Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2012

Av Malin wiper - 4 april 2012 07:00

  

 Flowers
click to get More flowers Comments & Graphics 


Här kommer del 2 i Ödetorp. Jag hann inte få klart allt när det var aktuellt så det kommer nu istället. Jag är lite låg just nu så jag försöker bara fokusera på att må så bra som möjligt. Resan till min son i Enköping är framflyttad till i slutet av april eftersom han har så mycket att göra just nu och åker som en skottspole till Sundsvall för att reda ut allt efter sin fars bortgång. Det är mycket som skall rensas och säljas av. Dessutom skall han jobba över en hel helg på sitt arbete. Det ger mig också tid att få igång kroppen så jag får lite bättre kondis och orkar nåt. I går så ägnade jag mig åt att rensa några kartonger från källaren och blev av med ytterligare en börda. Det mesta som skall rensas nu är min mans saker som inte använts på år och dag så då är det ingen mening att ha de liggande ännu längre.

 

 

Ha en fin dag och sköt om er

 


Här kommer nästa ödetorp som vi kollade på söndagen när vi var till tjejerna på Stockaryds Stationscafé för att äta våffla "Våffeldagen". Detta torp var inte lika nedgånget som det förra vi kollade på och det kändes inte heller så spöklikt. Klicka här för att se inlägget ödetorp 1


 



En gammal fin mjölkkanna låg slängd på gräset

 

 

   


Trappen var borta så min man ställde sig på en gammal stol för att komma upp till förstugan. Jag gjorde samma sak men stolen gav med sig och gick sönder så jag ramlade med mitt skadade knä rakt på kanten och höll på att falla ner men som tur var tog min man min hand och drog upp mig. Jag fick skrapsår och svullnad som är kvar än men jag hoppas det inte blev värre i mitt knä där jag har en broskfraktur sen en olycka för många år sedan. Hur tokig kan man bli som gör en sån sak. Sen såg vi att det fanns en ingång från baksidan också


 

 


 

    


Lyckat att det låg ett gammalt våffeljärn i förstugans golv just på Våffeldagen...  

 

    

 


Det var mycket bråte överallt

                     

 


   


Kolla vilken fin kakelugn som står där så fin men snart kommer att rasa ihop


 

Klicka här för att se vart denna vedkorg finns


Här ett utrymme för lite kläder i ett hörn och gamla galgar med namn på gamla klädbutiker


Jag blir nostalgisk när jag ser denna uppblåsbara galge eftersom mamma ofta använde såna när hon tvättat kläder. Dom hänger bättre och det blir inga spetsiga axlar på kläderna. Trodde inte att dom fanns längre men klicka här för att se en modell med mönster. Det är ofattbart att en enda sån uppblåsbar galge numera kostar 69 kr/st. På den tiden fick man många för det priset.  

 

 

 



Här ser man baksidan av huset som har en liten förstuga också

 

                      

   


Denna tog Marianne upp från golvet  och visade

 

Här kommer Kevin Costner & Modern West. Klicka här för att komma in på deras hemsida   


Av Malin wiper - 3 april 2012 12:00


Här ligger vår Spelbutik "Konfekthörnan" som funnits där jättelängen men nu är den såld och dom två härliga driftiga kvinnor som drivit spelbutiken ihop skall flytta till ICA. Klicka här för att läsa om detta. Om cirka 5 veckor kommer Konfekthörnan etablera sig hos ICA. Det känns jättekonstigt men jag förstår att dom vill ha normala arbetstider för som det är nu så tycker jag dom har öppet nästan jämt och det håller inte i längden. Man vill ju inte att dom går in i den hemska väggen och bränna ut sig. Jag är ändå glad att dom finns kvar och fortsätter med sin spelbutik men i annan form. Dom har  drivit sin spelbutik men den äran och det har alltid varit så kul att kunna gå in där och spela på spel och köpt sig en tidning innan man gått in till Ritz på en härlig fika. Det har hänt mycket i samhället sen vi flyttade hit för snart 12 år sedan och många butiker har kommit och gått men flera har funnits kvar och det är jag glad för.


 

 


Här ser ni dom två kvinnorna i full action när dom betjänar min man. Dom är så coola och duktiga på et dom gör

 

 


   


Jag är så glad att jag har en massa bilder som jag tagit under åren från deras Spelbutik


 

flowers
click to get More flowers Comments & Graphics


Jag och min man önskar er båda lycka till på nya stället och att ni kommer att trivas. Vi kommer dit och gör våra ärenden istället för vi vill ju träffa er också. Kram till er båda



Här ser ni Lena och Susann som driver Spelbutiken när dom hade ett av sina "Scrapcafé" som är ett koncept dom hittat på själva. Jag var med denna gång och det var jättekul. Dom bjöd på dessa smaskiga tårtor och vi fick även en present var. Klicka här för att läsa om Skrapcafét

 

Av Malin wiper - 3 april 2012 08:00

Klicka här för att kolla på en sida där man ser massor av vindskulpturer av honom  

Här kommer ett klipp med vackra vindskulpturer skapade av Lyman Whitaker.  Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på hans studio

 



Klicka här för att komma in på DistrictArt gallery 


Art
click to get More Art Graphics


Hoppas en så fin dag ni bara kan.

Av Malin wiper - 3 april 2012 07:00


Inte långt ifrån Hotellet låg Kulturhuset "Barbacka" som vi var ner och kollade på men det var inte öppet just då. Klicka här för att komma in på deras hemsida

 


Den här fantastiska och färgstarka skulpturen i plåt står framför Kulturhuset. Den är skapad av Timo Solin 1994. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att läsa mer om honom. Jag tycker han gör spännande skulpturer sin triggar fantasin och han har en egen stil.


 

 

Timo Solin bredvid en av sina skulpturer. Klicka här för att läsa på "Lidingösidan" om hans utställning "Starka kvinnor" i blått

 



 

En annan av hans skulpturer

 


Sidewalk Art

 

Av Malin wiper - 2 april 2012 15:00

Det var detta Wahlquists Konditori i Kristianstad som min man läst om på nätet. Klicka här för att se vad dom fått för betyg på "Cafékartan. Dom har tyvärr ingen hemsida än.


  

Det var många trevliga tjejer som jobbade där och detta var en av dom.


Äggen i disken såg riktigt neonlysande ut och dom hade mycket gott kaffebröd av alla de sorter att välja på. 

Sen gick vi int till den gamla delen och tillbaka i tiden.  


Det skall vara 50-talet men jag tycker att det andas lite 40-tal också om konditoriet. Dom har en modern del också men varför sitta där när man kan sitta här och känna en vindpust från en svunnen tid. Det var så härligt att bara sitta där och stressa av. Miljön gjorde att man blev lugn och kom inte ens på tanken att ta upp mobilen...  

 Här en egen liten grupp med ett gammalt element, klocka och lampa på väggen

Stora mumsiga jättewienerbröd låg och lockade i skylten

Kaffegodset såg ut som 40-talsporslin och var härliga att dricka ur. Man fick en egen liten gräddkanna och även en kaffepanna. Kaffet var jättegott också

Jättestora kakor med spiralform. Kom ihåg att min mamma gjorde några likanande när jag var liten

Jag var så nyfiken så jag gick längre in i rummet och fann denna häftiga ljusa skinngrupp som verkligen lockade till att sitta i

På toalettdörren hade dom så fiffigt satt pepparkaksgumma och gubbe...  

Detta var en liten egen liten vrå i ett hörn

Jag fotade även den fina gamla dörren till köket  



Av Malin wiper - 2 april 2012 10:45

  


Vi blev tipsade av ett par om denna skoaffär som ger en riktig nostalgitripp att gå in i. Eftersom den låg på affärsgatan och vi nyss varit in och fikat på ett nostalgicafé så måste vi bara gå in och kolla. Jag har så mycket mer att skriva om så det räcker i flera dagar till

 

                          

   

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa affärens historia som nu är inne på fjärde generationen. Klicka här för att komma in på deras facebook

 


Det är kartonger utefter väggarna i sko-affären så det känns så ombonat och bekant för mig som är äldre och är rena historieboken. Dom har dessutom hög kvalitet på sina skor och dom är jättesnygga


       

 


På ett bord i mitten så står det kartonger under också

 

                                 

 

   


Här ser ni ägaren Olle Johansson som vi fick en liten pratstund med.

 

        

    



Olle Johansson har själv tillverkat dessa herrskor 1963 och det är ett par Bally Schweiz. Dom är otroligt bra handjorda och står innanför glas och där har dom en del nostalgiprylar som jag glömde att fråga om jag fick fota. När vi åker dit nästa gång så skall vi köpa skor och även fota lite mer noga

   

   

     

Innanför glaset står också två herrskor i guld och silverfärgat 

Klicka här för att kolla vart jag hittade dessa guldiga träningsskor 



Här lite fina lejongula damskor med höga klackar, enligt mitt mått mätt...  


             

 

   


Snygg svart lacksko med bred klack och öppen tå som även finns i vitt. Tyvärr så blev bilden för gul och mörk hur jag än försökte i bildprogrammet   


   



Det var som en liten skoutställning utefter sidorna i upplysta skåp och det såg så läckert ut. Det var ganska vanligt förr

                   



En spegelblank snygg herrsko i svart lack

 



Två snygga damskor i beige mocca

 


  


Här står min man och begrundar

 


På andra sidan så tronade herrskoutställningen upp sig

 


Läcker röd damsko med nitar baktill och en mönstrad klack

 

       



Det fanns även jättemycket av fina herrskor av alla sorter


 

 


Svarta klackskor för damer i rundad tå

 

 



Vit sko röd klack, läckert

 

 

   


Lite somringt i mocka tyg och guldfärgat


 

   

   

     

   

Här ser ni kvinnan som är gift med Olle Johansson och hon är också ägare av sko-affären och som ni ser en vänlig kvinna.


   Klicka här för att läsa ytterligare lite om sko-affären  


    


 


Här kommer Cliff Richard and The Shadows med låten "Summer Holiday". Klicka här för att komma in på Cliff Richards hemsida

   

   

Av Malin wiper - 2 april 2012 07:00


När Vi var ute i de centrala delarna i lördags i Kristianstad så fastnade min blick på en Konditor som såg så påskgult fin ut. Han skulle sätta upp en reklambanderoll men fick lite problem med blåsten och det såg så kul ut så jag fotade en sekvens med hans medgivande. Konditoriet han är delägare  på heter "Konditori Duvander" Det skall vi besöka nästa gång vi är i Kristianstad. Vi hade redan bestämt oss för ett Café som min man läst om på nätet.

   

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Nu är jag så nyfiken på deras Konditori så jag hoppas vi kan åka dit inom en snar framtid igen. Klicka här för att läsa dess historia. I dag drivs Konditoriet av två bröder och det är tredje generationen.


Här försöker han veckla ut sin banderoll

Till slut fick han lite grepp om det hela och gick upp på stegen

Sen sträckte han sig upp för att fästa ena kanten

  

Till slut så såg det ut att fixa sig och man såg vad det stod på den. Inte bara Café utan lunchställe också

Den trevlige färgglada Konditorn tittade mot mitt håll och såg nöjd ut

Då var det bara att ta sig ner från stegen igen

Här ser man ena ingången till Konditori Duvander. Det finns en till på höger sida i gränden

       

På den sidan har dom en jättefin påskuppsättning med en tupp av ståltråd.  


Här kommer Anita Baker med "Sweet love". Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes 1958 i Toledo, Ohio och växte upp i Detroit, Michigan. Hon är en amerikansk R & B/ soul Jazz singer- songwriter. Hittills har Baker vunnit åtta Grammy Awards, och fyra platina album och två guld albums   

 

Nu kommer det att bli morgonpromenad varje dag eftersom jag måste komma i form för en resa till min son. Han har i helgen varit uppe i Sundsvall för att städa ur sin pappas hus. Han har fått god hjälp av sin halvbror och hans dotter. Det kan inte vara lätt att gå igenom allt efter deras pappa och farfar. Minnena kommer nog över dom och jag tycker så synd om dom att dom mist sin far och farfar så tidigt. För mig är detta så overkligt så jag kan inte få in det i mitt system När jag åkter till min son så ska min man åka upp till sin mamma och övrig släkt i Piteå. Jag får följa med nästa gång för nu vill jag träffa min son som jag inte sett på 1 år.



Ha nu en fin måndag och sköt om er

Av Malin wiper - 1 april 2012 18:00

Kristianstad husen och balkongernas stad on PhotoPeach


Jag har gjort ett bildspel av lite av bilderna jag tagit på vår weekendresa till Kristianstad. Till bilderna valde jag musik av violinisten Andre Rieu med Romeo and Juliet. Jag har så mycket bilder så det kommer att ta flera dagar att blogga om vår resa... . Tack syrran och svågern för att vi fick uppleva detta.... 


 


Klicka här för att komma in på Andre Rieus hemsida.  Klicka här för att se när jag hade med honom sist i min blogg 



Vi har inte varit utanför dörren i dag utan tar det lugnt och vilar oss. Vi hyrde några filmer i går som vi kollar på. Hoppas ni får en fin söndagskväll. 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards