Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2012

Av Malin wiper - 12 februari 2012 09:45

Här kommer en låt med Eleanor Bodel som min bloggvän Stevie tipsade mig om. Jag har haft inne många låtar med henne under årens gång men denna har jag inte hört vad jag kan minnas. Tack snälla du för dina tips. Eleanor Bodel slutade sjunga rätt tidigt och det var lite tråkigt kom jag ihåg för jag gillar hennes röst. Hon började arbeta med kultur och hälsa och 2011 blev hon hedersstipendiat i Umeå och fick kulturpris. Klicka


  

Klicka här för att läsa lite mer om henne 


Jag som arbetade inom arbetsterapi för äldre under ett antal år kan skriva under på att kultur och hälsa har ett samband. Vi tog med oss dom boende på både konstutställningar, resor och restaurangbesök mm och man upptäckte då att dom höll sig i bättre fysisk och psykisk form. Numera är terapierna nedlagda och dom äldre kommer sällan ut annat än då dom skall till läkare. Fast det är väl så regering vill ha det så dom blir av med dom äldre så fort som möjligt. Det är ett cyniskt samhälle som växer fram.

Den här skivan har ett utrop på 150 kr på Tradera just nu. Klicka här för att komma in. klicka här för att läsa i bloggen 60.tal.nu där hon också är representerad. Hon föddes 1948 och är en svensk sångerska och sjöng med Bruno Glenmarks orkester innan hon inledde en solokarriär 1969 med sången "Jag önskar att det alltid vore sommar" och "One way ticket" . Redan 1972 valde hon att lägga popkarriären på hyllan. Hon har bl.a drivit värdshus och ett behandlingshem för missbrukare. Numera är hon bosatt i Nordmaling. Eleanor Bodel arbetar med ett projekt som heter "Kultur för seniorer-kultur för hälsa"

 

Av Malin wiper - 12 februari 2012 07:58

Vi åkte en tur i går till Stockaryd och besökte det fina Stationscafét. Vi ville träffa Annelie och Marianne och ta oss en härlig fika i tidstypisk miljö.

Klicka här för att komma in på Stockaryds Stationscafés hemsida. Klicka här för att komma in på Stationscaféts facebook

Efter att vi varit där ett tag så droppade det in lite folk och vi fick oss en diskussionsstund i lite olika ämnen. Senare kom även stationshusägaren Bror Andersson men jag fick så dålig bild på honom. Han har ägt stationshuset i 6 år. Min man tog en smörgåstårtebit och jag en smörgås med ost och skinka men min bild blev så ljus och det gick inte att få till den. Har blivit lite slarvig med mitt fotande på sista tiden. Har svårt att koncentrera mig och tänka efter lite. 

Vi överlämnade även andra priset i min gissningstävling till Marianne. Det var en tvål i en plåtask med doft av jasmine. Hon fick även lite servetter från "Cult design" köpta hos Mimmis Magasin

Här dök det upp ytterligare en kaffegäst som jag fick lov att fota 

Denna text ovanför biljettluckan där man beställer sitt fika har jag missat. En femkrona var så mycket mer värd förr...  

Dom har ju även kvar dom tidstypiska toaletterna med sina handtagsautomater. Man måste stoppa i en 25-öring för att komma in, men jag låtsas bara för det gäller inte numera än om jag har några gamla 25-öringar hemma...  Det är så roligt att det gamla får vara kvar för det är ju rena kulturen numera. Tråkigt om allt skulle försvinna och inte dom nya generationerna kan uppleva och se hur det var förr på en järnvägsstation. Synd bara att det är så lite kaffegäster som kommer. Dom har ju även catering och jag har sett fantastiska bilder på vad dom kan fixa till i både mat och blomsterdekorationer 


Det kom massor med tåg men jag missade alla så det blev inget foto på framrusande tåg

Vi åkte ut med bilen utanför Stockaryd för att jag ville fota och när vi kom tillbaka så åt vi kaffewåfflor som Marianne hade fixat till så fint. Dom var supergoda och som ni ser var det rikligt med både sylt och grädde

Nedanför biljettluckan står denna resväska och portfölj från en svunnen tid. På 60-talet gick många män omkring med en sån portfölj och man ser dom ibland på second hand. Resväskan är nog lite äldre än såna jag använt.

       

 Här är vi nu på väg att lämna stationen och jag tog en bild på min frusne man. Tack stationstejerna för några trevliga timmar.... Ni är helt underbara personer   




Ha nu en fin söndag och sköt om er    


Av Malin wiper - 11 februari 2012 16:59

       

Martin som arbetar på samma ställe som min man är jätteduktig på att svetsa och just nu håller han på med att svetsa ihop hästskor till olika användningsområden. Han har svetsat ihop flera för att hänga slangar och kablar på och det blev jättebra och jag har visat det i bloggen förut.


 


Sen stod jag en dag och trixade med lite tunnare scarves och halsdukar och visste inte vart jag skulle hänga upp dom och då kom jag på att man kan göra en hästskohängare till såna också. Jag frågade Martin om han ville göra en sån  honom och det gick bra.


Så här fint blev det när jag testade med några tunna scarves bredvid den stora spegeln i sovrummet. Han målade den vit så den inte rostar. Jag fick denna som present men vill jag ha fler så betalar jag naturligtvis till företaget.



 Här ser man på lite närmare håll




  

  Jag blev supernöjd...    

 





Av Malin wiper - 11 februari 2012 09:30

  

På söndag är det dags för Mimmis Stickcafé igen och denna gång skall jag gå dit för jag behöver komma ut och träffa folk oftare. Eftersom jag inte kan sticka för nacken och inte är så intresserad av stickning och virkning så skall jag hitta på nåt annat att pyssla med. Klicka här för att komma in på Mimmis Magasin 



När jag ändå skriver om detta så kan jag visa upp vad jag fotade sist jag var på Mimmis Magasin. Här har Helena lagt ut massor av nya garner i ett av skyltfönstren.



I ett annat skyltfönster har hon hittat på detta med att klä in en skiva med tyg för att visa tyget på ett annat sätt och det var påhittigt tycker jag. Man skulle dessutom kunna ha en sån till ett collage när hån fyller år eller hänga upp hemma på en vägg efter att man placerat ut bilderna på ett snyggt sätt och som här dekorerat skivan.



Här har hon klätt in flera skivor i olika storlekar och former för att man lätt skall kunna se tyget



Lite mer. Det såg så häftigt ut. Hon är så skicklig på att dekorera i skyltarna och inne i butiken



Här lite ljusnålar i form av fjärilar i olika färger. Man trycker bara in smycket i blockljuset och det ger en häftig effekt




   

     

 

   


Tavlor med text.  Jag tar till mig texten och sätter in Ted Gärdestads "För kärlekens skull" som innehåller textremsan på tavlan


 


Klicka här för att komma in på Ted Gärdestadssällskapets hemsida

 

Jag pratade med min son i går och det kändes så bra. Han tog sig en långpromenad för att inte tänka så mycket. Vi fick även tiden för hans pappas begravning så min man kan ta ledigt några dagar. Jag önkar er alla en fin dag och lev i nuet för livet har inga garantier och repriser. Om en stund åker vi till Stockaryds Stationscafé för att träffa Marianne och Annelie och få oss både en kopp kaffe och en pratstund. Sköt om er 


Av Malin wiper - 10 februari 2012 19:26



Vi hade kaffebeök i dag i form av våra vänner A-G och hennes man L-G. Det kändes så bra att få tänka på nåt annat och bara mysa och umgås. Vi kände att vi behövde detta och dom är så behagliga och vi kommer så bra översens så man vill knappt skiljas åt. Dom promenerade till oss och det är en rätt lång promenad. Vi drack först kaffe och ingen ville bli fotade mer ä Mr T. Det ser lite kalt ut utan gardiner men det är inte så kalt om man ser hela rummet. Vi skall köpa så fort vi kan för nu börjar vi lessan på att vara utan. Det är enda rummet som det fattas i nu.


Vi har så mycket att prata om jämt så det bara flyter på. Jag hade bakat en päronkaka och även gjort lite smörgåsar

    

Sen satt vi oss i soffan och fortsatte prata och jag gjorde iordning lite saft med isbitar och citron, till det lite tilltugg i form av choklad och annat. Mr T hade redan tagit bort glasen när jag skulle fota...  så kvar var bara underläggen

Jag köpte dessa godsaker från Akleja Bolomsterhandel där dom även har lite annat än bara blommor. Kokosbräck från "Åre chokladfabrik". Klicka här för att komma in på deras hemsida

    

Dom finns även i jordgubb


I kväll har jag kollat på The Voice Sverige och nu ser jag QX galan där Loreen uppträtt och vilken röst och utstrålning hon har. Man får se en massa bra uppträdande på en sån gala och folk är så glada och uppsluppna.

 Hon sjöng denna låt som var med i Melodifestivalen förra året

Av Malin wiper - 10 februari 2012 18:45



Häromdan så promenerade jag bort till min mans arbete på Hermes huset och som ni ser var det strålande väder. Tänkte fota lite för det var så länge sen jag var dit


Klicka här för att se vad jag skrev förra gången när dom höll på att måla


Killarna har fixat till en flakmoped och även målat flaket fint svart  

Här är ett av rummen som även har konferansbord till vänster nedanför trappen.

Här syns det att dom håller på att måla och förbättra lite överallt.


  

Denn trapp går upp till själva kontoret och toaletterna.     

Här sitter dom ibland och fikar

Här på den nymålade toaletten såg jag att "PC" för alla låg på golvet. Skall det inte vara "WC" för alla.... . Jag skall ta och skänka ett tidningsställ till firman. 


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna färgstarka kran. Det finna även mer snyggt att kolla på där  


 

Dessa två sura ormar som jag ville bli av med tog jag till firman och dom ser mer dråpligt roliga ut än arga... . Alla som jobbar där har tagit dit möbler och annat. Det är inte lätt i början att få ihop allt som man måste ha för att det skall funka


Här rättar min man till klockan över kontorsdörren 



Här kommer Thorsten Flinck med låten "Hjärtats slutna rum".  Klicka här för att komma in på hans hemsida 

Av Malin wiper - 10 februari 2012 08:30


På bilden som min syster bifogat finns två kompasser. 
Den till vänster är hennes gamla kompass från 60-70-talet och den till 
höger är hennes mans kompass från 2000-talet. hennes fråga är varför hennes gamla 
kompass har 390 grader och hennes mans nya har 360 grader?. 


                        


Klicka här för att läsa vad fint min syster skriver på Redaktions bloggen på sitt jobb på tidningen  Markbladet. Hon har fått till det så bra så det handlar om livets kompass och just den frågan om kompassskillnaden. Klicka här för att komma in på Markbladets hemsida och läsa hela tidningen


Det var så roligt att läsa det hon skrivit för jag visste inte att hon gillade att orientera som barn och spelade även spelat basket. Det kan nog bero på att hon är 10 år yngre än mig och 13 år yngre än brorsan. Vi hade hunnit flytta hemifrån när hon fortfarande hade flera år kvar hemma. Hon blev lite som ett ensambarn för så är det när man har så pass mycket äldre syskon. Hon fick ha både sy och träslöjd i skolan men så var det inte för mig som bara fick ha syslöjd för det passade sig inte för tjejer och det kom jag ihåg att jag tyckte var så orättvist. Jag frågade läraren och hon stod helt förvånad och tyckte att det skulle jag fatta ändå. Det passade sig inte för flickor att snickra...  har ni hört nåt så tokigt?. 


        



Ibland var jag barnvakt åt syrran för både mamma arbetade ibland på SJ och då tog jag med henne till en lekpark som då var full av gungande och karusellåkande barn. Numera så finns det inte en sån park på det stället utan en damm och några bänkar. Det dök upp så många minnen när jag läste min systers inlägg i redaktions bloggen. Livet är verkligen som en kompass och min har varit brokigt och pendlat mer eller mindre kraftigt åt alla håll. 



Jag ligger efter med att kommentera på era bloggar men jag är lite stirrig och nervös just nu och får inte ihop allt och i dag har jag lite att göra men jag kommer in så fort jag kan

Av Malin wiper - 10 februari 2012 07:45

Detta inlägg skrev jag i onsdags men satt inte in det då eftersom det hände så mycket tråkigt och man fattar inte att livet fortsätter precis som förut . Vi åt på Malmborgs Lilla innan vi gick på second hand. Vicktoria och Emily var där och förgyllde stället


Klicka här för att komma in på Malmborgs Konditori. Klicka här för att komma in på Malmborgs Lilla på facebook



Min man tog en rykande härlig bönsoppa med bröd som var grillat med ost emellan.



Jag tog en broccolisoppa som smakade ljuvligt och vi fick en skål med cremé fraiceh på sidan om och det var verkligen väl tilltaget.


 

Har ni sett nån glupskare?...  


Victoria var så snäll och tog fram wienersemlor så jag fick fota... Dom såg så goda ut och jag blev så nostalgisk. Jag arbetade som kontorist i 7år på 70-talet och då blev vi varje år då det var semledags bjudna på wienersemlor av arbetsgivaren och dom var så goda och på den tiden så fanns det inte semlor att köpa året om som nu utan bara vid fettistan. Då verkar det ha funnits pengar för vi blev ofta bjudna på mycket både i matväg och på resor. Dessutom bjöd arbetsgivaren på fantastiskt julbord på en fin restaurang i stan varje år.

Hon har även vanliga semlor i 2 olika storlekar och dom såg också jättefina ut. När jag växte upp så åt man semlan i en djuptallrik med varm mjölk. Man känner sig som en historiebok och borde ställas ut på museum...   


Morning break
click to get More Morning Break Comments & Graphics


I dag får vi kaffefrämmande i form av våra vänner A-G och L-G som bor i ett hus inte långt ifrån där vi bodde i vårt hus förut. Hon och jag går på samma stickcafé och dom är urtrevliga personer och behagliga att umgås med. Jag har lite att pyssla med för allt går lite långsamt just nu. Ha nu en fin dag och sköt om er

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards