Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 september 2012

Av Malin wiper - 24 september 2012 17:00

  


I boxen med svenska klassiker som vi fick låna låg denna film som heter "Selma" och handlar om författarinnan Selma Lagerlöf. Det är ett drama från 2008 i regi av Erik Leijonborg. I rollerna ser vi Helena Bergström som selma Lagerlöf, Alexandra Rapaport, Ingela Olsson, Ola Rapace, Magnus Krepper, Sonja Richter, Magnus Roosman, Göran Stangertz, Thomas Bo Larsen.


  

Klicka här för att komma in på Selma Lagerlöf-Sällskapet. Klicka här för att komma in på sidan Mårbacka Selma Lagerlöfs hem

 


              


Handlingen



En ung Selma Lagerlöf
semestrar på Sicilien med älskarinnan Sophie Elkan (Alexandra Rapaport). Hon har
just slagit igenom på allvar med Gösta Berlings Saga och hela världen ligger för
hennes fötter. Många år senare står hon i begrepp att som första kvinna ta emot
Nobelpriset.


Jag gillar det vackra fotot i filmen som Rolf Lindström står för. För kostym står Karin Sundvall som också gör ett bra jobb. Njöt även av miljöerna och skådespelet var bra. Eftersom den gått som serie på tv så tycker jag dom borde ha skapat mer än två delar för det blev så avhugget på nåt vis. Först får man uppleva henne som ung ute på resa och sen ett stort hopp då hon är äldre och skall ta emot nobelpriset. Jag kan inte se nånstans på nätet om spekulationerna runt hennes privatliv är sanna men det spelar ju ingen roll för det är hennes författarskap som skall stå i centrum



Filmen får av mig 3 svaga böcker i betyg av 5 möjliga eftersom serien är för kort



      


Det finns ingen trailer till filmen så jag sätter in ett klipp med Selma själv

Av Malin wiper - 24 september 2012 12:30

  

Mr T här: Här håller jag på med underarbetet på andra sidan rummet och har fått flytta möbler till andra sidan som nu är klar. Det är så många fettfläckar på tapeten så jag har fått pensla på kvistlack för att det inte skall tränga igenom på nya tapeten.


  

Här ser man skillnaden på tapet när jag kom runt hörnet från fönstret

  

Tapet från 1965 med gamla bilar. Klicka här för att komma in på en Retro o Antiksida fler snygga tapeter att kolla på och annat  

  

  

På den färdiga sidan är det väldigt rörigt nu och vi längtar efter att få städa upp och få ordning på allt

     

Det går rätt fort när man satt igång så här har jag fått upp två våder    


  

Det är högt i tak i lägenheten men i detta rum som ni ser så går taket ner en bit  framför dörren

  

Längre än hit kommer jag inte just nu för där står mitt databord som skall flyttas närmare fönstret. Det fixar jag i dag 


  

Sen har jag bara detta kvar att tapetsera och en smal remsa ovanför garderoberna. Rummet känns inte lika avlångt längre och mycket större av den ljusare tapeten


Detta satt min fru in.



Av Malin wiper - 24 september 2012 09:00

See cool images at <a href=Izismile.com" border="0" />
Funny Stuff at Izismile.com

  


Nu är jag lite bättre i min förkylning men den kom väldigt oläglig för på fredagen skulle vi till Stockaryds Stationscafé för att äta en god lunch bestående av fläskfilé med tillbehör. På lördag hade vi bestämt träff med en bloggvän "Skrivmoster" och hennes man som är härnere för att hälsa på barn och barnbarn. Vi har träffat dom 2 gånger förut och haft jättetrevligt. Nu var vi bjudna dit där dom bor i en egen stuga på tomten hos barn och barnbarn. Typiskt att detta skulle hända då men har man feber så går det inte och jag har haft väldigt besvärligt med halsen. Vi får träffa dom nästa gång dom är härnere.




 


Som ni har sett har min man gästbloggat och han har fått lite instruktioner av mig för att sätta in länkar och annat. Sen hade jag en massa inlägg klara vad gäller filmer som är bra att ta till när sånt här händer. Fast jag hade ju bara kunnat låta bloggen vara vilande under tiden men min man tyckte det var roligt också och tackar för era härliga kommentarer. Jag är inte helt bra så jag skall ta det lugnt ett tag till men sätter kanske in nåt inlägg/dag och sen får vi se om Mr T kommer in med nåt från sin tapetsering som fortskrider.



    


    



Här kommer låten Rain med Uriah Heep. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är ett brittiskt rockband med inslag av googie woggie och progressiv rock, även om dom generellt brukar kategoriseras som ett hårdrocksband. Namnet är taget från en figur med samma namn ur Charles Dickens bok David Copperfield. I både USA och hemlandet Storbritannien var gruppen ganska framgångsrik under 1970-talet, men dom var betydligt mer populära i andra delar av Europa, till exempel Tyskland, Nederländerna, Finland, Skandinavien, Nya Zeeland och Ryssland. Källa Wikipedia. Gruppen är fortfarande aktiva och släppte sitt 23:e album "Into the Wild" den 15 april 2011 i Europa


 



 


  


Den 7:e augusti i år hade dom en spelning på Sticky Fingers i Göteborg och dagen efter i Malmö. Av orginalmedlemmarna så är det endast gitarristen Mick Box som är kvar



 


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på gruppen




Good Morning - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards