Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 november 2012

Hans Lindgren!

Av Malin wiper - 6 november 2012 12:45

  

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på Hans Lindgren


Jag såg att skådespelaren Hans Lindgren dött i en ålder av 80 år. Jag kom ihåg när han var med i filmen "Barnen från frostmofjällen"  som jag såg som barn. Den var både tragisk och hoppingivande  med massor av duktiga barnskådespelare. Det är en film som visades på svt för ett tag sen. Det känns så konstigt varje gång nån ur det gamla gardet går ur tiden. Alla är unga och alla blir gamla men måste livet gå så fort?


    

Klicka här för att läsa om detta på Aftonbladet och se bilder. Han föddes i Österråkers kommun, Stockholms län, och var en svensk skådespelare, manusförfattare, röstskådespelare (känd som svenska rösten) till "tjuren Ferdinand", och producent. När han dog bodden ahn i Farsta i Stockholm. Han debuterade som 10-åring 1942 i Gunnar Skoglunds "Vårat gäng" och medverkade i drygt 40 film- och TV produktioner bl.a Rännstensungar 1944.


   


En bild från farsen Spanska Flugan 1997-98. Det är hans Lingren som står till höger i gult. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om föreställningen och se fler bilder. Bondbruden Maud Adams hade en liten roll i föreställningen också


  


                       


Här ett klipp från Spanska Flugan 1997 och där kan man även se Ulf Larsson som gick ur tiden för ett tag sen alldeles för tidigt. Hans Lindgren är han i gul kostym som intervjuas som nr 2.

 
 
Hebbe

Hebbe

6 november 2012 13:24

Hej du..Ja det stämmer,var för sig är namnen ganska vanliga,men sammamsatt inte så många..I dag skiner solen och då når graderna upp till+3,5...Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

6 november 2012 15:51

Ja så är det. Vi har också sol och rätt varmt


Ha det bra

kram

 
Monica

Monica

6 november 2012 17:14

Jag minns så väl den skådelspelaren,tänk att han var så gammal nu.Barnen från frostmofjället har jag på DVD får nog kika på den snart igen.En bra,men sorglig film.
Trevlig träff i eftermiddag....Niklas Fällström är en duktig man och intressant att lyssna på,han visade många fina bilder som han tagit i år från Falbygden.Han är även med i facebook så jag ska kolla om jag hittar honom där.Han ville gärna ha fler vänner där sa han.
Kram på dej!

http://violett.bloggplatsen.se

Malin wiper

6 november 2012 18:32

Jag trodde att han skulle ha varit mycket äldre för han har varit med så länge. Det är verkligen en bra film som håller än. Vad bra at det blev så lyckat i dag på träffen.

Ha en fin kväll
kramar

 
Gilla

Gilla

6 november 2012 17:28

Märkligt! Vi satt just och tittade på Barnen från Frostmofjället häromdan.

Sv: Kul att du gillade mina dörrar. Tack för det.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.se

Malin wiper

6 november 2012 18:31

Häftigt att ni kollade på den. Jag har sett om den några gånger. Dina dörrbilder var jättefina och bra fotade

Ha en fin kväll
kram

 
skrivmoster

skrivmoster

7 november 2012 12:00

Ja Hans L såg man ju i Barnen från Frostmofjället och grät floder! Jag har ett annat minne av honom, då han en gång kom in på min arbetsplats i ett ärende och jag fick en pratstund med honom, Just den dagen var jag värdinna och bjöd kunderna på glögg och pepparkakor. Vi hade en trevlig stund då han berättade lite om teater- och TV-serier som han var inplanerad i bl.a
Det minnet kom för mig när jag såg om hans bortgång.

Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 november 2012 13:09

Vilket häftigt minne, så kul att du träffat honom. Förstår att han var jättetrevlig. Jag tycker han var jättebra skådespelare.

Ha en fin dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards