Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2012

Av Malin wiper - 9 februari 2012 11:37


    

Tack för era värmande kommentarer i samband med min sons pappas bortgång. Ni är guld värda och jag är så glad att jag har så fina bloggvänner och andra läsare. Jag kommer inte att blogga nåt mer än detta inlägg i dag utan jag vill bara ta det lugnt och begrunda i min ensamhet. Jag stärker mig med promenader och skall ut igen efter lunchen. Kan man ta sig ut så är det ett bra lugnande medel utan biverkningar. Livet är skört



När jag var ute och promenerade så kändes det som jag ville gå in på ritz och ta mig en fika och sitta vid ett levande ljus och bara begrunda. Till och med tulpanen slokade så sorgset vid mitt bord. 


Sköt om er och ta det lugnt.  Arne var även en hängiven och van seglare


Av Malin wiper - 8 februari 2012 21:16


 


Min son ringde i  kväll och talade om att hans pappa somnat in efter lång tids sjukdom. Allt känns så overkligt och jag är så ledsen för min sons skull och även för dom andra anhöriga.  Han var en utåtriktad man som hade många vänner och intressen. Arne var en riktig kämpe som försökte vara så positiv som möjligt ända in i det sista. Det är ändå skönt att han slapp lida längre. Min man och jag kommer verkligen att sakna honom. Vi kommer även att åka upp till begravningen för att stötta min son i hans stora sorg. Arne blev 67 år gammal


Vila i frid kära Arne


Från Malin & Thorleif


Här kommer en hyllning till Arne som var en hägiven skärmflygare och reste ut i världen med sitt skärmflygargäng och njöt av livet med massor av äventyr. Det är inte hans gäng som är på bilderna utan ett annat skärmflygargäng.

 

Av Malin wiper - 8 februari 2012 18:15

  

  

Vi åkte till Jönköping för att kolla efter nån bänk eller stolar till yttre hallen där vi hänger av oss kläderna. Det är bra att sitta på nåt när man skall ta av och på skor. Vi var till second hand Sam-Hjälp och hade sån tur så vi fick tag på denna vita pinnsoffa för 125 kr. Det röda locket är i galon men var så slitet så vi åkte ner till Mimmis Magasin när vi kom hem för att köpa ett nytt tyg att klä om den med. Vi pratade med Helena och och visade upp många alternativ och kom med jättebra tips. Nu behövs det bara nåt ovanför bänken och det blir nog nån tavla. Vi har redan kristallplafonden ovanför och det är inte mycket mer än en matta som fattas där. Dörren till vänster på bilden går in till badrummet. Och framför bänken en bit bort så har vi hatt och skohylla


Klicka här för att komma in på Sam-Hjälps hemsida



När man tar bort locket som sitter löst så finns det ett utrymme under där man kan lägga handskar, halsdukar, mössor och annat.



Här har vi nu hunnit klä om soffan i ett fuskfårtyg som Helena visade oss och det är ännu finare i verkligheten. Nu fattas det bara några färgstarka kuddar så är det komplett. Jag tror att vi skall ha nåt som går i rött så det fångar upp det röda i draperiet till sovrummet

 


Så här ser det ut när jag står vid sovrummet och fotar ut till soffan. Soffan är så fin så den går att ha som den är tills vi får tid att skrapa och måla om den.



Vi hade sån tur i dag och fick även tag på denna stolstege med ryggstöd. Den är helt ny och kostade bara 175 kr. Det är en snickare som heter Roland Karlsson i Norrahammar som tillverkat den och materialet är ek. Hade denna stått på en vanlig möbelbutik så hade den kostat betydligt mycket mer. Den har vi nu stående i köket så man kan både sitta på den och kliva upp och nå till saker i skåpen längst upp.



Inte nog med det utan jag hittade en helt ny lång matta också som jag nu har lagt i datarummet. Den kostade 80 kr. Detta rum måste vi också måla eller tapesera om men det är lågprioriterat just nu. 



När vi sen kom hem så hade jag ett paket i brevlådan. Har köpt en T-shirt av Annelie jättebilligt. Gillar formen och skall ha den som den är eller med nåt ovanpå. Det är ett rosa tryck mitt fram.



Klicka här för att komma in på Annelies blogg. Hon har flera inlägg med kläder till försäljning.

 

Av Malin wiper - 8 februari 2012 11:45


Det sägs att det kommer att bli varmare till helgen men för mig spelar det ingen roll för jag njuter av att promenera i den torra kylan när solen skiner och det är vindstilla. Just nu har jag inga besvär med röda, svullna och kliande ögon och det beror nog på att vi fått bort alla kartonger från lägenheten och fått rejält städat. I dag känner jag dessutom ett inre lugn som jag inte känt på länge och det är en härlig känsla. Jag tror att jag börjar landa nu när det gäller flytten. Mina dagliga promenader gör också att man stärker sig och klarar svårigheter och tråkigheter på ett bättre sätt. Jag kände rena lyckokänslorna när jag var ute på min promenad i dag och det bara bubblade i mig...  Det gäller att ta vara på såna dagar och verkligen njuta. Jag är aldrig riktigt bra i nacken men med promenader och andra övningar så håller jag mig flytande och man blir van att leva i ett visst tillstånd.


 


Jag har fixat med blommorna i vardagsrummet och fräschat till dom lite men en av dom var i så dålig kondition så min man åkte ner till Akleja blomsterhandel för att köpa en ny blomma och även jord och lekakulor. Han fick tag på denna Afrikas Lilja (Ornitogalum Dubium)  som ser jättevacker ut. Dom sa att den var jättetålig bara man inte glömmer att vattna. Jag tror jag skall köpa ytterligare en till det andra rumsfönstret för den lyste verkligen upp. Det är svårt att hitta nåt om denna blomma på google för det skrivs mer om den blå Afrikanska Liljan.



Här en närbild på blomma.


 


Han köpte även nya tulpander för dom vi fick av A-G och L-G sjöng på sista versen men dom höll jättelänge och jag skötte dom som ett barn...   



Jag var själv in på Akleja blomsterhandel i dag och köpte en ny kruka och blomma till vårt soffbord. Det är en häftig bucklig variant i grå färg som även finns i vitt och i olika storlekar. Denna är 10,5 cm hög.  Blomman heter Hotten-Tott


 


Jag har bytt ljus i mina ljusstakar som står på matsalsbordet. Dom är köpta på ICA Supermarket här i Vaggeryd . Jag hade vinröda ljus förut men nu när vi har giftgröna lampskärmar i fönstren så passar denna färg bättre. Dekorationerna som hänger på ljusstakarna kommer från Butik Ingelund, dom har fler sorter också. Krukan på bordet kommer från Mimmis Magasin.


Ljusen finns även i lila, turkos och svart. Dom är ganska tjocka och lite snyggt flammiga. 


 

Vackra blommor till musik av Secret Garden. Klicka här för att komma in på Secrets Gardens hemsida


Jag kommer in på era bloggar lite senare i dag för när min man kommer hem så skall vi åka in till Jönköping och kolla på en sak.

Av Malin wiper - 8 februari 2012 08:30


Morning Break
click to get More Morning Break Comments & Graphics


  

I dag har dom öppet på Butik Ingelund och sist vi var där så hade dom rea på en massa jättefina barnkläder bl.a Alfons Åberg. Vi köpte själva en jättefin tröja med Alfons på som vi skall ge till en fin kille som snart fyller 1 år. Det min mans brors första barnbarn


  .  


Klicka här för att komma in på Butik Ingelunds hemsida.



Dom hade även jättefina barnfiltar på rean också



Några barntavlor låg på rea bordet också. 



Den här zinkbaljan såg vi sist vi var där och den var jättefin


Här en typisk zinkbalja som dom såg ut förr. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden. Numera använder vi plastbaljor till ungefär samma som dom använde zinkbaljorna förr. Då var det väl till fotbad som badkar till barn  och annat. Numera så används zinkbaljor för att sätta växter i och ha som en fin prydnad ev med saker i mm. Klicka här för att läsa om balja


Ha nu en härlig dag. Vi har mycket varmare ute nu och min man promenerade till arbetet. När det blir för kallt så får han problem med sin astma.


Klicka här för att komma in på en sida där det finns mer bilder och en biografi över gruppen 

Här kommer en låt med The Blow Monkeys som heter "You don´t own me" Det är ett band som bildades 1981. Klicka här för att läsa mer om dom 

Av Malin wiper - 7 februari 2012 10:30


 

Jag mår illa när jag läser hur Sverige avvecklats och vanliga invånare blir helt ställda utan hjälp när dom blir allvarligt sjuka. För en som varit med ett tag så känns det man läser helt overkligt och horribelt. Om jag arbetat så hade jag hellre betalat mer skatt som det var före borgarna för att få den trygghet man behöver. Vi har ju avstått i lön många år för att få del av skyddsnätet i form av försäkringar när nåt inträffar.  Arbetslösa och sjuka har dessutom inte fått ta del av skattesänkningen utan måste betala in extra för att inte åka på efterskatt. Skattesänkningen har ätits upp av dyrare priser på varor och annat som höjts. Den lilla extra slant som blir över är det meningen att man skall spara för att ha till privata försäkringar och dom är det svårt att uppfylla villkoren för.

 

             


Sen läser man om alla som kommer i kläm hos försäkringskassan och inte får sjukersättning fast dom fått allvarliga sjukdomar. Nu senast en ung mamma på 19 år som fått bröstcancer och blivit nekad ersättning med orden att hon får gå till socialen. Det räcker väl med att få en sån diagnos och måsta gå igenom behanligar och sen kan inte hennes man vara hemma med det lilla barnet för då kommer dom att mista sitt hem. Det gör ont i mig att tänka på hur många som lider och har det svårt i det nya kalla och cyniska Sverige. Min son sa till mig häromdan att Spanien nu ligger på samma nivå när det gäller sjukvården som vi hade på 70-talet då man fick den vård man behövde utan att tigga och det fanns mer personal mm. Hade jag varit ung nu så hade jag flyttat från landet och det har många redan gjort. Tänker på alla dessa inom sjukvården som flytt till Norge och andra länder. Det känns lite overkligt att man levt i en svunnen tid där man hade 100 % i sjukersättning och A-kassan var på en nivå så man  kunde hanka sig fram och det inte fanns nån tidsgräns. Det finns väl ingen som vill bli varken sjuk eller arbetslös?.


 

Klicka här för att läsa om den unga mamman  i Aftonbladet.


  Listan kan göras lång och man hör alltid detta malande från politiker att det inte finns några pengar. Vart i hela friden har alla pengar tagit vägen?. En liten grej men ändå som vi hörde hos mamma var att dom bytt hissdörrar på serviceboendet men dom hade inte råd att lägga in en liten ny korkmatta i hissarna så dom har kvar dom slitna mattstumparna....  Till saken hör att dom som bor där har små lägenheter som inte blivit reparerade på år och dag men dom har en svinhög hyra där det måste bli över pengar eftersom dom varken får aktivering eller dyr mat. Dessutom är personalstyrkan starkt reducerade så man förstår att överskottet går in nån annanstans. Mitt hjärta blödde när jag pratade med en 91 årig man som sa att han inte ville leva längre eftersom han aldrig kom ut numera utan fick åka omkring i rullstolen inomhus hela dagarna. Förut hade dom nån resa/år och det gjorde skillnad tyckte han. Dessutom var han med i en tipsgrupp där dom i en timmes tid satt med personalen och tippade mm men inte ens det finns kvar. Jag som arbetat inom arbetsterapi ser med fasa hur dom gamla bara sitter framför en tv hela dagarna och blir mer och mer avtrubbade.


 


Tack för ordet!

Av Malin wiper - 7 februari 2012 08:45

Jag har fått lite roliga bilder over mms av syrran på deras husdjur. Tyvärr var dom lite suddiga men man ser ju bra ändå. Detta är deras katt Pip Larsson som lagt sig så roligt på stolen... . Som Pip-Larsson känner vi oss varje morgon efter denna flytt. Vi brukar gå upp mellan 6-7 men nu är vi aldrig uppe före 08.00 och då är vi ändå helt slut. Det har tagit på att flytta och det kommer att ta ett tag innan vi landat och är utvilade igen.  


Sen har vi deras katt Nisse som klämt in sig mellan blommorna i fönstret...    



En liten närbild på fina Nisse som ibland kan se rätt sträng ut och är en rätt självständig katt som ofta vill vara utomhus. Det är en ynnest att få krama och klappa om honom och det har jag fått göra eftersom jag varit kattvakt några gånger åt syrran. Då har jag ibland suttit vid datan men det gillar han inte för han vill ha uppmärksamhet och tassar över tangentbordet för att få en att förstå detta...  



Här har deras hund Axa intagit en rätt lustig sovställning i deras säng... . Axa är väldigt kärleksfull och sällskaplig och vill gärna vara nära och när hon en gång la huvudet i mitt knä då var jag såld...  


Tänk att det alltid är roligare och skönare att ligga i soffor och fotöljer för hundar och katter. Trots att deras husse och matte fixat egen mys och sängplts till dom.

   

  

Kan man annat än smälta som smör i solsken?...  



En bild jag tog av Pip Larsson i somras som blev i en konstig vinkel så han ser ut som en kattunge 

  


  Ha en fin dag och jag hoppas ni träffar på en cool cat... under dagens lopp


 

Här kommer Ralph´s World live med låten " Puppy Dog". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Ralphs World är en barn musikgrupp skapad av Ralph Covert. Han var tidigare med i den Chicago-baserade indie-rock gruppen The Bad exempel. Bad exempel använder High Rock and roll energi med barnvänliga texter.


Av Malin wiper - 6 februari 2012 17:20

I dag blev min filmklappa klar som jag beställde för ett tag sen på min mans jobb. Det är min man som tillverkat den. 


Här är den nu uppsatt och den sitter bara fast med några skruvar så man kan lyfta av den från väggen och använda när jag så vill när jag gör filminlägg. Skall även skriva saker på den vid olika tillfällen.



  Mr T har redan varit och skrivit på min filmklappa...     



  

Nu är även dom fina väggorden uppsatta som jag vann hos Kaffehörnan. Dom passade jättebra i slutet av hallen bredvid draperiet till data och gästrummet.  Det blir mer kontrast mellan vägg och ord i verkligheten.  

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards