Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2012

Av Malin wiper - 24 november 2012 09:00




Sonny Criss med "Saturday morning". Han är en amerikansk jazzmusiker som spelade altsaxofon inom bebop och jazz genren. Han är influerad av Charlie Parker, och jag gillar denna låt där det är lite rasp i skivan. Det finns massor med honom på Youtube men just nu kände jag för denna låt. Han föddes 1927 och dog 1977 i magcancer och som en följd av detta smärtsamma tillstånd så begick han självmord genom att skjuta sig, och det känns så tragiskt.


 


 


 


Klicka här för att komma in på Jazz Blues Club. Klicka här för att läsa mer om honom.



 

 


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna gamla altsaxofon från 1950-talet. Den importerades av Hagströms Musik under 50-60-talet. Den är till salu på sidan. Klicka här för att läsa om saxofon som är ett träblåsinstrument.  När jag ser bilden så tänker jag på min sons pappa som spelade saxofon i hela sitt liv i både små band och storband, och det var både alt, tenor, barryton och sopransax plus tvärflöjt. Han var även en duktig ljudtekniker.  Vi saknar dig...  


Av Malin wiper - 24 november 2012 08:00


I går blev det rätt mycket gjort i köket, och här står min man och försöker få upp en våd medans hans fru fotar honom i hemlighet...  


 

Här sätter han upp sista väven ovanför köksskåpen. Det skall bli härligt att få börja måla så det blir nåt slut på detta.


 

Här är det nu helt klart 


    

Nu är det bara detta kvar men då måste vi först dra ut kyl och frys för att komma åt. Det gör min man i dag och då kan vi börja måla i eftermiddag eller på söndag.


  

Själv har jag sytt ihop 8 klädnypeklänningar varav två i detta tyg som ser lite "Picasso" ut. Köpte det för halva priset hos Gretas Butik. Förklädena är i svart lakansväv. Jag sydde lite mönster på maskinen framtill på förklädena sen skall jag pynta ut dom lite mer. Nu håller jag på med 6 till i andra tyger som snart är klara.  Jag skall kanske ha dessa klänningar till ett visst tillfälle så det är därför jag syr så många. Jag hade tänkt sluta sy såna och hitta på nåt nytt men jag har inte kommit på nåt än.      


Vi kämpar på för fullt just nu för att få ordning på köket så det blir prioritet ett i helgen. Fast lite uteliv måste vi unna oss ändå så vi skall gå på en långpromenad och ev ta en fika på Ritz....  nåt roligt måste man unna sig också. 


Ni mina kära bloggläsare önskar jag allt gott med förhoppning om att ni får en njutningsfull dag...  


Av Malin wiper - 23 november 2012 19:30

     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Henry Darrow i rollen som Manolito. Han föddes 1933 i New York City, New York och är en amerikansk skådespelare av puertoricanskt ursprung. Han har främst medverkat i TV-Serier och jag minns honom med värme från TV-serien High Chaparral som gick på tv 1967-1971, där han spelade karaktären Manolito, och den rollen gjorde honom oerhört populär i Sverige.  Man tyckte han var både charmig och rolig. han lever fortfarande och är 79 år gammal.  Han turnerade en sommar i folkparkerna, där det räckte med att han visade upp sig på scenen för att locka stora skaror.  

   

  

Henry Darrow som äldre


Ett klipp där han berättar lite själv om sitt yrkesliv. 




     



Klicka här för att komma in på High Chaparral Cast. Klicka här för att komma in på Henry Darrows hemsida. Klicka här för att komma in på en annan sida som handlar om honom. Han hade en roll i filmen Zorro och har varit med i en massa serier genom åren. Han är fortfarande aktiv.  




Här ser man en bild på hela teamet från High Chaparral, och hör ledmotivet till serien.  The High Chaparral är en amerikansk Western-serie för TV. Mellan åren 1967 och 1971 gjordes 98 avsnitt. Handlingen utspelar sig på 1870-talet där familjen Cannon driver ranchen High Chaparral i Arizona, USA. Denna TV-serie sändes i svensk TV under 1960-talet, och har sedandess även gått på TV 4 Guld. Den var en av de populäraste TV-serierna under 1960-talet. Jag minns att man bara gick och väntade på nästa avsnitt.  Vi hade ju bara en tv- kanal från början men  5/12 1969 startade TV 2. I april 1970 kom så färg-tv. 

                            

Av Malin wiper - 23 november 2012 15:00

 


I går fick jag en award av min bloggvän Paula...   som jag lärde känna här i bloggvärlden för flera år sedan. Hon har en jättefin blogg och skriver om sin fibromyalgi och mycket annat. Med awarden följe 11 frågor. Tack snälla du.

 

 


      


 


Vad gör dej glad på en
måndag?


Att man får leva och förhoppningsvis uppleva en vecka till.


Vad driver dej att skriva i din blogg varje
dag?

 
Jag tycker det är roligt för annars hade jag nog inte hållit på i 7 år.  Det blir som ett fönster mot yttervärlden och jag har lärt känna många fantastiska personer och det berikar.  Det känns lite som en dagbok där man förmedlar vad man sysslar med på dagarna sen får man ta del av andras liv. Jag får även utlopp för ett behov att uttrycka mig, och fixa med bilder och annat.

 



 

   

 


Vart skulle du vilja bo om du fick välja
fritt?

 

 

Förr tyckte jag om att bo i storstan för jag älskade att dansa och gå på teater, konserter mm. Nu trivs jag i detta lilla samhälle som inte ligger långt från städer.  Helst skulle jag vilja ha ett lagomt stort hus som inte behövde göras nåt med på flera år och gärna bredvid en sjö. Hade jag varit yngre så hade jag kunnat tänka mig att bo i ett annat land.








 



    


Stad eller landsbygd?

 

 
Jag var en storstadsperson förut men nu trivs jag på små ställen för det är så rogivande och nära till allt.

 


Vilken är din största tillgång enligt dej
själv?


 
Jag gillar egentligen inte att analysera mig offentligt men folk säger att jag är  snäll, omtänksam och energisk




 



Vad tror du dina vänner skulle säga är din största
tillgång?

 


Glad, positiv (utåt), snäll, energisk. Detta känns svårt för myntet har två sidor.



Favoritmat?


Det finns många favoriter bl.a sushi, piggvar, laxfilé, pastarätter,  Thai, Indiskt, vegetariskt mm



Har du någon känd person som inspirerar
dej?


 

Det är såna som Nelson Mandela. Det finns fler men kan inte komma på nån precis nu.




 


 


Vart vill du resa på din nästa
semester?


Jag har inte råd att åka på semester numera eftersom jag har mindre inkomst p.g.a sjukdom. Det känns inget vidare för jag gillar att resa. För några år sedan kunde vi åka omkring lite och hade ett tag en husvagn. Jag har inte heller samma ork och har svårt att bestämma nåt i förväg på grund av mina skador.


 

Vilken är din favoritkaka?

 

 
Jag gillar hallongrottor i alla former. Sen gillar jag bakverk med fin choklad som ingrediens och många fler ;) godsaker


 


Vad är lyx för dej?


 

Det är mycket ;) Att få må så bra som möjligt och att få en guldkant på tillvaron.








 



   


Nu kommer det svåraste i detta för mig och det är att jag skall vidarebefodra denna frågegrej till 8 st men jag kan inte välja ut 8 st för det förknippar mig med upplevelser från skoltiden. Så jag säger som vanligt att alla mina fina och fantastiska bloggvänner får ta till sig denna om ni vill, kan och orkar. 

 

 


    

Av Malin wiper - 23 november 2012 10:00





                                     



  


Bon Iver med "Holocene". En av låtarna som också var med i "Bonde söker fru". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han är en singer-songwriter. Klicka här för att läsa mer om honom.



 


 



 


Have a great weekend - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!



Av Malin wiper - 23 november 2012 09:00



Nu har jag sytt färdigt förklädena till julpostklänningarna/klädnypeklännigar. Dom är i beige lakansväv.


 


 

Pic gifs



 



Dom skall bara sys på klänningarna och sen smyckas ut med lite juliga grejer mm. Jag är inte så nöjd med dom men det blir nog bättre när dom är klara. Det blev som lite för mycket kontrast.



 


 

Såna här barngalgar i olika färger hade jag till min sons kläder när han var barn. I dag kallas dom vintage... Tänk vad tiden går. Synd att man inte sparade dom för som det verkar så är dom eftersökta. Klicka här för att se vart jag hittade bilden.




 



Det går långsamt framåt för min man i köket. Nu har han kommit en bit längre med väggväven men han måste vila så mycket emellan så det kommer att gå åt hela helgen för att få upp resten.



 


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild.


 


 




Han har börjat och satt några våder på andra sidan också men sen är det ovan skåpen som är kvar och det tar på kroppen när han står på stegen länge. Jag försöker hjälpa till så gott det går. Vävens mönster är så snyggt så jag hoppas det syns även när vi målat för då ser det nästan ut som en tapet.


 


           


   


 

 


Min man och jag såg ännu en snygg köksö i en tidning när vi var till Malmborgs sist. Då måste man sätta en bordsskiva i väggen och på andra sidan ett skåp där man kan lägga in saker. Det är ju ett enklare sätt och man kan göra det själv med enkla medel. Vi kollar runt hela tiden och till slut så vet vi vad vi vill ha i köket. Den måste vara 90 cm höjd så man kan stå där och baka mm. Som det är nu har vi bara en liten bänk.  



 


Klicka här för att se fler köksöar


Jag har inte tid att blogga i dag men det kommer in några  förskrivna tidsinställda inlägg.  Hoppas ni har en fin fredag att se fram emot.

Av Malin wiper - 22 november 2012 19:15

 

graphics



Under hela mitt liv så har jag aldrig varit med om att man fått sänka sin lön på ett arbete så jag tycker det är helt galet vad gäller SAS, och man undrar vad facken håller på med.  Undrar om ledningen kommer att sänka sina löner. Börjar det så här så finns det risk att fler arbetsgivare vill sänka löner och många vill helst att vi skall jobba gratis. Ur led är tiden, ett gammalt uttryck som passar numera. Går det så dåligt för ett företag så finns det  risk för att det går i konkurs ändå. Jag vet att det inte är lätt numera att få nytt arbete men jag skulle nog försöka i alla fall om jag var i den situationen. Tycker synd om dom SAS anställda och en av mina bloggvänner är flygvärdinna.


 


  




Detta inlägg skulle jag ha satt in för flera dar sen men glömt bort. Nu säger dom på tv precis som jag misstänkt. Fler arbetsgivare vill sänka löner för arbetstagarna när det krisar.  Det är det som är risken för sen om företaget överlever så kommer dom inte att höja upp lönerna och man blir arbetslös med ännu lägre A-kassa.


    


    


Ha en skön kväll så här före helgen  

Av Malin wiper - 22 november 2012 17:30




Här är en av låtarna som spelades i gårdagens avsnitt av "Bonde söker fru". Låten heter "Dust in The Wind". Jag lyssnade mycket på Scorpions förr och vinylen gick varm på skivtallriken på festerna. Jag tror aldrig det det varit så mycket osande sensuell kärlek i luften som i gårdagens program. Det var en riktig höjdare, och man bara njöt av den avslappnade stämningen mellan paren. Jag tycker detta är den bästa omgången någonsin det är så härliga personer med, och det kändes lite magiskt.


 



 

  


Klicka här för att komma in på Scorpions hemsida. Dom är en tysk rockgrupp som bildades i hannover 1965. Dom är mest kända för låtar som "No One Like You" (1982), "Rock You Like a Hurricane" (1984), balladen "Wind of Change" (1990), "Send Me An Angel" (1990), och powerballaden "Still Loving You". Dom är fortfarande igång som grupp.



 

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild i form av en skorpion


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards