Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin wiper - 26 augusti 2012 14:15



Så här såg det ut framför Ritz Konditori i går på Vaggerydsdagen. Vi hade tänkt sitta ute också för det var toppenväder men det var helt fullsmockat vid varenda bord trots att dom hade satt ut extra många.  


 

Pitut


 


Dom har alltid en glassbox ute och en GB gumma eller gubbe och det ger också stämning.


 


     

 


 


Här ser ni i en av dom gulliga och trevliga tjejerna på Ritz som också heter Malin som mig. Jag är nog den äldsta personen som heter Malin för när jag tog det namnet så var det ingen som trodde på att jag hette Malin för det var så ovanligt. Så fort jag presenterade mig så skrattade folk eller sa att jag skämtade....  Det var rätt kul. Dom äldsta som har det namnet är nog närmare 50 år nu men före min tid så fanns det en del som hette Malin för det är ett gammalt namn

 


 

Den första nåldynekoppen jag gjorde. Föreställer mjölkchoklad med en vispgräddeklick.  



 


Dom har även ett bord med hjul utanför Ritz där dom säljer kaffebröd och dricka. Denna man fotade jag förra året också. Jag blir varm om hjärtat när jag bara tänker på Vaggerydsdagen och i går så upptäckte vi hur många vi känner och känner igen nu efter 12 år som bosatta här. Folk har sån livsglädje och kan verkligen roa sig och så fort det vankas nåt så går dom man ur huse (gammalt uttryck)


 


       


 


 


Eftersom vi inte fick nån plats ute så satt vi inne och kollade ut på folklivet och det gick bra det också


 


Dessa roliga gobitar hade Ritz för några dagar sen och dom såg så kul ut  


Fortsättning följer...................

Av Malin wiper - 26 augusti 2012 14:00

Helt plötsligt dyker operasångerskan Kerstin Dellert upp på Vaggerydsdagen i sällskap av sin man dansaren Nils Åke Häggbom. Hon var med i en omgång av "Stjärnorna på slottet". Sist jag fick en autograf av henne var på teatern i Angereds Centrum på 80-talet när hon såg samma föreställning som mig "Vi betalar inte" med Dario Fo. Nu gick jag åter igen fram och frågade om jag kunde få en autograf av dom båda, det gick bra och jag fick även fota dom. Hon är 86 år gammal men det kunde man verkligen inte tro. Klicka här för att läsa lite mer om henne i Hemmets Journal. Hon har en son som heter Totte Dellert

  

Kerstin Dellert är född i Stocholm och är en svensk operasångerska (sopran) som även är chef för Ulriksdals slottsteater. Mellan 1947-1966 var hon gift med Carl-Olof Bergh, sedan 1968 med Nils-Åke Häggbom. Klicka här för att läsa mer om henne


  

Här ser ni Kerstin Dellerts autograf  


  

Kvinnan i deras följe heter Ettan Bratt och bor på Bratteborgs Skogsgård så jag antar att Kerstin Dellert och Hennes man Nils-Åke Häggbom är hennes gäster där. Klicka här för att läsa om Ettan Bratt. Min man har tydligen kommit med på bilden också...  Vilken linslus


          

  

Här ser ni Nils Åke Häggboms autograf. Han föddes 1942 och är en svensk dansör och balettchef vid Kungliga Baletten 1986-1993. Nils-Åke Häggbom utnämndes till premiärdansör 1966 och har bl.a dansat klassiska huvudroller i Giselle och Svansjön och är gift med Kerstin Dellert sedan 1968. Jag hittar inga dansklipp på Youtube med Nils-Åke. 


  

Nils-Åke Häggbom 1977 med Kerstin Lidström

Jag hittar ingen opera med Kerstin Dellert så jag tar denna låt med henne. Klicka här för att se ett klipp med henne från "Hylands Hörna"


 


  Första mannen på månen Neil Armstrong har dött i en ålder av 82 år. Hans berömda ord: Ett litet steg för en människa men ett jättekliv för mänskligheten

Av Malin wiper - 26 augusti 2012 10:45

  

Utanför Johnssons Konditori som ligger mittemot Ritz Konditori


  

Folksamling vid en tävling som heter "Starke man" Där dom tävlar om att rulla runt och lyfta ett jättedäck.


  Det var såna här stora däck dom tävlade med.  Den som orkade lyfta och rulla den längst vann. Det gick inte att fota när dom tävlade för det gick inte att komma fram och se för det var knakat med folk

  Gretas butik bjöd sina kunder på kaffe, tårta och ostbricka. Det var den riktiga invigningen av den nya butiken och det var fullt av folk därinne. Dom har fått så mycket nytt och det var så fint dekorerat överallt. 

Ägaren av vårt "Video Hollywood". Han och hans fru har drivit videobutiken i många år och dom är jättetrevliga. 

  

Dagen till ära så kunde man köpa 8 dvd för 99 kr och vi köpte en hög och en del av dom tror jag inte jag sett förut

  

Jag såg en "Svensexa" där brudgummen klätts ut till oljesheik och hans kompisar agerar livvakter...  Det såg häftigt ut

Jag bad dom breda ut sig lite så jag fick ta en bild på det udda sällskapet...   Det kändes lite som man hamnat i en film


 


Vi är tydligen så utmattade efter gårdagen så vi har nyss stigit upp...  Jag somnade inte förrens halv två i natt. Det var så givande i går och vi tog ut oss fullständigt. Fast vi hade så kul och allt var så festligt. Nu skall vi äta sen frukost så vi vaknar till liv. Detta inlägg skrev jag i går det är bara detta sista jag lägger till nu på morgonen. Solen skiner i dag också och man ser att folk går lättklädda. Ha en underbar söndag. Jag har så mycket att skriva om så det tar nog två dagar

Av Malin wiper - 26 augusti 2012 09:00

  

Vi gick upp mot City Skor eftersom vi hörde sån fantastisk musik därifrån. Det låt som livemusik och det var det verkligen. Här deras skobord med kraftigt nedsatta priser. Min man köpte ett par skor till sin mellanbror som bor uppe i Piteå för bara 75 kr. Dom hade kostat 599 kr.


Klicka här för att komma in på City Skors facebook 


  

På höger sida om skobutiken stod detta gäng på tre personer och spelade så bra så man baxnade. Tjejen hade en personlig röst och sjöng otroligt bra. Killarna spelade så bra till hennes sång så man var tvungen att stå kvar en stund och njuta. Hon heter Anielle och är artist/songwriter. Hon har varit på USA turne men är nu hemma i Sverige igen för att spela in ett nytt album. Denna tjej kommer att gå långt.


  Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på henne och för att läsa lite mer

 


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på hennes mysspace för att höra lite låtar med henne  


  

Denna kille som var med i bandet kommer från orten och spelade just då på ett nytt instrument som man sett mer och mer av på sista tiden. Det är en låda som man trummar på och han kunde verkligen sitt instrument 


  

På andra sidan skobordet stod dessa tre trevliga killar och bjöd på Äppel och päroncider och till det fick man ett gott tilltugg i form av ihoprullade tunnbrödsbitar med fyllning av pepparrot, philadelpiaost och rökt lax mm. Det smakade jättegott.



 

Rebecka på skobutiken är släkt med dom i bandet. Rebecka hade sån fin blus på sig men biden gör inte henne rättvisa, tog precis när hon gjorde en min. Fattar inte varför jag inte får till bilderna just nu men jag är väl stressad och har för bråttomt.



Jag filmade Annielle och hennes musikerkollegor

Av Malin wiper - 25 augusti 2012 18:45

  

Vi hade det fantastiskt kul och trevligt på Waggerydsdagen. Höjdpunkten var Anna Sahlene och en annan liten grupp som jag skriver om senare. Här kommer hon gående fram mot scenen och jag sprang fram för att fråga om hon skulle sjunga "This Woman" som är min favoritlåt med henne. Tyvärr var inte den med i reportoaren men hon blev så glad att jag kom fram och önskade så hon sa att hon skulle sjunga den akapella en bit in i programmet. Hon var en jättetrevlig tjej helt utan divalater, så behaglig och trevlig.


  

Jag bad om autografen och så här ser den ut. Klicka här för att läsa om Anna Sahlene. Jag hittar ingen aktuell hemsida till henne tyvärr. 


  

Tyvärr så blev alla bilder dåliga för ljuset kom från alla håll så det funkade inte vart jag än befann mig. Nästa år skall jag stå där med en systemkamera och ha även ha lärt mig lite mer om foto. Sen var man tvungen att skynda sig fota för det var så mycket folk så man fick tränga sig fram eller zooma för mycket och då blir det inte bra. Hon hade en tjejkör med sig som var härifrån och dom var verkligen superbra.      


  

Det enda man kunde klaga på var ljudtekniken som hade alldeles för mycket bas och för högt ljud. Hon har sån bra röst så man vill höra den fullt ut. Hon var dessutom jättefint klädd


  

Här till vänster ser man baksidan av dagens confrencier, som gjorde ett bra arbete 



           


              

  

Här ser vi honom framifrån  än om en otydlig bild. Han heter Roger Ödebrink och är ordförande i Barn & Utbildningsnämnden.


  

Här går hon bor från scenen och ner till publiken och sjunger. Jag gillar henne ännu mer nu efter att ha sett henne, hon har en härlig utstrålning och en behaglig skönhet


  

Det var verkligen mycket folk och det är så kul att Vaggerydsbordna går man ur huset för att rosa sig så fort det vankas nåt kul. Dom är verkligen livsnjutare 


  

Orkestern bakom Anna Sahlene var också från orten och jätteduktiga musiker. Mannen som skymtar bakom på klaviatur är min väninnan A-G: svärson. Jag fotade honom flera gånger men var tvungen att zooma så mycket så det blev inga bra bilder 


  

     

Tiden gick så fort för både hon och dom andra var så bra och engagerade.  Dessutom fick vi toppenväder hela dan. Nu har jag så mycket att skriva om så jag får utesluta hälften annars får jag sitta här en vecka...  Skriver mer i morgon för nu är jag trött så in i norden men nöjd.


Här sjunger Anna Sahlin låten jag önskade mig trots att hon inte hade den med på reportoraren...  Det blev inte hela låten men jag blev jättenöjd för hon gjorde den så bra med bara lite musik i bakgrunden. Låten heter "This woman", jag gillar texten som är lite girl/woman power. Efter hon sjungit så frågade hon vart hon som önskade låten fanns och då viftde jag med armen och tackad och hon gav en gest tillbaka. Det lät ännu bättre live och både min man och jag fick gåshud. 

 


 


 


Fortsättning följer i morgon.... Ha en fin kväll  

Av Malin wiper - 25 augusti 2012 07:00

 


I dag är det dags igen för vår årliga Waggerydsdag. Fattar inte att det gått ett år sen sist. Samhället kommer att sprudla av liv och lust. Dessutom invigs både Gretas Butik och vår nya barnklädesbutik "Kidz rocks"  som inte ligger långt från oss på samma gata.  När det gäller musiken så är jag mest intresserad av Anna Sahlene som jag skall försöka få fotografera. Waggerydsdagen börjar redan 10.00



 

En bild från förra året där jag fotade sockervadd som två flickor stod och åt på



Klicka här för att se bilder från förra årets Waggerydsdag då jag fotade sångerskan Sara Löfgren som då uppträdde. Klicka här för att se lite mer från Waggerydsdagen förra året

 


Förskrivet tidsinställt inlägg



MySpaceGraphicsandAnimations.com


Flower Graphics provided by MySpaceGraphicsandAnimations.com


Ha en färgstark dag

Av Malin wiper - 24 augusti 2012 19:30

 

Nu var det länge sen jag hade en tävling och det blir som vanligt en gissningstävling. Hittade en sak på second hand som ni skall få gissa vad det är.



       



Här kommer nu saken ni skall gissa på. Jag har inte tagit med hela utan beskurit bilden rätt mycket. Vad är detta?. Om ingen gissar rätt så får ni ledtrådar. Det går att vara med än om man inte har nån blogg men då gäller det att jag får er adress vid ev vinst

 


Tävlingen avslutas onsdag 29 augusti kl 10.00


Priset:


 


Den som gissar rätt först vinner dessa ljuskoppar som är vända upp och ner.  Dom kommer från "Serholt" design. Jag har köpt dom på Gretas Butik här i Vaggeryd.  Dom är inte helt lika utan den ena är lite högre (6 cm) och har en lite bucklig, randig glasyr, den andra (5 cm) hög.


   


Jag fick inte tag på rätt stearinljus till kopparna för dom skall vara lite kraftigre och kortare. Klicka på bilderna så blir dom större. På andra bilden så ser man hur dom ser ut under


 

Squidoo


Jag brukar även ha ett andra pris men det är roligare om jag kan ha tävlingar lite oftare istället. Ni får gärna länka till tävlingen.


Av Malin wiper - 24 augusti 2012 14:30

 


Jag kommer att vara ute lite senare på bloggen ett tag framöver eftersom jag nu måste börja med regelbundna promenader och dom skall ske på morgonen för sen blir jag för trött. På 50 dagar utan godis och kaffebröd har jag endast gått ner ca 4 kg (syns på kläderna) för jag väger mig aldrig utan använder måttband. Allt beror nog på att jag rör mig för lite. Nu måste jag lägga i en högre växel och det är bara jag själv som ser den lilla viktminskningen för kläderna sitter bättre och  fetthandtagen i midjan har minskat, fast enligt tabellerna så är mitt midjemått samma som dom som väger ca 115 kg men så mycket väger jag nog inte. När jag arbetade så var det aldrig några problem för man rörde sig jämt. Dessutom stärker motion psyket och det behöver jag nu så jag tål saker som händer runt mig och inte tar vid mig utan känner att jag är trygg i mig själv och inte backar när det händer nåt. Jag har bestämt mig för att ändra på en hel del nu för jag känner att nåt måste hända som även gör att nacke och rygg funkar bättre. Jag har i alla fall blivit av med sötsuget och det i sig är en stor seger. Nu var jag kanske lite för personlig men det bjuder jag på. Just nu när jag skriver detta så känns det så positivt och jag skall ta vara på resten av livet utan att grubbla på en massa som jag inte kan göra nåt åt. Visst måste man få vara ledsen ibland men det får inte gå överstyr så man blir alltför skör.


  


 


 




  



Här kommer Tanya Tucker med låten "Walking Shoes". Klicka här för att komma in på Tanya Tuckers Hemsida

 


 


Tack för att så många tittar in på min blogg. Det glädjer mig mycket... Ha det bra och sköt om er. 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards