Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 mars 2012

Av Malin wiper - 1 mars 2012 22:30

       

Jag har fått en förfrågan om det är svårt att sätta i öljetter i gardiner så här kommer en repris av en förklaring som min man skrivit 2009 i ett inlägg i min blogg.  Jag kallar den för Mr T:s lilla öljettskola...  



Placera en öljett 2cm från sidan och 2cm från ovan. Markera mitten med ett kryss.

Gör likadant på andra sidan.

Mät avståndet mellan kryssen och dela måttet med 9 (om du skall ha 10 st öljetter)

7 (om du skall ha 8 öljetter) osv.
 


Markera rätt avstånd från ovan. Placera öljetten med krysset i mitten och rita ringen innuti.



Klipp c:a 2 mm utanför ringmarkeringenmarkeringen.  



Passa in ena halvan av öljetten på ena sidan och tryck fast den andra halvan från andra sidan.


 

   

Klart   

   

   

Slutresultatet. Det var en gardinkappa vi hade vardagsrummet när vi bodde i vårt hus 

Av Malin wiper - 1 mars 2012 09:07


  

Läste om att sångaren i The Monkees Davy Jones dött i en ålder av 66 år. Han uppträdde så sent som  19/2 i Oklahoma. Jag minns så väl när man satt och såg dom på tv och det känns så trist och tråkigt. Han föddes 1945 i Manchester och var en brittisk sångare och skådespelare. Han är mest känd som en av de fyra medlemmarna i popgruppen The Monkees 1966-1970 och vid senare återföreningar med gruppen.

Klicka här för att läsa mer om detta i Aftonbladet


 

Jones, född 30 december 1945 i ManchesterThe Monkees 19661970 och vid senare återföreningar av gruppen. Davy Jones avled i hjärtinfarkt

  

Klicka här för att komma in på The Monkees hemsida. Klicka här för att komma in på Davy Jones hemsida. Dom är en popgrupp som bildades i Los Angeles 1966 av Robert "Bob" Rafelson och Bert Schneider för den amerikanska Tv-serien The Monkees. Klicka här för att läsa mer på wikipedia

Här kommer låten "Daydream believer" med The Monkees 

Nu blev jag en ung flicka igen och lite knäsvag av dom söta pojkarna...   (patetiskt)...    


Av Malin wiper - 1 mars 2012 08:15


 


Jag tittade på Uppdrag granskning i går och det handlade om att dom skulle spara 1,5 miljoner i Åsele kommunen genom att ta bort ambulansen och sätta in en akutbil istället. Ambulansen skulle nu komma från en grannkommun 5 mil bort och väntetiden skulle blir 32 minuter. Det var ett skrämmande dokument över den kyla som sprider sig över landet nu. Det visade sig ganska snart att det inte funkade för en liten akutbil full med utrustning går inte att få in ett olycksoffer i när det är 30 graders kyla. Då menar kommungubben på att dom skall få en större bil men vilket jobb för personalen att med öppna bildörrar försöka rädda liv. Det blir ändå kallt och en hemsk arbetsställning och oroligt för patienten. Sista ordet är inte sagt i detta ärende

 


Till slut blev det så illa när en kvinna fick en stroke och låg i en snödriva ute på sin gård så dom måste skicka helikopter och det blev inte billigt. Det kändes som en parodi på nåt när man såg vilka svar Josefsson fick från dom han intervjuade i kommunen. Tack och lov så är folket där i Åsele riktiga kämpar och protesterade och anordnade ett möte där dom bjöd in socialdemokraten Peter Olofsson som kommit med det vansinniga förslaget, han borde sparkas. Alla sossar håller inte med honom. Klicka här för att läsa lite mer om detta. Det kommer ju inte att bli nån inflyttning till den orten men detta är nog bara början. Vi får nog se många akutbilar runt om i Sverige om vi inte passar oss och gör motstånd.  


  Klicka här för att se hela programmet "Uppdrag granskning" från i går då det handlade om indragningen av en ambulans i Åsele kommun. Ambulansen såldes på blocket där den blev såld till Kramfors där dom tydligen vill rädda folk och få inflyttning till orten.


Akutbilen i Åsele 

 


Min man hade nog inte varit i livet i dag om det kommit en akutbil när han var sjuk i flera omgångar för ett antal år sedan. Han fick både hjärtinfarkt och stroke och jag kan se framför mig hur det skulle se ut om dom försökte få in honom i en akutbil. Jag blev förvånad när vår ambulans så snabbt var på plats alla dom gånger jag var tvungen att ringa efter dom. Vi har 4 mil till både Jönköping och Värnamo ändå kom anbulansen blixtsnabbt och det är så att dom ligger och pendlar mellan städerna. Det bemötande vi fick av ambulanspersonalen var suveränt och man kände sig trygg i all oro. Heders åt vår kommun med dess omgivning...  




Have a great day! - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!


Hoppas ni alla får en fin dag att se fram emot. Sköt om er kära läsare.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards