Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 september 2012

Av Malin wiper - 18 september 2012 20:00

I går var vi in på vår färghandel Syntema som har både tapeter, färg verktyg, golv, inredning. lampor mm. Vi var ute efter en bård längst upp vid taket till tapeten vi sätter upp i data/gästrummet för det blev inget snyggt längst upp. Det fanns massor att välja mellan men ingen som passade så vi köpte en tapetrulle på deras reautbud som vi skall rita upp och klippa till själva. Den är i samma färg som tapeten men med glansig metallic och kommer att pryda på ett fint och diskret sätt. När vi ändå var där så ville jag fota lite.  Jag gillar inredning och detaljer.  Det är kul att dela med sig av det man ser


 

Häftigt med tapet i detta retromönster där man även kan köpa tyg till och få både kuddar och gardiner. Jag tror även att tapetmönstret som går igen i klänningen också finns i tyg 


    

Tyget går att få i flera olika färgkombinationer.             



Här får man verkligen 60-talskänsla. Mina föräldrar hade liknande lampa och en fondvägg med svart/vitt liknande mönster när jag var barn 



    

Här på lite närmare håll


   


  

Detta är också lite 60-talet                


I köket kommer vi troligtvis att måla och då blir det en fondvägg i lite mörkare färg ev lite kaffebrunt och övriga väggar ljusare. Vi har sett ett gardintyg som vi skall köpa och går efter det.  Fast först måste vi bli klart med data/gästrummet. Vi skall flytta in köksgardinerna till datarummet för dom kommer att passa jättebra där. Vi kan inte köpa allt på en gång så det får bli lite åt gången. Alla gamla gardiner har vi gjort oss av med för dom passade inte i lägenheten. Det är som att börja om igen och det har jag gjort många gånger så  man har vanan inne....    


  

  

En sån här IKEA pall har vi  och nu ser jag att man kan tapetsera den så blir den lite roligare. Jag är lite osäker på om vi har kvar den efter att vi flyttade från huset för jag hittar den inte. Den kan ju vara i källaren. Klicka här för att se vart jag hittade bilden

Av Malin wiper - 18 september 2012 15:45


Autumn Leaves med Susan Boyle. Man börjar få lite höstkänslor nu när löven börjar gå över till starka vackra orange, gula färger. Låten är både  sorglig och vacker dessutom gillar jag videon som passar så bra till i det svart/vita och dom spelar så bra. Klicka här för att komma in på hennes hemsida


 



     


Pic gifs



 



  

Av Malin wiper - 18 september 2012 14:30


I morse när min man gett sig av så gick jag upp för att fika och då såg jag i kylskåpet att han glömt sin smörgås till sin kafferast (den rosa burken). Jag tänkte stackarn och sen åt jag upp den själv och slapp göra iordning en ny till mig...  Vi har så fullt i det lilla kylskåpet nu så vi får inte in en enda grej till. Vi hade större i huset.

 

Jag skulle ändå ut och handla så jag tänkte göra iordning en ny åt honom och promenera bort till hans jobb för han måste arbeta in dom timmar han var borta från jobbet i går p.g.a sjukhusbesöket. Dom som inte har fast anställning får avdrag på den lilla lönen dom har annars. Han tar en timme om dan extra och jag bestämde mig för att köpa en färdig god smörgås på Ritz med både ost och skinka till honom


 

Passade då på att köpa två såna här fina morotslimpor som jag nu skurit upp i lagomt tjocka skivor och fryst in. Ibland är det gott att ta en mjuk smörgås för vi äter mest hårt bröd annars. Min man gillar att baka matbröd men han har haft så mycket omkring sig på senare tid och inte orkat. Jag har köpt hem allt jag behöver för att baka både mjuka och hårda kakor. Vi köpte så mycket ägg på Skördefesten i Erlandstorp så jag måste använda dom innan det är för sent.


 

Passade på att fota lite godsaker..............  



    

Dom har en bänk där kaffe och koppar mm står som nog är en 60-talare och nu har dom klätt den med passande vaxduk och det såg så inbjudande ut




Just nu skiner solen sen regnar det, sol igen, regn igen och så håller det på.  Nu vilar min man en stund sen börjar han tapetsera igen. Under tiden så tänker jag själv städa lite och fixa till lite härhemma.

Av Malin wiper - 18 september 2012 09:00




Här kommer en låt med Lynyrd Skynyrd  som heter "Tuesday`s Gone" och det dröjer inte länge förrens denna dag är över också så det är dags att ta vara på den och gå ut i livet och uppleva nåt



 




Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är  ett amerikanskt rockband som bildades 1964 i Jacksonville, Florida. USA,  och är aktiva än i dag. Klicka här för att läsa mer om dom


 



  


Pulpfactor



Av Malin wiper - 18 september 2012 08:00

  

Här inne på Värnamo sjukhus lämnade jag min man som skulle på provtagning och allt tog rätt många timmar så jag åker ner till centrum för att gå omkring och bara kolla in stan lite. När vi träffades igen så blev jag lättad för dom kunde inte hitta nåt allvarligt utan såg att han hade många fickor på tarmen men dom var inte inflammerade just nu. Dom tog fler prover men dom tar det 3 veckor innan man får svar. Nästa gång tarmfickorna blir inflammerade så skall han få en datortomografi.


 


           


Sist vi var till Värmamo sjukhus så fanns inte denna lilla plats med två bänkar. En skylt talar om att man fick röka där...  det såg lite lustigt ut för jag har då aldrig sett en sån skylt förut


 

Här har jag hunnit in till centrum och det var inte så mycket folk i farten


      


Gick in och kollade på gallerian Flanaden som har en del bra butiker men jag köpte intet.  Jag fotade inga detaljer inifrån för det ser ungefär ut som på dom flesta gallerier. 


På gatan upp mot Åhlens så står dessa skulpturer i form av stolar som skall föreställa  ett av möbelformgivaren Bruno Mathssons verk             


  

På denna skylt mellan stolarna står det: Professor Bruno Mathsson. Värnamosonen som blev en av världens främste möbelskapare


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Bruno Mathsson


Klicka här för att komma in på Bruno Mathssons hemsida. Klicka här för att komma in på Arkitektmuseet. Bruno Mathsson föddes 1907 i Värnamo. Han gick ur tiden 1988 han hör till de främsta bland 1900-tlets svenska formgivare. I Sverige är han mest känd som skaparen av en mängd klassiska möbler men han var även verksam som arkitekt.

  

Konferensstolar skapade av Bruno Mathsson. Han var verkligen före sin tid och hans möbler är

 

Här går man över lagans vatten


    



Pelikanen är en galleria som var jättemysig innan dom moderniserade på ett opersonligt och tråkigt sätt


 

Så här tråkigt och folktomt är det. Dessutom har dom inte lyckats fylla upp alla lokaler. Förut låg det en härlig second handbutik i gallerian som då kändes levande och mer färgstark. Här skulle det nog ha behövts en Bruno Mathsson.


    


Hoppas er tisdag blir en behaglig dag

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards