Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 juni 2012

Av Malin wiper - 16 juni 2012 16:15

  

OBS! Varmluftsugn 200 grader i ca 25-30 minuter. Vanlig ugn snäppet under mitten och 15-20 minuter eller sätt ner värmen till 175 grader.

För en stund sen testade min man att göra rabarberpajen som vi fick recept på av Annelie på Stationscafét i Stockaryd. Vi har både ätit den och bjudit på men inte gjort den själv förrens nu. receptet ser ni ovan. Där står det äppelpaj och det går lika bra och är också supergott. Det var lättare än vi trodde och den står nu på avsvalning och sen skall vi skära upp den och frysa in i bitar.


 


Här skalar min man rabarbern och skär sen i 2 cm:s bitar. 

 


 


Efter att ha rört ihop smeten så klickas den ut på rabarbern. Vi visste inte hur mycket rabarber man skulle ha så vi testade och blir det för lite så tar vi mer nästa gång.



OBS!

Sen är det in i ugnen i 25-30 minuter i 200 grader i varmluftsugn. Vi var tvungen att ta ut den efter 20 minuter för att den verkade helt färdig då. Nu fick jag redag på att om man gräddar den i vanlig ugn så skall plåten vara en snäpp under mitten. Dessutom bör man ta ut pajen efter 15-20 minuter och eller sätt ner ugnsvärmen till 175 grader

 


  


Så här ser den ut och nu står den på kylning och min man skall smaka av en bit för att se om allt är rätt i propotioner.

 

 


15 minuter senare:



  Min man tog en bit för avsmakning. Vi har nog tagit en lite för stor pajform för Annelies blev lite högre. Denna form är 26 cm i diameter. 


   


  Den blev däremot jättegod och knaprig men med mer färg än Annelies fast vi bara haft den inne i 20 minuter.  Det är kanske meningen att man skall lägga folie ovanpå dom sista minuterna.


Detta är lampor som kallas Rhubarb Lamps (Rabarberlampor)...   By Emma Marga Blanche. Klicka här för att komma in på sidan där dom finns. Klicka här för att se ytterligare en lampa hon designat. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att se hur hon ser ut


Hoppas ni får en fin lördagskväll....  

 

Av Malin wiper - 16 juni 2012 12:00


Här kommer så passande låten "Sailing" med Rod Stewart. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Den här och många andra av hans låtar gick heta på skivtallriken för ett antal år sedan.

Klicka här för att komma in på hans fanclubsida 

 


 


Av Malin wiper - 16 juni 2012 10:00



  När vi var och hälsade på min son i slutet av maj så var vi ner till småbåtshamnen där han har en plats för sin pappas båt som han fraktat dit från Sundsvall. Då var den övertäckt så vi kunde inte se riktigt hur den såg ut. Hans pappa började bygga denna segelbåt efter egen ritning med inspiration från Sven Yrvind. Båten blev aldrig helt klar för han fick andra intressen i form av skärmflygning och segelflyg. Han hann inte färdigt segelflygscertifikatet för han gick nyss bort i cancer. Nu vet inte min son vad han skall göra med båten, antingen bygger han den klar till sig sjäv eller säljer den. Min son har samma brinnande intresse för båtliv som hans pappa hade och dom var ute mycket och seglade under hela hans uppväxt. Nu har jag fått nya bilder av min son där man ser hur båten ser ut utan pressennning 


 


     Klicka här för att komma in på Sven Yrvinds blogg. Han är en äventyrare av stora mått. Åker jorden runt i små segelbåtar ensam, det är en bedrift. Klicka här för att läsa om honom och se lite klipp


 


 

Så här ser den ut och är nästan helt klar inuti och stålmasterna ligger inne i båten i två delar. Det är verkligen tragiskt att han inte finns längre bland oss och jag är så ledsen för både vår och min sons skull. Han har i alla fall fått sålt sin pappas hus nu och det måste kännas lättande än om sorgligt.



               

 


 


Ytterligare en bild på båten


 


  


Här en bild på min son och hans pappa när dom är på väg mot pappans bil för att åka hem efter att ha besökt oss hösten 2010. Vi hade några trevliga och roliga dagar som sitter kvar som ett fint minne. Det var sista gången vi träffade Arne men vi hade regelbunden telefonkontakt. Allt känns så overkligt.  Här ser ni även hans hund Titti som nu har nya ägare.

 


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards