolla upp bilar och annat när en maffiarättegång går av stapeln. Det är ju en sann historia och många misstag gjordes. Dessutom var Rita så ung och naiv så hon borde ha fått mer hjälp av polis och även nån som kunde bo med henne i dom främmande lägenheterna hon hölls gömd i.  Filmen får av mig 3 bomber av 5 möjliga i betyg


 



     





Av Malin wiper - 1 januari 2013 10:22




En liten nostalgitripp med Sammy Davis Jnr med "Candy man" han var en äkta sång och dansman. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1925 i Harlem, New York City, New York. Han dog 1990 i Beverly Hills, Los Angeles, Kalifornien. Han var en amerikansk underhållare som dansade, sjöng, spelade vibrafon, trumpet, och trummor, imiterade och agerade. Alltså en väldigt allsidig underhållare. Dessutom var han en av medlemmarna i Rat Pack. År 1989 gav han ut sin självbiografi, Varför just jag?. Han har en fantastisk röst, utstrålning och en självklarhet på scenen. Om man ändå hade fått sitta där i salongen, Wow! jag får gåshud av bara tanken.


 




 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild



   

Sammys mor var från Puerto Ricko och hans far Sammy Davis Sr var afro-amerikan. Båda föräldrarna arbetade som varietédansörer, och sonen uppfostrades till en början av sin farmor. Föräldrarna separerade när Sammy var tre år gammal. Fadern tog då ut Sammy jr på turné och under turnerandet lärde sig Sammy att dansa av sin far och Will Mastin, som var ledare för dansgruppen och snart blev sonen en del av dansuppträdandet. 1960 gifte han sig med den svenska skådespelerskan May Britt Wilkens och det orsakade rabalder eftersom i 31 av USA:s 50 stater var då äktenskap mellan personer av skilda raser förbjudna. Tack och lov så avskaffades de lagarna 1967. Dom adopterade två söner men skildes 1968. Han dog i strupcancer efter många års rökande. I sin självbiografi betecknar han sitt liv som vidlyftigt, med ett innehåll av alkohol, kokain och kvinnor.



 




Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Sammy Davis Jr och Maj Britt Wilkens.




Av Malin wiper - 1 januari 2013 10:15


I dag har vi inga högtflygande planer utan skall bara försöka få det lite fint i lägenheten. Vi skall ta ner två dörrar till källaren som vi tog upp när vi hade julbesök. I vanliga fall har vi bara draperier för jag vill ha öppet överallt. Hoppas ni hade en fin nyårsafton. Vi skulle spexa till det och ta en filmsnutt ute på gården när fyrverkerierna började men luften gick ur oss...  och vädret var så tråkigt med regn, blåst och trist så vi höll oss inne i värmen och myste. Det sägs att det som händer samma dag som det blir nytt år är riktmärke för hur resten av året blir. Vi blev väckta av svågern och syrran som var på så gott humör, och skämtade hela tiden så det gjorde att vi studsade som en boll upp ur sängen och ut i köket för att fixa kaffe...    Det bådar  gott för resten av året. 


 

Det första vi gjorde när vi åkte till Jönköping i går var att ta en kopp kaffe och god smörgås på Malmborgs Lilla. Det var en timme innan dom stängde 14.00


   

Så här mycket snö var det på nyårsaftonen förra året. Det ser helt underbart ut och solen var framme också.


  


Så här snöfritt såg det ut i Jönköping i går. I dag är det så stilla och tyst ute så man skulle nästan höra en knappnål falla. Ändå är klockan 09.33 när jag skriver detta. Det smälldes en del i går och även i nån soptunna eller container vid 02.00-tiden så vi hoppade högt.


  

Vi drack bara cider till tolvslaget och gick ändrade oss och gick ändå ut  på gården där det var full rulle. Det klippet kommer lite senare för det tar tid att ladda in.


  

Min man fick på sig sin nyårshatt också i går...  Hans var i guldfärg och min i silver.

  

   

 
Av Malin wiper - 1 januari 2013 00:15

 






  

                           


 


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards