Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2012

Av Malin wiper - 13 december 2012 15:00

  

Galenskaparna & After Shave firar nästa år 30 årsjubileum och firar detta med en show på Oscars Teatern 11/9 2013. 


    


Galenskaparna och After Shave är samlingsnamnet för humorgruppen Galenskaparna respektive barbershopgruppen After Shave från Göteborg. De har emellertid sedan 1982 samarbetat och mestadels uppträtt som en grupp. Ensemblen har tillsammans genom åren producerat bland annat 28 scenproduktioner i form av revyer, krogshower och turnéer, samt cirka fem tv-serier, åtta filmer och över 30 musikalbum. Källa Wikipedia


Klicka här för att komma in på "Kulturtuben" och läsa om deras 30-års show. Klicka här för att komma in på deras "Nästan" hemsida. Jag kom ihåg när jag var och såg deras film "Leif" i Göteborg där jag bodde då. Man höll ju på att skratta sig halvt fördärvad... . Jag har sett alla deras krogshower på tv men inte live tyvärr. Jag har däremot sett några av dom live på stan och även när jag åkte genom Trollhättan.


  


Ytterligare ett roligt klipp.


Av Malin wiper - 13 december 2012 13:50


I dag har jag hunnit dammtorka i alla rum men min man får dammsuga för det funkar inte just nu när nacken är instabil. Vi bestämde oss för att gå ner till samhället och äta lunch på Ritz Konditori när min man slutade sitt jobb. Det är så vackert ute med lite spöklika vita snötäckta träd.    



                              

ristmas clip art

 

Det stod en massa julgranar utanför Ritz som en snygg dekoration mot fönstren. Vet inte om dom skall göra nåt med dom sen eller om dom skall stå som dom gör.


 

Vi skulle äta lunch men kunde inte motstå deras fantastiska julsmörgåsar med en jättegod dressing och granatäppelkärnor. Brödet som dom hade godsakerna på var så smakrikt och gott så jag ville att vi skulle köpa med oss och frysa in men i dag hade dom inte bakat några såna till försäljning så jag får gå ner och fråga i morgon.


                                     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på kaffemuggen. 


 

Här ser man hur dom ser ut ovanpå och då förstår man hur goda dom är. Smörgåsarna var så stora och hade så mycket skinka och annat så vi blev mätta ändå.  


 

Smaskiga muffins      


 

I dag hade dom även "macaron" sån är min sons tjejkompis en hejare på att göra och vi fick smaka hennes när vi var till min son förrförra gången. Dom var ljuvliga och hon är en fena på att baka och har konditorutbildning.  


 

Här står jag och vinkar till er och hoppas ni har det bra.  Jag får ofta höra att jag ser längre ut än jag är men på bild blir jag kort...   


 

Acleja Blomsterhandel 

Av Malin wiper - 13 december 2012 08:45

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild




Då har vi Lucia igen och förr så lussade jag för min man men numera känns det som överkurs...  . Fast när jag skriver det här så slår det mig att jag kanske skall servera honom kaffe på sängen för det var länge sen det hände så det kan vara kul. Jag har inte så mycket att skriva om just nu det är totalt stopp så jag återkommer när det händer nåt. Nu skall jag bara fixa hemma och klarar jag att tillverka mer saker så gör jag det lite senare i dag. Det behövs städas nu för det ligger trådar och skräp överallt efter min framfart med nåldynor. Ute är det så vintervitt som det bara kan och vi har fått kallare. Träden är som vita skulpturer och jag njuter.






Sofia Karlsson med Luciasång. Klicka här för att komma in på hennes hemsida.




 


 


Av Malin wiper - 12 december 2012 20:00

Kände för lite Bob Dylan Så här kommer " Thunder On the Mountain". Klicka här för att komma in på på den Svenska Bob Dylan sidan. Klicka här för att komma in på Bob Dylans hemsida.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. 


  

Guitar fail


    

Av Malin wiper - 12 december 2012 16:30

  

Min bloggvän Maya har jättebra julklappstips på sin blogg varje dag och vi har köpt några av dom sakerna och nu fick vi ytterligare en grej vi beställde. En ledlampa till min Lap top. Jag sitter i soffan ibland och då är den toppen så jag slipper tända en vanlig lampa  som lyser för mycket. Maya hade en annan än denna inne och det var hennes jag ville ha men min man beställde inte den  som inte jag tycker är lika snygg men den funkar nog lika bra och den var nedsatt från  49 kr till 19 kr. Klicka här för att komma in och se den led lampan jag ville ha. Det var tacken för att min man ville vara snäll och skickade efter två stycken åt mig...  Sorry darling....  


  

Så här ser det ut när den sitter inkopplad.  


Tyvärr är jag så otroligt trött och orkeslös så jag får inte mycket gjort i dag och huvudet funkar inte för jag är uppspänd och har yrsel och känner mig helt bortkopplad. Får nog skaffa ett USB minne till min hjärna också...  Jag skall nu smörja in mig med kylgelé och sätta på mig "Valdemarskragen" (Becks granne) och göra avslappningsövningar. Hoppas jag då blir lite mer uppladdad... 



Den här långsamma låten passar bra nu och är ett behagligt sömnpiller. Det är skådespelaren Lee Marvin som sjunger "Wandering Star" från filmen "Paint Your Wagon"


  

Klicka här för att läsa om filmen som är från 1969


Trailern till filmen.


Lee Marvin är född 1924 i New York City, New York. Han dog 1987 i Tucson, Arizona i en hjärtattack. Han var en amerikansk skådespelare och jättebra tycker jag och han var dessutom jättecharmig. Klicka här för att läsa mer om honom. Klicka här för att komma in på Lee Marvins hemsida.



 

Av Malin wiper - 12 december 2012 12:52

 

Min man kom hem, glad i hågen, från Waggeryds Museiförenings sista styrelsemöte för året. Föreningen hade visat sin uppskattning över hans arbete med digitalisering och retuchering av gamla foton och glasplåtar. En härlig bok om ”Vingar över ljungheden” och Byarums Hembygdsförenings årsskrift toppad med en vacker krukväxt presenterades honom. Ett tack för att vi visade vår uppskattning över Vaggeryds samhälle och medborgare gladde oss.  

  

Så här ser boken ut om "Vingar över Ljungheden" som kommer att få en plats på vår listhylla ovanför hallsoffan. Det är en fantastisk bok med massor av biler och intressant läsning. Mr T trivs förträffligt på Museieföreningen (Magnisastugan) och har blivit så väl mottagen av föreningen medlemmar. Klick här för att komma in på deras hemsida som nu är under upparbetning.


Klicka här för att komma in på en sida och läsa om denna bok.

  


Blomman var jättefin och kommer att stå på vardagsrumsbordet....  



Av Malin wiper - 12 december 2012 08:00


Vår bil har stått i vårt nyhyrda garage några dagar nu men i går var det dags för besiktning i Jönköping och eftersom jag hann med så mycket i går så unnade jag mig att följa med min man. Jag gick på stan medans han var på besiktningen. Bilen gick igenom med bara en småsak som vi kan fixa själv.  Det skulle bli busväder i hela Småland men av det såg vi inte nåt när vi åkte men på hemvägen började det blåsa.  


 

Vi gick först till Malmborgs Lilla där min man tog en tomatsoppa som smakade toppen. Jag hade hunnit äta lite innan vi åkte så det blev bara en smörgås för mig men en god en.


   


En  Tomtetårta stod där och försökte fresta men förgäves. 

  


    

Även lite fina marsipangrisar ville lämna cafét men det blev inte med oss...  


  

Jag såg denna annons i en tidning där, och det är så synd att man inte har möjlighet att se Jerry Williams på hans " The Farewell Show".  Förr kunde vi åka och bo på hotell när vi kände för det och se shower och annat.



Klicka här för att komma in på en sida som handlar om Jerry Williams. Klicka här för att komma in på sidan där man kan beställa biljetter. Dom kommer nog att ta slut rätt snabbt.


Av Malin wiper - 11 december 2012 17:10

  

Jag har i alla fall hunnit med att göra flera nåldynekoppar och känner att jag kan lägga in ett inlägg. Dom ser stora ut på bild men dom är mycket mindre i verkligheten som moccakoppar. Dessa ser lite 70-talet ut och jag lägger en liten sked på varje kopp plus lite olika saker på faten ex måttband, sax mm.


  

Här har jag lagt en tygsprättare på fatet.  



  

Här har jag lagt en liten sax på fatet. Nåldynekoppen blir även en fin inredningsdetalj. 


    

Jag hittar både små skedar och annat till kopparna på second hand. Även kopparna är köpta där.  Dekorationsnålarna köper jag på olika ställen bl.a Acleja Blomsterhandel, Gretas Butik, ICA och second hand.  


  

På en kopp har jag satt knappar i en tråd runt örat 



Sist jag var på second hand så fick jag tag på dessa fina små skedar.  


    

Jag har ett antal såna här lite 50-60-talet skedar också.  


  

Här ser ni materialet jag använder när jag gör nåldynorna till kopparna. Jag har gjort mallar i olika storlekar och former. Gör nåldynor även i skrin med lock och då blir det två funktioner. Tyget är trikå velour. Skumplasten är från svampar jag köper på Eko Hallen där dom är jättebilliga på såna.  Har en mall som jag lägger på svampen och ritar efter och sen skär jag till med en kniv. 


  

Här får Mr T hålla upp en ytterligare en färdig kopp.


  

Såna här porslinsburkar som innehållit stiltonost är användbara också. Då sätter man nåldynan i locket. 


     

Jag tog brun och vitrandigt tyg till lockets dyna. Jag skall dekorera kopparna lite mer innan jag är nöjd. Eftersom nåldynan sitter i locket så kan man ha nålar, knappar och annat i själva burken.

      

Denna som jag gjorde 2011 tycker jag är den finaste jag gjort. Går att ha på 3 olika sätt. Den tillverkade jag 2011.   Jag har helt glömt bort vem jag gett den till.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards