Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Trains!

Av Malin wiper - 9 november 2012 09:15

  

I dag är det  inte lika grått och trist som i går utan bara lite blött på marken fortfarande. Det är  varmgrader men jag hoppas det blir kallare och att snön kommer snart. Det är så tyst i huset så man kan nästan höra en knappnål falla. Det finns 6-7 lägenheter i detta hus men man tror ibland man är ensam här för det är så tyst. Min man slutar på jobbet 12.00 och då åker vi till Stockaryds stationscafé och äter fredagsbufée. Det skall bli kul att träffa cafékvinnorna igen. 


När jag letade efter bilder på min externa hårddisk så dök jag på denna som är utsikt från vårt egna hus som vi flyttade ifrån 15/12 2011. Jag saknar inte direkt huset men utsikten var en lisa för själen. Vi orkade ändå inte reparera upp huset som det var tänkt så det var bättre att några  yngre utan skador tog över.


       

Här ser man vårt broräcke och hur nära det är till ån.



Nu får ni ha en härlig fredag och fin helg


 
 
Pisan

Pisan

9 november 2012 09:43

God morgon! Vad härligt att det är så tyst. Här i mitt hyreshus är det full rulle på morgnarna, har en barnfamilj ovanför och de för ett fruktansvärt väsen, de har 2 små pojkar. Men nu har de gått till dagis och då är det tyst. Värst är det ju när man blir väckt vid 6-7 på helgerna. Det har hänt att jag bankat i väggen faktiskt, har blivit jättearg när de låter barnen leka med bollar och sånt så tidigt på helgerna.
Hoppas buffén smakar och att ni får en fin fredag! Kramis! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 november 2012 16:16

Stackars du och flickorna som har det så mycket väsen, det är verkligen ingen höjdare. Dom borde ta mer hänsyn och fast man har barn så kan man ju dämpa ner dom genom att säga ifrån. Det är ju nåt galet med såna föräldrar. Buffén smakade jättebra

Ha en fin dag själv
kramar

 
Lillemor

Lillemor

9 november 2012 10:54

Hej! :)

Jag förstår att du saknar utsikten från huset. Att ha utsikt över vatten är väldigt stimulerande och rogivande. Jag vet ju det för jag kan ju blicka ut över Ångermaälven när vi är nere på Mon.

Vad skönt att bo i ett hyreshus där det är lugnt. Innan vi flyttade tillbaka hit till Robertsfors för 4½ år sedan så bodde vi inne i Umeå ett tag. Vi hade en granne som spelade hip hop dygnet runt på hög volym. Man var så fruktansvärt less på det. Vi klagade hos hyresvärden men det blev inget bättre. Till slut sa vi upp lägenheten när vi hittat det här huset. Då fick vi reda på att grannen hade blivit vräkt. Det var så dags då! Men jag har inte ångrat att vi flyttade tillbaka. Vi har fina vänner här och det är ett levande samhälle.

Tack för klippen om tågen!
Hos oss har det varit mycket tågsnack det senaste året ska du veta. Ja, kanske de senaste 2½ åren sedan vi köpte huset på Mon.
Det vi talade om var Botniabanan.

Botniabanan är en järnväg i Ångermanland och Västerbotten i norra Sverige. Den avgrenar sig från Ådalsbanan vid Västeraspby nära Kramfors-Sollefteå flygplats strax söder om Ångermanälven, och går via Örnsköldsvik och Nordmaling till Umeå.

Järnvägen är 190 kilometer lång och har totalt 140 broar och 25 kilometer tunnel. Banan är enkelspårig men försedd med 22 mötesplatser. Maximal hastighet är 250 km/h för persontåg och 120 km/h för godståg med maximal axelvikt på 25 ton.

Med start i augusti 2012 trafikeras hela sträckan mellan Sundsvall och Umeå av regionaltåg. Från 9 december 2012 kör SJ även snabbtåg (SJ 3000) mellan Stockholm och Umeå.

Det var en stor dag för oss när maken provåkte från flygplatsen, tvärs över älven från oss. Det tar 2h28m till Umeå och bara 30m till Ö-vik, där hans företag också har ett kontor. Så det går att pendla nu. Vi lägger ut huset i Robertsfors till försäljning till våren och sedan får vi se. :) Han har drygt 4 år kvar att arbeta.

Ha en fin helg nu ni båda!
Vi ska gå ut och äta ikväll när maken kommer hem.
Kram

http://angermanalvens.blogg.se

Malin wiper

9 november 2012 16:14

Det är lite bitterljuvt men vi orkar inte eftersom vi har för mycket krämpor.

Det är ju det som blir problemet när man har störande grannar. Det verkar inte hjälpa om man klagar för jag hör många som har ett helsike med störande grannar

Tack för informationen om Botniabanan, intressant läsning och jag känner ju ingen alla städer som du nämner och har besökt dom många gånger. Ett tag fanns det ju inga tåg från Sundsvall utan bara buss. Vad bra att din man kan ta sig fram så. Vad härligt att ni skall ut och äta i kväll. Då hoppas jag ni får det toppen

Ha en härlig kväll och helg

kramar

 
Lillemor

Lillemor

9 november 2012 11:36

Hej igen!

Ville bara säga att du inspirerade mig att göra ett inlägg om Botniabanan. :)
kram

http://angermanalvens.blogg.se

Malin wiper

9 november 2012 16:09

Kul att jag inspirerade dig till detta ;)

kramar

 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 november 2012 11:45

Hej Wiper åh så härligt det ser ut vid ditt förra hus men ja det är mycket jobb med gamla hus och dyrt är det med Jag har ju mitt att hålla ordning på och nästa sommar skall det målas om inte billigt har fått det vita ommålat i år
så det röda skall bli i ordning sen då.
Ja ibland så tänker jag lägenhet men näe inte ännu är jag mogen det måste som du vet kännas rätt då.Trevligt med fredagsbuffé på stationscaféet låter det.Så ha en skön helg

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 november 2012 16:09

Ja du det var en utsikt som heter duga. Då har ni fullt upp med ert hus också. Hade vi inte blivit sjuka så hade vi bott kvar. Jag vill inte heller bo i lägenhet men denna är speciell och det är inte så mycket folk i huset.

Ha en skön helg själv

kramar

 
Maya

Maya

9 november 2012 12:46

Förstår att Du längtar tillbaka till den utsikten! Har Ni kikat förbi de nya ägarna nånting? Sett om dom förändrat nånting? :) Sånt är alltid faschinerande att se. Kollar fortfarande mot fönstrena av min gamla lägenhet mitt i stan när jag kör förbi där, blir lite sentimental för jag trivdes så bra där. En fyrarummare mitt i centrala stan, Hamng 70. Ljus och fin lgh.

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

9 november 2012 16:06

Vi har åkt förbi ett antal gånger och dom nya ägarna fixar hela tiden. Ja du man blir lite sentimental. Det var en fin lägenhet du hade förut.

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards