Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2012

Av Malin wiper - 20 november 2012 11:00

 



Gästbloggare: Skrivmoster


 


En hustru steker ägg  till frukost åt sin make. Plötsligt kommer maken

inrusande i  köket.

- Försiktigt! skriker  han, FÖRSIKTIGT! Sätt i mer margarin! Du steker

för många åt gången.  FÖR MÅNGA! Vänd dem! VÄND PÅ DEM NU! Det behövs

mer margarin. Åh,  herre gud! VAR ska du få plats med MER MARGARIN? De

kommer att fastna!  Försiktigt... FÖRSIKTIGT! Jag sa FÖRSIKTIGT! Du

lyssnar ALDRIG på mig  när du lagar mat! Aldrig! Vänd dem! Skynda dej nu!

Är du tokig? Har du  mist förståndet? Glöm inte att salta dem. Du vet att

du alltid glömmer att  salta dem. Använd saltet. ANVÄND SALTET!

SALTET!!!

Hustrun stirrar på  honom.

- Vad i hela friden  är det för fel på dig? Tror du inte jag vet hur man

steker ett par  ägg?

Maken svarar då  lugnt:

- Jag ville bara visa  hur det känns när jag kör bil.


 


 

 

  


 

Jag gissar att det är  många som känner igen sig. Mannen kör och kvinnan sitter bredvid och hon kör  också – fast så mycket bättre! Vi kvinnor har en tendens att lägga oss i och se  faror innan det överhuvudtaget finns anledning. Kvinnor har simultankapacitet  och ligger steget före med en man. Han kan inte läsa tidningen och samtidigt  svara på en fråga. Be inte en man att passa en panna på spisen och även hålla  ett öga på det som är i ugnen. Det blir för mycket!


 


 




Skillnaden mellan  kvinnor och män är markant i vissa avseenden. Han vet att folk fyller år men  behöver aldrig hålla reda på när och vad som ska köpas till present. Barnen går  i skolan, det vet han men inte olika tider och annat som ska passas. Kvinnan är  spindeln i hemmet och hon har en förmåga att hålla många bollar i luften och  hennes minne är som en dator av högsta klass. Kvinnor har sitt eget språk och  det förstår inte mannen. Hon talar i gåtor och har rätt många slingor att  passera innan hon kommer fram till vad hon vill säga rakt ut. Ett exempel ...  Ute på en bilresa säger hon plötsligt – “det skulle vara gott med kaffe.” Mannen  hör det men förstår inte riktigt hur han ska kunna göra nåt åt hennes önskan. De  kommer fram mot en söt kaffestuga vid vägkanten och hon ropar till. “Så söt, där  skulle man ha gått in”. Då har mannen redan gasat förbi och är ett antal  kilometer bort. Hon menade att hon skulle ha velat stanna och fika just där.  Mannen missade det totalt och utbrister – “varför sa du inte det då?” Vi måste  lära oss att tala klarspråk. Det blir för svårt annars att förstå varann. “Stanna vid första bästa ställe där man kan dricka kaffe!” Ett rakt och klart  besked som inte går att missförstå.

Mina slutsatser är helt klart inte vetenskapliga  (tror jag) och man får ta allt med en nypa salt. Håll med om att vissa  påståenden har en viss sanningshalt i sig i alla fall!


 


   




 

“Inget ont om männen, de är ju det bästa vi har i  den vägen”. (Maj Fant)

“Varken män eller kvinnor är ofelbara. Skillnaden  är att kvinnor vet om det”. (Eleanor Bron)

 

 

Signhild “Skrivmoster



 




Klicka här för att komma in på Skrivmosters blogg

Av Malin wiper - 20 november 2012 09:00

 

Curious photo  





I dag har jag ytterligare en gästbloggare och det är Skrivmoster som kommer in i nästa inlägg 11.00 Klicka här för att komma in på hennes blogg. Tack för att du ville gästblogga hos mig och för ditt tankeväckande, roliga och välskrivna inlägg




    









      






Här kommer en låt som heter Manhattan och sjungs av fantastiska Ella Fitzgerald. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Jag gillar denna låt  jättemycket.


  


Have a musical tuesday

DesiComments.com | Tuesday | Forward this Picture

Av Malin wiper - 19 november 2012 17:00

     

Nu är gissningstävlingen över och jag har två vinnare.


  

Svaret är: Sterioscopic 3 D bildvisare. Klicka här för att komma in på en sida där det finns en likadan bildvisare och vad den heter och används till.

  

Jag hittade ytterligare en bild på en sån och denna ser lite nyare ut. Man ser hur man skall sätta in bilderna tydligare här.


Här drar min man andrepristagaren.  



Första pris:


Min bloggvän Farfar Hebbe kom in med helt rätt svar direkt. Grattis till dig...  


    


Detta är dina priser som jag kommer att skicka till dig så fort jag får din adress. klicka på bilderna så blir dom större.  Kul att du ville vara med i min tävling.

   


Du kan mejla mig din adress på:

 


wiperium@hotmail.com


  


Andra pris:



Lotten föll på Petra.  Grattis till dig...  


  Detta får andrapristagaren, ett hjärta med griffeltavla för att hänga på väggen och skriva vad man känner för. Klicka på bilden så blir den större. Kul att du ville vara med i min tävling.

 

 


 

 


Här kommer en fanfar till vinnarna  

 
Av Malin wiper - 19 november 2012 12:00

Ni kommer att få följa med mig till Glasverandan i Säter och på visning i deras egna hem hus, Glasverandan är internet butik som jag ibland har shoppat hos. Dom brukar ha visning två gånger i året för att visa upp sina nyheter och fina saker och gillar man Shabby Chic då är den butiken perfekt för dom är inte dyra och det finns nog nåt för alla.


Som sagt vi startade från vår lilla stad och det skulle ta ungefär en timma att köra men vi var ute i god tid för vi skulle luncha på vägen.



  



Vägkroken vid Dalahästen tog vi en matbit...vi hade gott om tid så vi satt ganska länge och njöt av grillad biff med stekpotatis.


        

 

Det var fiffigt att sätta blommor i kaffekopp som stog så fint på bordet.


I anslutning till restaurangen fanns en lite butik med inredningsprylar och nu hade dom en hel del julpynt.


    



Vi stannade till på en loppis också.



  


Här välkomnar tomten oss


              


Glasverandan


  


Så här trevligt såg det ut vid entrén vid detta vackra hus, det var dekorerat väldigt fint, allt i min stil.


    


  


Det som var tråkigt var att ägarinnan av butiken fick åka akut till sjukhuset på kvällen, men hennes make tog emot oss och förklara hur allt var upplagt, kvällen före hade dom gjort iordning hela nedre våningen för visningen. Han berättade hur dom kom på att döpa butiken till Glasverandan det var för att dom hade byggt en fin veranda själva till huset och den var jättefin.


       

 

Här ser man en liten glimt av den fina verandan med gamla fina fönster, syrran pustar ut lite.


  


Här har jag fått blicken på en vacker kudde med lagom med julröd färg den var jättesfin så den hamna på min beställningslista.


Det bjöds på kaffe och jättegoda smörgåsar så vi pausa en stund innan vi fortsatte utforska alla fina saker som fanns där....jag ville ha det mesta där. Jag tog en hel del bilder därifrån som ni kan se här nere, klicka på bilderna så blir dom större.


                                                 


Vi hade en jättetrevlig tjejdag och vi njöt varje minut, tråkigt bara med ägarinnan, hoppas det inte var nåt allvarligt.



anitabirgitta


Klicka på bilden så kommer du till Glasverandan





Klicka här för att komma in på anitabirgittas blogg

Av Malin wiper - 19 november 2012 11:45

 

Acleja Blomsterhandel


  


Jag gästbloggade hos min bloggvän anitabirgitta för ett tag sen. Frågade henne sen om hon ville gästblogga hos mig och det ville hon. Hennes inlägg är nu klart och jag är jättenöjd för det är jättefint och intressant utflyktsmål också. Det kommer in efter detta inlägg. 


 


      




Klicka här för att komma in på hennes blogg. 




Monday Graphic #2

DesiComments.com | Monday | Forward this Picture



Av Malin wiper - 19 november 2012 10:00



Glitter Words
[Glitterfy.com - *Glitter Words*]  




Min gissningstävling avslutas i dag men jag måste ändra sluttid från 10.00 till 17.00. Eftersom jag bara fått in ett rätt svar och jag har två pris att dela ut. Det andra priset skall jag då lotta ut genom att jag filmar min man medans han drar en vinnare, han är på kurs i dag så jag var tvungen att ta en senare tid. Jag har skrivit namnen på er som varit med i min tävling på lappar. Hoppas det går bra att jag gör på detta viset. 7 personer deltog i min tävling och det tackar jag er för...  



 



Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget.





  


                         



 

                                 

Hos oss börjar det nu skina upp och ser ut att bli en fin dag men nu vill jag att snön skall komma...  . Hoppas ni har en fin vecka att se fram emot. 



Av Malin wiper - 18 november 2012 17:00

  

I går la min man papper över hela köksgolvet för att förbereda för målning. Vi kom igång båda i dag så vi har fått lite gjort. Tyvärr hinner jag inte bloggvandra i dag för tiden räcker inte till.


  


Det är  inte bara att måla på en gång när man måste ha väv under. Här stryker han på ett medel som måste vara på innan klister och väv kommer upp för annars kan tapeten under buckla sig. När det är torkat och klart kan han lägga på lim och sätta upp väven. Man får inte bara måla numera när man bor i hyreslägenhet utan det måste göras så att det håller och går lätt sen att måla om. Lukten från detta medel var inget vidare för oss två allergiker så vi har fått öppna fönstren överallt och överväger att sätta tillbaka dörren till köket tillfälligt. Vi har inte kunnat laga nån mat så min man fick åka ut och köpa thaimat från blå kiosken. Jag skulle ha bakat i dag men får vänta tills han har satt upp väven. Då kan jag baka innan han börjar måla. 


         


Nu har han äntligen börjat sätta upp väven som skall på innan vi kan måla. Jag får nog vänta med att baka tills hela väven är uppe och även fondväggen målad. Jag sa till min man att vi fått för lite väv men han sa att det ser mindre ut än det är. Jag fick rätt för den räckte bara till fondväggen så nu måste vi hämta mer i morgon.  


   

Nu ser vi att denna vägg blir färdig i dag så vi kan måla till veckan. 

  


Istället så började jag sy färdigt 5 st julpostklänningar som jag hade klippt till före. Här ligger 3 av dom på sängen nålade för att sys ihop.


  

Detta är några av dom julpostklänningarna jag sydde förra året.  I år skall jag sy en till mig själv också för jag har aldrig haft nån....  tycker det är så roligt att ge bort dom.


 

Det kritiska momentet är att sy på snedslåband i halsringningen för blir det sytt snett eller hackigt så blir det inget vidare men efter att ha sytt så många i flera år så brukar det bli bra på första försöket för mig. Så här ser det ut på nära håll. Detta tyg köpte jag billigt förra året på fd Mimmis Magasin, och det är lite skotte över det men passar till julpost och jag har även lite mer tyger sparade. Tar dessa först och går vidare sen till dom andra. 


    


Här är tre som är nästan klara, nu fattas bara förklädena lite utsmyckning som jag visar senare. Det blir samma färg på snedslåbanden på förklädena så det passar bra ihop. Dom andra två klänningarna hade jag ingen passande sytråd till i halsringningen så jag får göra klart dom senare.




Enya med "Amid The Falling Snow" Nu vill jag ha snö så det blir lite vinter och julstämning. Ute är det blött och grått och det blir ingen glad av. Klicka här för att komma in på Enyas hemsida.


Av Malin wiper - 18 november 2012 14:00

Glitter Words
[Glitterfy.com - *Glitter Words*]


Jag tål inte Aspartam som är ett konstgjort sötningsmedel som jag trodde dom bara hade i saft, tuggummi, halstabletter och lightläsk. Jag läste på min bloggvän Ninas blogg att Aspartam är tillsatt i många fler av våra livsmedel. Själv får jag ballongmage av det ämnet så jag trodde jag hade hållit mig ifrån detta. När man läser vilka symptom och sjukdomar man kan få så blir man mörkrädd. Jag känner dessutom igen många av symptomen. Min bloggvän har blivit sjuk av detta och läser numera på alla förpackningar när hon handlar och efter det har hon blivit mycket bättre. Det tar lite tid att handla när man skall plöja igenom alla innehållsförteckningar och ibland står det aspartam men ibland E951. 



  

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och se vad dom skriver där.

  


Klicka här för att komma in och läsa på hennes sida ang detta med Aspartam. När man kollar nätet så är det delade meningar om detta och då undrar man vad skall man tro?. Fast samtidigt så tror jag på att alla ämnen som tillsätts är farliga för oss. Det är bara pengar det handlar om för industrin, och dom kommer aldrig att bry sig om folks hälsa. Klicka här för att läsa vad Livsmedelsverket skriver ang detta.  Själv dricker jag varken vanliga läskedrycker eller lightdrycker och har så gjort rätt lite under mitt liv utom när man varit på krogen och tagit sig en drink eller två....  . När man var barn så fick man ibland en Fanta eller sockerdricka, och sen fick man använda flaskan till saft när man var ute på badstranden med föräldrarna. Fast vi bodde bredvid en Coca Colafabrik i Sundsvall när jag var barn så blev det sällan att vi drack nåt sånt. På den tiden fanns det inga lightdrycker och jag tror inte man går ner nåt i vikt av att dricka sånt heller. Det är samma med allt som det står light på.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läsa mer ang detta. 


Tarja Turunen med Alice Coopers låt "Poison", den passar bra tycker jag.  Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att läsa om henne.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards