Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 september 2012

Av Malin wiper - 22 september 2012 19:00


  Gästbloggare och Bagaren Mr T

Animation Library




 



Jag har bakat en morotskaka i dag. Den har vi inte bakat sen vi bodde i Katrineholm för 12 år sedan.  Den brukar alltid bli lyckad och god, ett riktigt säkert kort. Tyärr så kom jag inte ihåg att kakan bör kollas när det är 4-7 minuter kvar för ibland kan den vara helt klar då. Trots att kakan togs ut när 2 minuter var kvar så blev den saftig och god


 



   

Sevenoaks art




 



Riv 150 g morötter



 



Mal 100 g sötmandel



 


Blanda ihop 70 g vetemjöl och 1 tsk bakpulver


 



                                       

Seven oaks art




             


 



Ta 4 ägg och separera gulor och  vitor. Vispa vitorna hårt


  



                           

Gifs Paradise


   



 


Rör ihop gulorna med  2,2 dl socker poröst. Tillsätt sen dom rivna morötterna och den rivna mandeln. Tillsätt efter omrörning mjölet blandat med bakpulvret. Vänd sen ner den hårt vispade äggvitan i smeten 


    



                                               


 



 



Grädda i nedre delen av ugnen 175 grader i 45 minuter men glöm inte att kolla kakan när det är 7 minuter kvar.


 


 


Jag tog en bit av kakan med lite mjölk och njöt verkligen av den fluffiga mandelsmaken. Tack vare morötterna så blir den väldigt saftig.  Resten skall frysas in och bjudas på.


Av Malin wiper - 22 september 2012 15:00

 


Detta inlägg har min fru också skrivit i förväg så jag  publicerar det åt henne  




Här är är tre filmboxar som jag skall plöja igenom. Vi och en jättetrevlig tjej på ICA brukar låna filmboxar av varandra och dessa fick vi låna nu sist.  Hon gillar serier och det gör jag också och dom två till vänster har jag nog inte sett vad jag  kan kommer ihåg.  Boxen längst till höger som är svenska klassiker  får jag se sen om jag sett


  


               


            


 


 


I denna  box så är det bara den nedre "Lycksökerskorna" som är en serie, dom två övre är vanliga långfilmer och jag har nu sett filmen "Clarissa" som jag sen såg att den gått som serie på tv.  Alla tre är sk kostymfilmer och man kan ju tro att filmen är lite av ett vanligt romantiskt drama men så är inte fallet. Den är faktiskt hjärteknipande tragiskt och man lider med huvupersonen som blir väldigt illa tilltygad och det får förödande konsekvenser.  Klicka här för att läsa om kvinnors rättigheter på 1800-talet

 


   

 


Filmen är från 1991 så den har några år på nacken. För regin står Robert Bierman och i rollerna ser vi: Saskia Wickham, Sean Bean, Lynsey Baxter, Hermoine Norris, Frances Viner, Cathryn Harryson, Sean Pertwee,  Jonny Phillips, Darby Hawker, Shirley Henderson, Ralp Riach, Lucy Robinson mfl.



  '


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild ur filmen.



Svek, passion och förbjudet begär är huvudingredienserna idenna älskade 1700-talsklassiker Clarissa av Samuel Richardson. Sean Bean spelar hjärtekrossaren Robert Lovelace i denna påkostade BBC-filmatisering, som fick fem nomineringar av Brittiska Filmakademien, bl.a för bästa miniserie

  



    



Lite av handlingen



Clarissa Harlowe är en ung engelska på 1800-talet.  Hennes familj har ambitioner att flytta in i aristokratin och vill att hon ska gifta sig med repellerande Mr Soames som en del av deras plan. Written by Peter Brynmor Roberts Clarissa lyckas fly från dem med hjälp av den stilige Lovelace, vars avsikter mot henne visar sig vara mindre än helt hedervärda

 


I betyg får den 3 stearinljus av 5 möjliga av mig.

 


 


     

PicGifs.com


 


 


Av Malin wiper - 22 september 2012 11:00

GÄSTBLOGGARE MR T


 


Dagens väder, veckans väder, månadens väder, sommarens väder....



    


I går  blev vi sugna på fisk så jag fixade en fisksoppa som jag hällde upp i våra

nya soppkoppar som även kan användas till efterrätter och förrättssoppor.

Tre av dom har motiv av Marilyn Monroe och tre med Elvis, dom ser festligt filmiska ut.

Dom funkade bra att äta soppa ur.


 



     


Klicka här för att få receptet på fisksoppan där fisken består av lax.

Vi brukar använda ICA:s styckfrysta laxfiléer som håller bra kvalitet. Det går även att använda sig av seifilé

 



Här kan du klicka för att komma in på Marilyn Monroes hemsida.

Detta är ett klipp från filmen "I hetaste laget"

Click here for more graphics and gifs!





Må så gott allihopa...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards