Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 juni 2012

Av Malin wiper - 15 juni 2012 17:30


 

Här kommer nu receptet på pannacottan vi bjöd på som efterrätt när vi hade besök av våra vänner på middag. Det är min svägerska långt uppe i norr som förärat oss med detta recept som är ett säkert kort och jättegott. Därför kallar jag receptet för: Pannacotta á la Margareta. Om det är svårt att läsa receptet som jag fotat av så säg till så skriver jag ner det istället.



Fina efterrättskålar som jag hittade i en blogg. Dom kommer från second hand. Klicka här för att komma in på den bloggen 


Av Malin wiper - 15 juni 2012 16:06


Rättelse:

Jag har fått en kommentar ang mitt inlägg längre ner om skolavslutningen jag såg vid torget där det kom bilar och traktorer med ungdomar som hade skolavslutning. Jag trodde det var studenter, men tyckte det var lite konstigt att dom inte hade studentmössor.

 


 


Det stod i kommentaren att i Vaggeryd åker man traktorsläp när man gått ur 9:an. Därför såg du inga studentmössor. Det märks att man inte har några barnbarn för då hade man varit upplyst om detta... . Vi har inte varit ute och sett nåt sånt här på år och dag och förr var det bara studenter som åkte  på traktorsläp och lastbilar,  åtminstone där vi har bott. Jag har ändrat mitt inlägg. Tack  "Å" för att du upplyste om detta....  

Av Malin wiper - 15 juni 2012 14:00


Nostalgiklipp jag blev påmind av hos  Niklas Månssons blogg. Rock medley med Galenskaparna & Afer Shave från toppserien "Macken". Serien har gått i repris nylingen och den håller än. Gruppen är en av Sveriges mest framgångsrika humorgrupper genom tiderna. Dom står bakom några av Sveriges största tv- film- låt- och revysuccéer genom tiderna. Klicka här för att läsa mer om dom. 11 september 2012 visas 30-årsfesten i samband med deras 30-årsjubileum på Kulturtuben. Klicka här för att komma in på sidan och läsa mer

 


       


Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att komma in på deras hemsida

 


  


Grattis till era 30 år i nöjesbranschen och lycka till i fortsättningen  


 

Av Malin wiper - 15 juni 2012 10:15


I går när vi kom ut från Ritz Konditori efter vårt bröllopsdagsfirande så möttes vi av en karavan av lastbilar och traktorer med glada skrikande ungdomar som som slutat 9:an.  Det var så festligt och stojigt så jag kunde inte slita mig utan tog lite bilder i all hastighet

 

 


 


 

Här står det på tyget: Vi kom inte överens som vanligt. Det måste väl vara texten då?

 


 


Ritz Konditori    



Det samlades rätt mycket ungdomar runt bilarna



Ritz konditori  

 


 

En person slängde ut en ros som fick följa med hem till oss...  


             

   

   


Det var full rulle och dom åkte flera varv runt kvarteren och kom tillbaka till torget igen. Min son tog studenten för 21 år sedan och vi var där då. Han gick på musikgymnasium i Härnösand i flera år. Jag hade gjort ett plakat som jag hängde runt hans hals. Har både filmer och bilder från detta men hittar det inte i alla röra så det gäller att få rensat i kartongerna. Vi har  inte fått upp allt från källaren än och vi har ganska tunnsått med bilder på väggarna. Fast på min son har jag flera stycken uppe nu

 


 


lykta från Mimmis Magasin

      


 


Passande tårta hos Ritz Konditori


 

Jag önskar er alla en fin fredag. Här har vi sol just nu men vädret ändras många gånger/dag så man vet aldrig.  Jag är ohyggligt trött i dag och har sovit dåligt så det blir nog inomhusaktiviteter men jag måste ut och promenera längre fram på dan för att få igång den dåliga i form kroppen...

Av Malin wiper - 15 juni 2012 08:00

  


Här kommer nu receptet på min mans currysås:

Thorleifs Currysås


Ingredienser:


Vispgrädde 2 dl

Hönsbuljong 2 dl Gärna
Knorrs


                       

Morot 1 stor

Purjolök ½ styck

Vetemjöl 3 msk

Curry 2 tsk Kockens eller
annan med mycket smak

Timjan 2 krm Torkad

Smör (olja) 2-3
msk Blanda gärna

 


 


  Gör först i ordning


Häll i den kalla grädden
och ställ åt sidan.

Tag en riktigt god, stor
morot och skala den. Skär den sedan i små (3x3 mm) tärningar.

Skölj noga en liten purjo
eller en halv stor sådan. Dela den längs efter och strimla den
fint.

Mät upp curryn,
vetemjölet och torkad timjan och lägg det var för sig.

 


                       


Tag en aluminium kastrull
med tjock botten och låt hetta upp.

Lägg i 2 msk smör och
låt det fräsa till vattnet är borta och smöret tystnar.

Häll i morotstärningarna.
Sänk temperaturen till hälvten ock låt det puttra tills det
tystnar och en doft av nötter kan anas. Öka värmen och lägg i
purjon, rör om och fräs en minut.

Strö över curryn och
fräs i 15 sekunder innan vetemjölet också strös över.

Rör om så att fettet
sugs upp av mjölet. Blir det för torrt häll i en msk olja och rör
om. Smula över timjan.

Låt det fräsa lite innan
blandningen av buljong och grädde hälls över. Ta bara c:a 1 dl
först så att det går att vispa ut lite av klumparna med en visp
innan resten hälls i. Låt koka upp och sedan koka på låg värme i
4-5 min, rör om varje 30 sek. häll upp i ett uppvärmt såskärl
och strö en nypa socker på ytan.

 


                    


Vid serveringen rörs
sockret ned i såsen.

Beräkna minst 2 dl sås
per person. Serveras till kyckling och ris.

Gör gärna en sats per
person och frys in resten, om det blir något över.

 


OBS! avsmakas med svartpeppar och citron

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards