Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 november 2012

Tom & Mick & Maniacs!

Av Malin wiper - 5 november 2012 18:00

  

Tommy Körberg kommer till Jönköpings kulturhus Spira  den 6 december. Jag har själv sett honom live när han var med i gruppen Tom & Mick & Maniacs. Då var både dom och jag unga och detta skedde på en klubb i Stockholm. Där fanns flera olika lokaler och i en av dom större upptädde dom i och det var så bra så man fick gåshud. Mick såg jag många år senare igen då jag bodde i Gävle där även han bodde och gick på samma jazzklubb som mig. Han arbetade då som musiklärare och verkade ha lagt musikkarriären på hyllan. 


  

När jag bodde i Stockholm så arbetade jag på Postbanken (girobokföringen) och delade en liten lägenhet på Odenplan med en kompis från min hemstad Sundsvall. Mina föräldrar var jätteorolig för jag var rätt strängt hållen hemifrån och även överbeskyddad. Efter endast 3 månaders äventyr ute i storstan och på jobbet så ville jag hem igen... men jag fick uppleva rätt mycket och min väninna och jag var ute på många popklubbar i Gamla stan. Dessutom hade min bästis flyttat från Sundsvall till Nyköping med sin mamma, och hon kom och hälsade på mig flera gånger och då gick vi ut och hade kul. Tyvärr så dog hon endast 40 år gammal i cancer och lämnade efter sig man och två små barn.    

   


Två av dom klubbarna vi besökte i Gamla stan var Bobbadilla och Manzanilla. Vi var mods (ville i alla fall vara det)...   på den tiden. Klicka här för att komma in på en sida där det står lite om klubbarna på 60-talet.  


    

Dom var en svensk popgrupp verksamma 1965-1968, som var mest kända för dess sångare Tommy Körberg och för hitlåten "Somebody´s Taken Maria Away".  Senare tillkom Michael Johansson (Mick). Dom låg på första plats på tio-i-topp-listan i sex veckor. Gruppen splittrades 1968. Klicka här för att läsa mer om Michael Johansson (Mick)


Klicka här för att komma in på Tommy Körbergs hemsida. Klicka här för att komma in på en sida där det står lite om gamla grupper. 


 


Detta är en Hagströms elgitarr som var en specialutgåva. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden och läsa mer


Klicka här för att komma in på en häftig hemsida där Bernt Liljegren skriver om sitt liv från före 60-talet och framåt. Han har spelat med Tom & Micks & Maniacks och även med Burken mfl. Burken såg jag på en restaurang i Göteborg i slutet av 70-talet. Jag gick fram till honom och fick en autograf. Då antar jag han var med i det bandet när jag hörde dom i Stockholm. Jag har även länkat till honom under menyrader "Nostalgibloggar". Jag har inte hunnit komma igenom hela hans hemsida än men tar en bit i taget.  Jag hade tänkt sätta in lite bilder på mig själv från den tiden i detta inlägg men  dom gamla fotoalbumen är i källaren så jag får gå ner dit och ta upp dom när jag mår lite bättre och sätta in lite bilder i efterskott.


                 


Jag hittade några i alla fall som jag haft inne förut. Den första två är från nån gång på 60-talet och den andra är från 70-talet på mig och min son, den sista bilden är jag på lekskolan. Klicka på bilderna så blir dom lite större. Den första är lite otydlig för jag fotade bilden från albumet.  Tidigt 60-tal så var det mer touperade höga hår (mycket hårspray) och skor med taxklackar och mycket eyliner. Klicka här för att komma in på "Farbror Sids" sida för att kolla lite nostalgi


     

Nu är Bernt Liljegren med i ett band som heter  Johnny Lundin Band. Det är Bernt som står till vänster med elgitarr. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden för att läsa lite mer

Här kommer ett klipp med bandet. Det finns många fler på Youtube. Dom är riktigt bra musiker


Det här inlägget blev så rörigt så jag hoppas ni inte blir helt förvirrade....  . Jag har byggt på det hela under dagen så jag blir själv lite snurrig....  

 
 
Margit

Margit

5 november 2012 22:58

jag gillar också Tommy Körberg!! Han sjunger med hjärtat på nåt vis...
Kram!!!

http://margitholm.blogg.se

Malin wiper

6 november 2012 08:39

Håller med dig

Ha en skön dag
kramar

 
Annelie

Annelie

6 november 2012 03:12

Hej min vän...

Vad mycket de verkar att ordna på Kulturhuset i Jönköping.. *skojj*

Krya på dig ordentligt nu, så du blir piggelin igen.. // Varm Kram Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

6 november 2012 08:38

Det händer verkligen mycket och det är synd att man inte kan gå på nåt.

Tack för omtanken. Jag är glad att snuvan nästan är borta.

Ha en fin dag själv
kramar

 
Filifjonkan

Filifjonkan

6 november 2012 08:46

Godmorgon på dig. Åh ja Körberg den mannen med röst hans sista låt "mitt liv" är ju härlig text på Ja han har hunnit med mycket sern början och Bobadilla där har man varit jösses det var ett tag sen det.Det är ren nostalgi du lockar fram i mitt huvud när jag läste ditt inlägg kul är det. Ja alla kläderna med minns man

och det tuperade håret milda makter sådana risbuskar det var en period minns du de små pillerburkshattarna man skulle ha med ojoj. Hagströms elgitarrer minns man med ja det var kul läsa om det igen tack för det Hopppas du slutat hosta nu och att solen lyser på dig idag den gör det här just nu det var ett tag sen.

http://:filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Malin wiper

6 november 2012 09:35

Ja du hans röst är fantastisk och det var Micks också men han ville nog inte bli kändis.Kul att du varit på Bobbadilla också. Visste inte att den fanns kvar än. Man fattar inte att tiden gått så fort. Ja du jag minns allt ;)) ju äldre man blir ju mer minns man ;)

Tack för omtanken. Jag kurerar mig så det blir nog bra till slut.

Ha en skön dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards