Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 mars 2012

Av Malin wiper - 8 mars 2012 19:45

  

Sånt här väder var det ute i dag och mig gör det inget som är en gammal norrlänning. "Let it snow"

Jag promenderade ner till Ritz för att köpa lite kaffebröd att bjuda på och då passade jag på att öppna dörren till det innersta (köket) och fota en gullig elev  som finns där just nu och bredvid henne en  jättetrevlig kvinna som jobbar i bageriet men ibland kommer ut med mat och smörgås man beställt.


Klicka här för att komma in på Ritz konditoris facebook 


Detta är deras fina och goda kycklingpaj som vi åt på en lunch för ett tag sen. Dom hade strött granatäppelkärnor över salladen så det såg så läckert ut


En ny tårta som jag inte sett förut där. Den har stora chokladflarn utefter sidorna.


  

Framför Ritz och spelbutiken så finns denna inhägnad där det brukar stå en blomma på sommaren

  Nån hande hängt upp en barnmössa som upphittats på marken. När man går omkring ute så slår det en hur mycket kläder man ser överallt...  Jag har sett både vantar, mössor, halsdukar, jackor, tröjor och till och med barnsitsar för cykel. För att inte tala om alla cyklar som ligger lite överallt i naturen.


Den här tårtan ser ut som en hatt och är jättefin och ser så god ut. Jag skulle nog kunna äta upp hela tårtan själv...  

Det har varit en härlig dag i dag och det blev en liten promenad med Mrs B men det skriver jag om i morgon. Ha en fin kväll 


        


Av Malin wiper - 8 mars 2012 10:30


 


Jag fick en kommentar från stationscafét (Stockaryd)  i samband med min gissningstävling. Detta recept fanns i kommentaren och det tackar jag mina  vänner Marianne och Annelie för... . Klicka här för att komma in på Stationscaféts hemsida 


 


Krustadrecept
100 g vetemjöl
1 knivsudd salt
1 knivsudd socker
1½ dl vatten eller grädde
1 äggula
1 tsk smält smör


Fett att fritera i


Blanda mjöl, socker och salt. Vispa gulan i vatten/grädde. Blanda med mjölet, tillsätt det smälta smöret. Rör så lite som möjligt annars blir krustaderna blåsiga.
Värm fettet och järnet däri. Slå smeten i en kopp. Doppa järnet i smeten och frittera sedan tills krustaden är gyllene.

 


 



wild flowers
click to get More Wild Flowers Graphics


Ha en fin torsdag

Av Malin wiper - 8 mars 2012 10:00


Nu är min gissningstävling avslutad och denna gång fick jag in svaret snabbt så det var inte så svårt som jag trodde. Många svarade rätt men det var två stycken som kom först.


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild föreställande krustader 


Det rätta svaret är: Krustadjärn och jag hittade en del olika sorters krustadjärn när jag googlade.


  


Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade denna bild. Det finns både enkla och dubbla järn. Krustadjärnet jag hittade är sånt som säkert följt med många olika storlekar och former till för man kan skruva av järnet och byta.


 


Första pris går till Maria Brännström (jobbar på tv) som letade efter nåt på nätet och råkade komma in på min blogg och det tycker jag var jättekul. Hon kom in först med det rätta svaret. Grattis Maria...    Roligt att du ville vara med. För att kunna skicka priset så kan du mejla mig så jag får adressen. wiperium@hotmail.com


  

 
 

Andra pris går till min bloggvän Sanna som kom in som nr 2 med rätt svar. Grattis Sanna...    Roligt att du ville vara med. Klicka här för att komma in på Sannas blogg.


Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget för att se vad ni vunnit

 

 

 

 

Här får vinnarna en annorlunda fanfar från en musiker som heter Dante Bucci. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Hans instrument heter "Handpan" Klicka här för att läsa om det instrumentet

 

Av Malin wiper - 8 mars 2012 08:30


Morning break
click to get More Morning Break Comments & Graphics


I dag avslutas min gissningstävling 10.00 och då kommer ett inlägg där man ser vilka två som vunnit pris. På agendan i dag är en promenad med en granne i huset bredvid vårt men det blir inte förrens på eftermiddagen. Min väninna A-G ligger i förkylning så henne har jag inte kunnat träffa på ett tag. Hoppas hon snart är frisk och slipper den hemska hostan... sköt om dig vännen.  Jag börjar landa lite när det gäller den jobbiga flytten från huset till lägenheten och försöker lyssna på kroppen och ta igen mig när det inte finns nån kraft. I dag har man vaknat till vinter igen och det snöar för fullt och det påverkar mig positivt så jag förstår att ljusterapi skulle funka bra på mig. Det känns som ögonen öppnar sig lite extra än om det skulle vara kul med vår nu så känner inte jag i alla fall nån ångest över snön.



Det har varit fullmåne och då brukar jag må uselt dan efter men inte nu och det tror jag beror på snön som ger sånt välgörande ljus.




   

Efter att jag fått in detta inlägg så skall jag städa, det behövs både dammsugas och dammtorkas  för det var ett tag sen nu och det syns. Sen skall jag gå över till Handelsträdgården som bara ligger ett stenkast från mig och köpa två krukväxter för några har blivit så fula och går inte att rädda. Jag är ingen hejare på växter och blir förvånad när nån håller länge.  Nu låter jag som en riktig hemmafru...  Jag själv var hemma med min son ett år men sen ville jag ut och arbeta.



 


Här en passande låt "Clean up your own backyard" med Elvis. Klicka här för att komma in på Elvis hemsida

 



Ha en riktigt fin dag i vinterlandet...  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards