Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 maj 2012

Ängsö slott!

Av Malin wiper - 25 maj 2012 08:00


När vi var till min son så åkte vi även förbi Engsö slott byggnader. Vi gick omkring och myste och lät oss tjusas av det vackra runt oss. Slottet har anor från 1100-talet

Klicka här för att komma in på Engsö slotts hemsida. Klick här för att läsa mer 


Här år man igenom en lång tunnel som är komponerad av trädgrenar som böjer sig mot toppen av tunneln. Det var jättevackert och lite det blev lite svalka och skugga därinne

  

Här ser ni min man som kommit in en bit i den grönskande tunneln 

  

Sen följde en fantastisk allé som jag tyvärr inte orkade gå igenom för jag har sån dålig kondition just nu och sen vi varit hos min son så har jag svullna fötter och det har jag aldrig haft i hela mitt liv. Vet inte om det kan bero på att jag hade olika skor varje dag och gick jättemycket och även i trappor. Är inte svullen på smalbenen utan på yttersidorna om fötterna och även framtill. Jag skall ringa till sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.

r är min son och min man på väg mot slottet där vi tog en fika. Det sägs att det spökar på detta slott så jag skulle inte vilja ligga över där... . Klicka här för att läsa om spökerierna. Dom har även spökvandring på slottet


    

Denna byggnad står på höger sida av slottet

Härinne satt vi och fikade men det gick inte att fota för det sken in för mycket sol genom fönstren så bilderna blev inget bra. Min man och jag tog varsin smörgås och min son en kaka. Brödet gjorde dom iordning medans vi väntade och det smakade jättegott

Jag fick fota en av tjejerna som jobbade där. Bilden blev lite mörk för det var mysljus i lokalen

Här en trapp upp till slottssalarna. Man kan få en rundtur inne i hela slottet och även i fängelsehålorna i källaren. Inträde till visning av slottet kostar 60 kr/person, barn upp till 18 år kostar 40 kr 

Min man tog en sån smörgås som syns på bilden. Det var ett jättegott kött som pålägg

Min lilla familj....


Här en bild som min son tog på oss utanför slottet. Vi såg verkligen påpälsade ut i värmen 

Här är vi på väg in genom grindarna från baksidan efter att vi kollat runt slottet och dess omgivning. Vi får åka tillbaka nästa gång vi är hos min son för en rundvandring på slottet 

I detta fina lilla hus har dom gjort iordning toaletter för besökarna. Det ligger bakom slottet

Här står min man och kollar in i en fängelsehåla. Man ser ingenting för fönstret är så djupt men får en olustkänsla när man tänker på hur dom hade det därinne i mörkret och den skrämmande miljön 

Klicka här för att se bild från fängelsehålan i slottet. 

Det verkar bli lika varmt i dag som i går för termometern stod på 24 grader redan 07.30 Hoppas ni får en fin dag och sköt om er. Jag vilar mig inför helgens aktiviteter. Nu skall jag ringa Vårdcentralen för att fråga om mina svullna fötter

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards