Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Mamma i mitt hjärta!

Av Malin wiper - 28 oktober 2012 07:58


Vi kom hem rätt sent i går efter att ha varit till min mamma i Skene. Här åker vi igenom Borås för att ta en fika på Orion men det skriver jag om i nästa inlägg. Det var rätt fint väder i går och solsken hela tiden. Vi gick inte omkring och myste i Borås denna gång för vi ville bara koncentrera oss på att rensa och fixa hos mamma. Vi hade glömt ställa om klockorna i går så vi var uppe redan 07.00 och trodde klockan var 08.00...    


 

När vi kom dit så stod lyften som dom skall använda till mamma i vardagsrummet där hon skall ligga hädanefter. Min man tog in byrån från sovrummet för där skall hon inte vara längre. Dom behöver mer plats för hon har blivit så mycket sämre i sin dement. Det stod en bokhylla med barskåp där byrån är men den har vi tömt och ställt i sovrummet och den skall till second hand. Tyvärr hade dom inte fått ut sängen från  sovrummet eftersom den var för stor för dörröppningen. Dom skulle få hjälp att montera ner den men ingen har hjälpt dom än så vi fick ta itu med andra saker istället.  


 


Denna soffa skall också till second hand men hon får ha kvar 2 läderfotöljer som är det enda som ryms när sängen skall stå där.  Kartongerna som står på soffan skall också till second hand. I köket stod 5 kartonger som vi rensade och det blev dessa kvar plus en påse. Det som skall vara kvar är insorterat i byrå, bokhylla och garderob, resten var så slitet och dåligt så det slängde vi. Nu är det i alla fall tomt i köket och endast ett köksskåp är fyllt med sånt som skall vara kvar så länge mamma lever. Syrran och jag skall försöka göra så mysigt det går och köpa lite nya gardiner och och snygga till när sängen kommit på plats. Vi fick inte samma kontakt med min mamma nu utan hon var mer avskärmad än om hon log ibland. Det enda hon säger är att hon vill hem....  Det är så psykiskt pressande för det känns som hon bara plågas just nu. I går när vi åkte hem så var jag så psykiskt trött och ledsen och det skär i hjärtat. Det är inte mamma längre och man saknar henne så.


 

Detta collage gjorde jag åt mamma när hon fyllde 80 år men nu var jag tvungen att ta ett beslut att slänga det. Det är slitet och bilderna är bara kopior. 


    

Detta som jag gjorde till pappas 80-årsdag slängde jag också för nu har det hängt där i 9 år och såna håller inte hur länge som helst. Att rensa hos sina föräldrar är som att gå på minnenas allé och det känns lite surrealistiskt.  


Jag kommer in på era bloggar lite senare i dag för jag har lite att fixa med och dessutom skall jag på stickcafe på Gretas Butik 13.30-15.30 Hoppas ni får en lugn och behaglig söndag. Stor kram till er alla


Its sunday, good morning

DesiComments.com | Sunday | Forward this Picture

 
 
skrivmoster

skrivmoster

28 oktober 2012 13:19

Visst är det sorgligt och gör ont när man känner att man förlorar kontakten med sina föräldrar, fast de lever. Min mamma kände i alla fall igen mig men vi kunde inte prata. Jo jag pratade och hon verkade undra mycket ... Demensen gör ju också att de inte tål förändringar. Säkert tror din mamma att hon är någon annanstans för att hon byter rum bara. Därför "vill hon hem"... Det är inte roligt.
Ni gör ändå så gott ni kan och försöker få henne att trivas. Det brukar ju gå bättre när de har sina invanda saker.

Hoppas du får en lugn och skön dag idag. Solen skiner här i norr.
Kram från mig

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 oktober 2012 15:44

Vilken fin kommentar av dig så trösterikt. Ja du hon vet inte vart hon är längre och efter att dom blev tvångsförflyttade två gånger så har hon blivit sämre. Min mamma har inte känt igen mig på länge men förut så sa hon att hon tyckte hon sett mig förut men nu var blicken lite död. Då vet du lite hur det känns än om ni kunde prata lite. Ja, vi gör så gott vi kan och man kan inte gör mer.

Jag kom nyss hem från stickcafét och det var kul. Hoppas du själv har haft en fin dag och får en härlig kväll

varm kram

 
Annelie

Annelie

29 oktober 2012 16:46


Usch,, jag sitter faktiskt med tårarna i min ögon när jag läser om din mamma.... förstår det måste vara fruktansvärt för dig och din syster. Ja, naturligtvis din man & svåger också,, men mer för er... det är ju ändå ER mamma.

Värmande kram sänds över.. // Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

29 oktober 2012 17:52

Tack för din omtake goa du. Jag är påverkad fortfarande av besöket hos henne. Man känner sig så maktlös.

Tack för din värmande kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards