Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin wiper - 24 augusti 2012 10:00

 


Jag har funderat på hur jag vill att min header skall se ut i höst och har kommit fram till att det skall vara som gardinridåer på sidorna,  jag skall titta fram med min stora filmklappa som min man skapade. Där skall det stå "Öppen Ridå". Helt plötsligt dyker jag på skådespelerskan Kajsa Ernst hemsida och hon har nästan precis som jag vill ha min Ridå.  Hon är en jättebra skådespelerska som jag gillar, har sett flera filmer hon varit med i men skulle vilja se henne live på teaterscenen också. Vi skall försöka gå på teater igen för det var länge sen sist. Man får dra in på några fikastunder så har man pengar till detta härliga ändamål. Jag har även haft svårt att bestämma saker i förväg på grund av hälsan också.

        


 

        


Klicka här för att komma in på Kajsa Ernst fina hemsida

 



 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


 I Filmen Masjävlar gjorde hon en toppenroll. Hon föddes 1962 i Kortedala. Hon började som 16-åring i Nöjesteatern i Malmö och utbildade sig därefter på Teaterhögskolan i Malmö. Klicka här för att läsa mer om henne



 


Kajsa Ernst med sin man skådespelaren och regissören Göran Stangertz


 


 



Ett klipp med roliga scener ur filmen "Masjävlar" som Kajsa Ernst är med i. Klicka här för att läsa om filmen Masjävlar från 2004. Fattar inte hur det kan vara så länge sen, tiden bara flyger iväg 


Av Malin wiper - 23 augusti 2012 17:00

  

Minnenas Allé


När vi åkte till min son förra helgen så tog vi vägen över Katrineholm och gick en nostalgitur först till Djulö herrgård som vi ofta tog en promenad till och sen passade på att fika på Herrgårdens Café. Vi bodde i Katrineholm i 8 år. Här går man in till Herrgården


Klicka här för att komma in på Herrgårdens hemsida. Klicka här för att läsa om Djulö Herrgård  


  

Här är vägen vi brukar gå på plus en allé där inga bilar får åka 


  

Så här ser det ut inne i Cafét numera som kommunen driver. När vi bodde där så var det även bordsservering och en kvinna drev det i många år och man kunde även äta där. Kom speciellt ihåg en smal mörk servitör som alltid var så vänlig och behaglig som person.  Vi fikade inte där nu för vi hade redan fikat på vägen men det var fina smörgåsar och kaffebröd vad vi kunde se. Såg nu att herrgården togs över av kommunen 27/5 2012.  Förut drevs den av familjen Tim. Hon som drev cafét när vi bodde där var till åren så jag vet inte om hon finns längre men jag kan se henne framför mig, en driven och duktig kvinna som alltid satt gästen i första hand. Detta är verkligen fina minnen som jag bär med mig.


 

Här går man upp till övervåningen som är en festvåning 


  

Den här fina allén åker man igenom för att parkera utanför herrgården. Jag blev så glad att mycket utanför var sig likt trots att det gått 12 år. Fick en liten tår i ögat...    


  

Ett litet lusthus nära vattnet.

  

Fortsätter man ner så kommer man till sjön och kan även sitta ute på denna fina plats med sitt fika eller bara filosofera 


  

Här ser man baksidan alldeles vid vattnet där man kan sitta ute och njuta av sitt fika och bara kolla ut över djulösjön 


  

Här ser man lite bättre hur det ser ut på baksidan. Det är jättefint 


  

Förändringen som dom gjort är att det numera finns en scen vid uteplatsen och det såg härligt ut. 


  

Här ser ni Djulö Hembygdsmuseum som ligger ovanför Herrgården. Klicka här för att komma in på hemsidan


  

Trots att vi bodde så många år i Katrineholm så längtar jag inte tillbaka utan trivs mycket bättre där jag bor nu. Än om dom åren också gav en del för vi var mycket till Stockholm för att roa oss med både teater, konserter och annat. Då bodde vi ofta på hotell för vi hade mer pengar eftersom vi kunde arbeta.  Sen finns det naturligtvis fler ljusa minnen när vi träffade folk som vi gillade och för ett tag sen så fick jag  kontakt med två av dom på facebook och det känns jättekul.

Av Malin wiper - 23 augusti 2012 09:12

 


Jag hittade detta hos en fb vän och tyckte det stämde in på mig och många med mig som inte är lika kuranta nu som förr och fått sina skador och törnar. Dessa få ord säger allt. Jag är annars inte mycket för en del visdomsord som bara gör att man får dåligt samvete och är lite överdrivna men detta gillade jag. Jag saknar den energin och drivet jag hade förut men nu får man göra det bästa av situationen och leva för dagen och göra det man kan när man orkar och då är det promenader och njuning som gäller för det är läkande för stunden och sitter i ett tag.



Av Malin wiper - 23 augusti 2012 08:00


Här ett samarbete mellan gruppen Scooter och Vicky Leandros. 



 


Klicka här för att komma in på Vicky Leandros hemsida. Hon vann Eurovision Song contest 1972 med Luxenburgs bidrag Aprés toi. Innan dess var hon med i tävlingen 1967 och sjöng även då för Luxenburg med L´amour Est bleu. Den spelades in på Svenska av Britt Bergström med låten Blå, blå är kärleken. Hon föddes 1949 på Korfu, Grekland. Hon är dotter till musikern Leo Leandros




 



Scooter är en tysk musikgrupp inom elektronisk dansmusik. Scooter började sin karriär 1993, då som ett projekt. Medlemmar i bandet vid denna tid var H.P Baxxter, Rick J. Jordan och Ferris Bueller. Baxxter och Jordan kom från ett tyskt synth-popband som kallades för Celebrate The Nun, som släppt ett par album i Tyskland.



 


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna scooter 






Så här såg det ut och lät när hon sjöng  samma låt i Melodifestivalen för Luxenburg 1967.  Då satt jag själv och kollade detta och gillade låten

Av Malin wiper - 23 augusti 2012 07:00

  

Vi såg dessa gamla mopeder/scooter på ett ställe i Östergötland i närheten av Kisa. Den röda är av märket "Fram". Klicka här för att se fler modeller av märket "Fram"


        

  

Jag kunde inte se på denna vad det var för märke tyvärr. Den var lite härligt sliten


  

Detta är en Monarch. Klicka här för att se en liknande och flera andra modeller


  Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

Här ett klipp från Hjorteds mopedmuseum som jag verkligen skulle vilja besöka. Det ligger 16 mil från oss mot Västervik.


Klicka här för att komma in på deras hemsida där det också finns hänvisning till en blogg


Jag köpte ju en moped när vi bodde i huset men sen flyttade vi närmare samhället så jag hade ingenstans att förvara den så jag lät den stå på min mans jobb tills jag skulle sälja den. Tyvärr fick dom inbrott och min moped och massor av andra saker försvann så nu får vi se om man får ut nåt på försäkringen men allt tar sån tid


 

Av Malin wiper - 22 augusti 2012 17:00

     

När vi var och hälsade på min mans bror i Västerås så tog vi en tur ner till hamnen också. Tyvärr blev nästan alla bilder mörka och gick inte att ljusa upp tillräckligt så jag tar dom bilder som gick att arbeta med. Det är alltid en massa båtar i olika storlekar där och det är kul att gå omkring och bara kolla runt. Sen har dom ju som alla andra städer börja bygga höghus runt vattnet och här är inget undantag annat än att husen är lite mer olika i färg


  

   

Bird gender  


  

Framför båthamnen så har dom öppnat en Restaurang som heter "Kajplats 9" och där har dom även en fin Saluhall där man kan köpa med sig färsk fisk och annat. Min mans bror sa att det var rätt dyrt på restaurangen men jättegod och fräsch mat. Vi åt inte där denna gång men man får väl testa så småningom. Det är tydligen ett härligt kvällsliv där för det finns flera Caféer och barer utefter hamnen


Klicka här för att komma in på Kajplats 9:s hemsida. Jag skriver bara om restauranger och cafén som jag varit på och tycker är bra.  Jag ser det då som en recension 


  

Två bröder jämför sina magar.........  Det ser ut som min man går ut som segrare...   


  

Ett snyggt fyrskepp låg här på höger sida men jag fick ingen snygg helbild på båten så jag tar lite närbilder istället

  

  

Båden var så välskött och tjusigt. Det kändes som man bara ville gå ombord och följa med ut på en tur


  Mr J berättade att dom som hade denna stora husbåt gick i konkurs men nu är den uppköpt och fungerar som festlokal. Jag tycker den ser lite härligt spöklik ut där den ligger så avsides och så kritvit och tom 


  En lite modern större motorkryssare. Där ser man dom nybyggda husen i bakgrunden

  

Det syns på bilderna att det var ett busväder när vi var ner till hamnen. Det konstiga är att varje gång vi varit till Västerås hamn så har det regnat och varit grått och mörkt

  

Här en sångare som heter Roger Whittaker som man lyssnade på mycket förr. Klicka här för att komma in på hans hemsida          



Roger Whittaker, född 22 mars 1936 i Nairobi, Kenya, är en brittisk sångare och kompositör.


Han slog igenom 1969 med Durham Town och hade sedan flera stora hits under 1970-talet, som till exempel New World in the Morning, I Don't Believe in If Anymore, The Last Farewell och Mexican Whistler. källa wikipedia


Av Malin wiper - 22 augusti 2012 13:23

 



Nu är det snart dags för Bilträff i Stockaryd igen. Det blev väldigt lyckat förra gången och det blir det säkert nu också. Söndag 9 september 12.00 Man får njuta av snygga bilar, trevligt folk och gott att äta. Bara Stationsbyggnaden i sig är ett sevärt kulturminne.

 


 


Denna Trubadur som kommer dit och sjunger och spelar på Stationsparkens scen skall vara en fantastisk musiker. Klicka här för att komma in på hans Myspace


 


För två år sedan slutade Christoffer sitt jobb som lärare i spanska för att ängna sig åt musiken på heltid. Klicka här för att läsa vad dom skriver om honom på sidan Nyheterna.net

 


 


En bil jag fotade när vi åkte runt utanför Enköping. Där fanns en hel del gamla bilar som säkert skulle rustas upp.

   

Av Malin wiper - 22 augusti 2012 09:15

  

Väggmålning från Gallerian i Västerås


Nu har jag ätit frukost och det är tyst och stilla men snart vaknar allt till liv utanför vardagsrumsfönstren. Föräldrar dyker upp med sina barn på andra sidan gatan där det finns en gammal skola som nu är ett slags förskola. Det är så härligt att det inte är helt tyst utan händer lite utanför. På andra sidan huset är det emellertid stilla och tyst för det mesta utom när gräsmattan klipps för då låter det som en helikopter skall landa...   Nu är det bara 9 dagar kvar tills min man börjar sitt nya jobb på Museieföreningen. Synd ändå att dom inte fick den hjälp dom behövde för att driva det sociala projektet. Nu kom det första barnet inspringande till förskolan, tänk om man ändå hade så mycket spring i benen fortfarande.

  

Nu har vi fått upp filmklappeklockan vi fick av min son när vi var där. Den hamnade i "Likörhörnan" i slutet av vår hall. Där passar den jättebra. Direkt när jag såg hallen innan vi flyttade in så tänkte jag på filmhall för den är bredare än avlånga hallar brukar vara och därför går den att möblera lite



 


 

Här ser man "Likörhörnan" och klockan syns ända från ytterdörren. Vi har ju även där lite filmtema med lampa och kuddar. Filmhallen är inte riktigt klar än för vi skall byta ut lite så det blir ännu mer filmiskt. Vi har suttit med gäster där 2 gånger och det var bekvämt och mysigt. Den lilla tvådelade soffan i hörnan är ett second handfynd för under hundralappen. Vi hade den på altanen förut. Vi hade tänkt klä om den och måla benen men det är inte så bråttomt för den är inte slit

  I går fick vi tapeterna från vårt bostadsbolag VSBo. Vi skall tapetsera vårt data/gästrum som är avlångt och inte så stort, därför tog vi en ljus tapet som gör rummet lite ljusare och större. Vi vill inte kosta på nåt själv eftersom det är en hyreslägenhet. Just nu är det en smutsgrön tapet som är fläckig och sliten

  Så här ser den ut på nära håll och har lite glans i sig. Vi tror att det blir en enorm skillnad för det blev det när vi tapetserade sovrummet. Sen har vi köket kvar som skall målas men vi tar detta rum först eftersom det inte luktar så fräscht där    


Jag önskar er alla en härlig dag. Sköt om er


       

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards