Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 maj 2012

Av Malin wiper - 23 maj 2012 20:00


 

Vi har haft dessa stolar till vårt matsalsbord men jag har aldrig gillat dom och nu har vi köpt nya på second hand. Dessa skall vi klä om och ha i köket istället till ett nytt matbord. Just nu har vi barbord men det passar inte in i det nya köketKöket är den enda plats vi inte är i mer än när vi lagar mat. Vi trivs så bra i dom andra rummen och köket är lite undanskymt. Dessutom måste väggarna målas om och det tar vi till hösten



Vi hittade 4 stolar på Sam-Hjälp second hand för endast 150 kr för alla fyra. Dom var helt oförstörda och i nåt slags skinnimitation och stålrörsben. Vi gissade att dom funnits på Jysk så vi kollade när vi kom hem. Vi hade rätt och dom finns fortfarande och heter "Juventus" priset är 299 kr/st så vi gjorde en bra affär.  Klicka här för att se stolen på Jysk hemsida. Klicka här för att se ett bord som tillhör stolarna och just nu är det extrapris på gruppen. Vi funderar på att ta in detta rumsbord till köket till dom gamla stolarna och köpa ett nytt till rummet, bordet går ändå att göra större på båda sidor. Det är så roligt att få göra om lite hemma för det var så länge sen vi gjorde nåt när vi bodde i huset.


    

 


Det går att byta ut klädseln på stolarna om man vill för det sitter blixtlås baktill



Klicka här för att se vart denna häftiga stol finns 

 

 


Allt binds ihop mycket bättre nu när vi hittade nya stolar till rumsbordet


       

 

   

   

På Sam-Hjälp hittade vi även två såna här fina stolar som går att fälla ihop för endast 25 kr/st. Dom skall vi ha i bilen när vi åker på utflykt med matsäck till nån strand i sommar. 


   



Vi köpte detta svarta bord med glasskiva på IKEA i vår "Likörhörna" Det passar mycket bättre än vad öltunnan gjorde. Bordet heter "Klingsbo". Det ser finare ut i verkligheten i hörnan nu och mycket ljusare.


Klicka här för att se vart dessa läckra bord finns. 

 



Vi har satt 3 ljushållare på bordet som jag köpt hos Mimmis Magasin.   



Tunnan skall nu stå här istället på sidan om matsalsbordet. Vi skall sätta nån blomma eller annat ovanpå som prydnad


Ha en fin och njutningsfull sommarkväll

Av Malin wiper - 23 maj 2012 17:15



 

Min son hade köpt en Ukulele och tänkt börja spela men han tyckte inte det var så kul så jag fick den av honom... Jag blev jätteglad för jag har tänkt köpa en själv. Han skall börja spela fiol igen istället sen har han sitt komponerande också. Han satt i en symfoniorkester som barn och jag hörde honom spela på Tonhallen i Sundsvall och det var en upplevelse. 

 


Han har en förkärlek för rosa och cericefärgat...   Dom finns numera i jättemånga färger

 

Klicka här för att läsa om intrumentet Ukulele. Klicka här för att komma in på Ukuleleklubbens hemsida



Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  


 


Jag fick även en stämapparat som går på batteri och det känns toppen för det underlättar. Jag har själv spelat gitarr en gång i tiden hellre än bra....  

 

   


Dessutom fick jag denna lärobok också som är väldigt pedagogisk och lätt att lära sig ur   


Klicka här för att se fler läroböcker för ukulele


 

Här spelar Jake Shimabukuro på sin Ukulele "Bohemian Rhapsody". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1976 i Honolulu, Hawaii och är en ukulele-virtuos och känd för sina blixtsnabba fingrar. Han kombinerar element från jazz, rock, pop och hawaiiansk musik

 

 

Jag har tyvärr inte hunnit in på era bloggar i dag för vi åkte iväg till Jönköping vid 12.00 tiden. Vi har gjort verkliga fynd på second hand och även varit till IKEA och köpt ett litet bord till "Likörhörnan" Vi gav upp detta med öltunnan och ställer den på en annan plats. Skriver om detta i morgon. Ha en fin sommarkväll

 

Av Malin wiper - 23 maj 2012 17:00



Maria o Peter har en bar nere i sin källare och även ett ganska stort rum bakom baren. Tyvärr så blev många kort misslyckade för när jag skulle fota när vi satt i baren så var det för mycket ljus som kom in från fönstret. Kolla in vilka häftiga barstolar dom fått tag på. Dom var dessutom jättebekväma att sitta på. Peter har byggt bardisken själv och det är belysning under på den sidan han står.

 

 


Dom har till och med en meny på vad man kan få sig till livs... . Deras kompisar och gäster brukar ta med sig en flaska till baren som barbidrag och vi tog med oss en likör 


 


En gammal fin radio prydde sin plats i det stora barskåpet

 


 


Här visar dom en jättefin ovanlig flaska som står uppepå skåpet bakom bardisken

 

 


Det var så mysigt att sitta i baren så jag fick mig lite whiskey som hade en fin rökig smak. Jag hade ju två manliga chaufförer med mig....  

 


 


 


 

En häftig skylt som Peter fått nån gång och den prydde verkligen sin plats


   


Peter är flygmekaniker och denna kaptensmössa och glasögon har tydligen tillhört hans morfar. Den ser så häftig ut ovanpå skåpet


 

   

   

 


Här en likör som Maria fick då hon fyllde år

 

 

 


Jag fick en bild som var någotsånär bra med folk i baren 

   

   


Maria har vunnit en skyttetävling och fick denna patron i pris som när man skruvar av locket så ser man att det är en termos under. Det är ett nytt intresse för henne och hon är jätteduktig


 

 


Naturligtvis hade dom en darttavla som vi alla spelade på och det var superkul

 


               


 


 

Vi testade även deras golfset som låg nedskruvad i en fin låda. Jag kom in med en boll på andra slaget. Jag vet sen förut att jag har bra bollsinne om man får skryta lite.... 

  

                     


     

 


Här visar Peter en ruggig mask som dom har ovanpå skåpet men den är rätt kul och färgstark också

 

 


Här spexar Peter lite genom att sticka in handen i ett hål i taket.... . Det är ett hål dom gjort själva för att få upp värme från källaren till övervåningen

      

 


En rolig skylt dom hade på gästtoan i källaren.  Jag fotade inte allt men dom har en bastu och dusch i källaren också


  


Här kommer så passande Magnus Ugglas låt "Kung i baren"


 



Av Malin wiper - 23 maj 2012 07:45


 

När vi var och hälsade på min son i Enköping så blev vi bjudna på kaffe till hans tjejkompis Maria och hennes kille Peter. Dom har köpt detta stora fina hus och det ligger så fint och idylliskt i ett mysigt område.

      


Dom har massor av tulpaner i olika färger och sorter på gården och jag gick bara omkring och myste. Dom är otroligt trevliga och gästvänliga båda två och så snygga ihop. Dom har varit tillsammans i ca 2 år

 


 

Här ser ni deras hund Exit som är en hona och jättesnäll och fin. Man fick klappa på henne hur mycket som helst


 



Dom har även tre jättefina marsvin i olika färger och pälsar. Här tog Peter upp ett så jag fick fota och klappa på. Man smälter ju som smör i solsken. Dom har stora fina burar inne men Peter har även byggt en bur åt dom ute så dom får njuta i solen.


 


Klicka här för att läsa om marsvin

 


Här håller Maria upp det andra marsvinet som är svart och har lite ostyrig päls men ack så fin

 

   


Här ser ni buren som Peter byggt. Den är jättetung så det är ingen risk för att den blåser iväg eller att hunden kommer åt marsvinen. Dessutom har dom trähus så dom kan skydda sig. 



Dom har även ett växthus som jag glömde fota. Maria har massor av intressen bl.a växter. Jag fick 6 st tobaksplantor av henne och det blev jag jätteglad för. Dom skall jag plantera över i krukor. Klicka här för att läsa om tobaksplanta  

 


Detta som vi blev bjudna på har Maria bakat. Hon är utbildad konditor och bagare så allt hon gör smakar ypperligt. Nu var det kört för mig, kunde ju inte låta bli hennes kaffebröd. Kakorna längst upp är såna där macarons som är så svåra att göra men hon hade lyckats och det var som en violsmak i dom och man hade kunnat äta 5 st på raken...  Rulltårtan längst ner hade en fyllning som var obeskrivbart god och kändes lite svalkande glasskänsla. Sen hade hon kolakakor som var fantastiska och bullar. Hon är dessutom duktig på att safta och sylta och har ett skafferi i källaren som är lite kallt och man kan gå in i.

 

Klicka här för att läsa om macarons

 

 


Vi satt ute och fikade i deras inglasade uterum och dom har även uteplats. Till vänster Maria och hennes Peter. Mr T och min son Charlie. Jag var också med på bild men den är i nån annans kamera

 

   

   

Här ser ni uteplatsen


 


Det kommer fler inlägg från besöket hos Maria o Peter för dom ryms inte i samma inlägg.  

   


Dom hade till och med plommonfärgade tulpaner i sin trädgård 


Av Malin wiper - 23 maj 2012 07:00


 

Efter förra inlägget tycker jag det passar med denna låt som heter "Old Fashioned Love Song" med Three Dog Night with Tennessee Symphony Orchestra 


 


Klicka här för att komma in på Three Dog Nights hemsida. Det är en musikgrupp från Los Angeles, Kalifornien som bildades 1968


               



 

Klicka här för att komma in på Tennessee Symphony Orchestras hemsida


                   

Jag önskar er alla en fin dag och sköt om er

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards