Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 maj 2012

Av Malin wiper - 8 maj 2012 12:30



 


På min bloggvila såg jag lite filmer bl.a denna i regi av David Fincher. Jag har även sett den svenska versionen. I rollerna ser vi: Daniel Craige, Rooney Mara, Robin Wright, Christopher Plummer, Embeth Davidtz, Per Myrberg, Inga Langré mfl.


Klicka här för att kolla på tillfälliga tatueringar 

  

Klicka här för att läsa en recension på Moviezine. Klicka här för att komma in på filmens hemsida


 


HANDLINGEN:

 

Journalisten Mikael Blomkvist har blivit dömd för förtal och vill undslippa uppmärksamheten i Stockholm. Av industrimagnaten Henrik Vanger får han i uppdrag att skriva familjen Vangers släktkrönika, men egentligen vill Vanger att Blomkvist ska undersöka brorsonens dotter, Harriets, mystiska försvinnande sommaren 1966. Blomkvist lär också känna den geniala, men omyndigförklarade, Lisbeth Salander, expert på att ta sig in i datornätverk. Källa wikipedia


  

Rooney Mara 


Filmen var jättebra men jag tycker den svenska är snäppet bättre. Noomi Rapac har en magisk utstrålning som passar som handen i handsken till denna film. Hade man inte henne att jämföra med så hade man tyckt att denna Lisbeth Salander varit jättebra men hon är lite för blek och nedtonad och har inte blicken som Noomi har. Denna Lisbeth Salander heter Rooney Mara. Däremot så tycker jag Daniel Craig var bättre i sin roll än Mikael Nykvist. Dessutom har vi suveräna Stellan Skarsgård som gör en toppenroll i filmen. Det är rätt många Svenska skådespelare med i filmen. Christopher Plummer gjorde även han en toppenprestation. Jag gillade inte ljuset i filmen som var väldigt dystert och platt utan nyanser.

 

 

Jag ger ändå filmen 4 drakar av 5 möjliga. Den svenska versionen skulle jag ge 5 av 5


 

 


 


   



 


Min svåger har gått på en del kurser och nu fått kompetensbevis för att han är "Biografmaskinist" på både det digitala och analoga. Det smäller högt för mig som är en älskare av film. Här ser ni bara överdelen av hans beviskort.  Grattis svågern.... 


 


Av Malin wiper - 8 maj 2012 08:02

          


Dom sista dagarna har jag haft förskrivna och tidsinställda inlägg men nu hörde jag på tv Claes Af Geigerstam berätta (nyhetsmorgon) att det var 50 år sedan The Beatles slog igenom och då vill jag ha in deras första låt "Love me do". Man fattar inte att det är så länge sen, helt overkliget och nu finns bara två medlemmar kvar i livet, Paul McCartney och Ringo Starr. Jag har ett alltid klart lysande minne av hur jag gick omkring med stövlar som jag skrivit The Beatles på, jag tror jag var ca 10 år gammal för vi hade flyttat från ett bostadsområde till ett helt nybyggt i Sundsvall. Det var rena rama hysterin när dom kom och man fattar inte hur dom äldre kunde tycka att dom var långhåriga och ostädade för dom ser ju så välvårdade ut i håret och kläderna var också  propra. Jag gillade långhåriga killar och det var jag inte ensam om... Efter några år när dom bytte stil så blev dom mer långhåriga och inte så städade i klädseln. 

 


                  

             


Jag har själv gillat alla deras stilar och först var det George Harrisson som jag tyckte var den finaste...  men det förändrades sen och det var John Lennon som gällde. Jag kom ihåg ett album jag fick i present med gruppen som jag önskat att jag haft kvar för den hade varit värdefull nu, det var "Magical Mystery tour"


 


Det blev även en film i samma namn och det var den tredje filmen av och med The Beatles. Jag själv har sett alla filmerna. Filmen visades första gången på BBC1 den 26/12 1967, och fick då dåliga recensioner av både kritiker och publik. Det anses vara deras första flopp sedan genombrottet 1963. Svensk tv ställde in sina planerade visningar av filmen. Anledningen tros vara att BBC visade filmen i svartvitt trots att man börjat med färgsändningar enligt PAL-systemet.


 


Klicka här för att komma in på Beatlessweden.com. Klicka här för att komma in på en sida med hänvisningar till The Beatlessajter. Klicka här för att komma in på The Beatles hemsida. Det roliga med min generations uppväxtmusik är att ungdomar av i dag gillar den musiken också men det finns ju även unga som gillar klassisk musik som är mycket äldre än denna. Därför har vi förstått våra barn bättre än våra föräldrar förstod oss vad gäller musik. Jag önskade att det hade fotats mer på den tiden så man haft lite mer minnen.


 


Här kommer då låten dom slog igenom med "Love me do". Klcka här för att läsa hela historien om The Beatles



Här kommer en påminnelse om en del av deras låtar


 



 

Av Malin wiper - 8 maj 2012 08:00



Nu har jag fått reda på vilka hålltider det är på Antik & Samlarmässan i Stockaryd 27/5. Den håller på mellan 08.00-16.00 Vi planerar själva för att gå dit på en välbesökta mässan


Klicka här för att se vart dessa klockor/bokstöd finns 

 



Av Malin wiper - 8 maj 2012 07:00


Dessa tre ramar i tung plåt köpte vi sist när vi var på second hand. Jag ligger efter med inlägg och ibland får man sortera bort sånt som man tänkt skriva om.


    



Det roliga med ramarna är att man fäster ihop dom så det blir en enhet. Sen är det bara att hänga upp i kedjan. Vi skall ha några roliga bilder på oss själva i ramarna.


 


    


Vi har även köpt dessa eleganta höga porslinsfigurer på second hand för 50 kr/ st och dom skall stå mellan krukorna i ena rumsfönstret. Det är kul att mjuka upp dom annars så moderna och kantiga krukorna med såna här figurer och det blev jättebra. Alla saker vi hade i fönstren förut är alldeles för korta i växten....  så vi köper nytt så fort vi ser nåt som passar men förutom krukor och lampor skall vi bara ha två höga saker i varje fönster för jag vill inte ha för mycket och för plåttrigt.  Det satt en lapp under damerna men den var så diffus så jag kan inte se vart dom kommer ifrån. Ansiktena var så välgjorda så jag tror dom kostat mycket mer från början. Dom är mycket snyggare i verkligheten och ena damens ansikte skyms av hatten så elegant. 


Klicka här för att se vart jag såg denna porslinsdam 


Klicka här för att komma in på en sida som heter "Precious Things" för att se porslinsfigurer



Såg en färgstark fågelholk som hade utsmyckningar runt om. 

 


 


 


Ibland har dom riktigt snygga kläder på second hand. Här en rutig blus med en kort jeansjacka och väskan bredvid var också läcker



Klicka här för att komma in på en sida där denna galge skall finnas. Den har inbyggd klädborste 

 



Fullt modern blus.



En lite sobrare med krås både upptill och på kragen 



Färgstark soffa som redan var såld.


 



Här kan man verkligen prata om "Less is more"....  eller som dom sa förr "För mycket skämmer allt"....  


   

Klicka på bilderna för att få dom större. Sånt här porslin skulle jag aldrig kunna ha för då kom yrseln som ett brev på posten... Att äta på en sån tallrik gör ju att maten försvinner helt i mönstret... Det var ju roligt att titta på i alla fall. Bordet det stod på var också i en skrikig färg så det pockade verkligen på uppmärksamhet.   


Klicka här för att komma in på en häftig blogg där jag hittade denna bild 

 

Här kommer Wanda Jacksson med den riviga låten "Let´s have a party tonight". Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes 1937 och är en amerikansk sångare, låtskrivare, pianist och gitarrist. Hon hade stora framgångar i mitten av ´50-talet och 60-talet. Hon räknas som the queen of rockabilly och banbrytande rock and roll artist. Klicka här för att läsa mer om henne

 


Good Morning

DesiComments.com | Good Morning | Forward this Picture 


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards