Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Malin wiper - 13 februari 2012 20:00

När jag såg denna järnvägsbro i Sävsjö så bad jag min man bromsa in för jag måste ut och kolla den för jag blev full av nostalgi. Det såg ut precis som järnvägsbron i Umeå som man gick över för att komma till området Haga där min mormor och morfar bodde i övervångingen i ett vitt trähus. Mamma har berättat om när hon gick över den bron som ung flicka och jag har själv gått över den som flicka. Tyvärr så revs den järnvägsbron för ett antal år sedan och numera byggs tunnlar under järnvägar istället. Jag antar att det inte är så vanligt med dessa längre men så fina dom är. Man får lite motion av att gå uppför två höga trappor och sen ner igen på andra sidan. Denna bro är så lik den som fanns i Umeå så jag bara stod där och stirrade. 


  

Morfar var tågmästare på SJ och min mamma hade 4 bröder varav en lever fortfarande och bor i Malmö. Han är över 90 år och mamma är den yngste på snart 89 år. Min mormor dog i slutet av 60-talet i en ålder av 82 år. Hon var alltså en bit över 40 år när mamma föddes. Morfar dog några år tidigare. Minnena bara väller upp men jag får stoppa mig annars blir det en hel roman...  Jag har letat på google men jag vet inte vad en sån här bro kallas. Kan det vara järnvägs-övergångs bro?.


Vi åkte vidare och jag såg en fin svart katt som stod och jamade utanför en El-firma och då måste jag bara ut ur bilen för att fota och klappa på katten. Katten gnällde och jamade och såg ut att vilja in genom den låsta dörren men det var ju efter stängningsdags...  Katten hade inget halsband men var välnärd så jag tror katten hade ett chips istället   


Katten kom emot mig och ville bli ompysslad och kliad på. Han/hon åmade sig och la sig ner och rullade. Jag måste ställa in funktionen på kameran där man får flera foton på en gång för som det är nu så hinner man inte med mellan varje klick. 


 Sen tappade den intresse och vände sig för att gå upp till dörren igen och min man väntade i bilen så jag fick lämna katten vid dörren igen  


 

Här kommer Tom Jones med låten "What´s new pussycat" i ett gammalt liveklipp. Klicka här för att komma in på hans hemsida

 


 

Klicka här för att läsa om filmen "What´s new pussycat" från 1965 där Peter Sellers spelar huvudrollen. Min blogg skulle handla mycket om filmer och därav min bloggtitel men på senaste tiden har det blivit lite av den varan. Det beror på dålig ork under och efter vår flytt och dessutom har jag bloggat om så mycket annat men nu får det snart bli ett filmmaraton hemma för det är massor av filmer som gått på bio som jag missat.


Klicka här för att se trailern till filmen


Av Malin wiper - 13 februari 2012 12:31

  

Efter att vi varit till Stockaryd i lördags så åkte vi ill Sävsjö en sväng eftersom det bara ligger 1,4 mil bort. Vi kände inte för att åka hem direkt utan se oss omkring lite. Min man har en kusin i Sävsjö men vi ämnar hälsa på dom vid ett annat tillfälle och ringa  före.


Naturligtvis blev vi kaffesugna efter ett tag....  och stötte på Melins Café som var öppet längst av dom två som låg utefter denna gata. Min man säger att vi varit dit och fikat förut men för många år sedan och när vi kom in så kom minnet tillbaka. Konditoriet är 100 år gammalt.

 



Så här ser det ut från Cafédelen ut mot bröddisken



Dom hade både vanliga semlor och som här med pärongrädde



Hallongrottor med hjärtan som passar bra i morgon då det är "Alla hjärtans dag" Klicka här för att komma in på en sida som heter Kakorna och kaffet 



Så här ser det ut där man fikar och jag tror att det var tre rum.



Jag hittade en gammal glasdörr och spejade in. Visste inte om det var nåt privat men sen såg jag att dom hade ytterligare en lokal



Dom hade lite gamla saker utplacerade på hyllor och sånt är alltid kul att kolla på




Ett glasskåp ut mot skylten med lite gamla kaffekvarnar, kaffekoppar och annat.



En gammal stringhylla med en radio och lite annat. En sån stringhylla känns väldigt tidlös



Här är den inre cafélokalen där vi satt



Häftig klocka med Konditoriets namn på


Sen är det lika bra att lägga korten på bordet.........  vi spårade ur och min man var så glupsk så han hann äta upp locket på semlan innan jag fick upp kameran för att fota....   Till vårt försvar kan sägas att det är väldigt sällan vi faller för frestelser utan tar för det mesta en smörgås.



Jag själv klämde i rejält med en marsipanbakelse och den var verkligen god men jag var proppmätt efterråt eftersom vi ätit både wåffla och smörgås på Stadionscafét....  



Dom hade flera olika skorpsorter man kunde köpa och i en påse var det Italenska skorpor. Det var ett fint konditori och man blev vänligt bemött och stämningen kändes bra. 


  

Här sjunger skådespelaren och sångaren Sigge Fürst låten "Bullfest hela dan". Han föddes 1905 i Stockholm och dog 1984 i Sockholm. Han var även underhållare och programledare. Klicka här för att läsa mer om honom

  

Av Malin wiper - 13 februari 2012 08:15

  

Här provar Mimmi en kofta som en av deltagarna stickat klart. Klicka här för att komma in på Mimmis Magasins hemsida 


En av deltagarna höll på med denna fina kofta som bara ärmarna är kvar att göra på 


En ung tjej höll på med denna färgstarka barntröja

  



Detta är små fina reseplåtskrin med tråd, nål mm


Gammaldags trådrulle i trä som man kan ha för att linda band och spets runt. Klicka här för att komma in på sidan där dom finns  


Så här ser dom ut inuti 


Kvinnan som stickar på detta fina som skall bli en kofta är Fransyska och är ganska nyinflyttad i samhället. Hon är så härligt spontan, glad och lätt att samtala med. Vi är lite olika nationaliteter från Frankrike, Polen, Tyskland, Sverige mm. Jag är ju själv inflyttad sen 11 år tillbaka. Är Norrlänning från början.


Hon som stickar här bor en bit från mig så vi fick sällskap hem. Hon stickar en Pippitröja åt ett barnbarn. Hon är inflyttad från Nynäshamn


  

Jag var bara tvungen att fota denna häftiga väska med Musse Pigg på

   

 

 Det finns mycket i syhandarbeten också. Denna var rätt tuff i form av en kvinna som hänger tvätt.

  

Såna här band har jag själv använt mig av när jag ibland använt mig av förut när jag dekorerat mina klädnypeklänningar men då var dom inte så färgstarka som dessa dom fått hem.


Tack till Mimmi och Helena som anordnar detta stickcafé och gör det så trivsamt och kul för oss alla. Ni är gult värda. Jag har två saker till att skriva om som hänt i helgen men har inte hunnit än så det får bli senare i dag för nu måste jag ut och promenera. Ha fin början på veckan

Av Malin wiper - 13 februari 2012 07:00

 

 

Kolla in vad mycket folk vi var på Mimmis stickcafé i går. Tyvärr glömde jag räkna men sist var det tydligen 17 st och det var det minst nu.  Vi har verkligen haft det toppen och pratat och handarbetat i ett kör. Mimmi och hennes dotter Helena har tagit så väl hand om oss alla så man känner sig så omhuldade.


Klicka här för att komma in på Mimmis Magasin


Den här tjejen var inbjuden för att visa oss en egen stickningsteknik hon har. Hon heter Helena Blomberg


  Så här ser det ut när hon sickat vantar


Vuxenvantar som bara tummen saknas på

 

Detta är min väninna A-G som stickat sig en ny tröja som jag tycker är så fin och jag gillar kragen till tusen


Just nu stickar hon på detta blå garn som skall bli en tröja till ett av hennes barnbarn   


Mimmi fixar nåt som har hakat upp sig. Hon är alltid på hugget

Här ser man Mimmis dotter Helena och på hennes vänstra sida en kvinna som bor rätt nära mig och är inflyttad rätt nyligen, hon kommer från Nynäshamn och har en dotter här


Här ser ni en kvinna som är otroligt bra på att sticka och virka och fort går det. Hon är så cool och trevlig


Hon har nyss stickat färdigt denna fina barntröja


Jag bad Helena fota mig för jag kommer ju aldrig med på bild eftersom jag fotar själv. Naturligtvis så gjorde jag en konstig min...  

Läckert stickat kuddfodral 

Den kvinnan som stickade med detta garn är inflyttad hit från Göteborg och jag blev så nostalgisk när jag hörde hennes dialekt och hon var så spontan, rolig och trevlig  

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild 


Helena tog två bilder på mig  när Jag satt och klippte till lite klädnypeklänningar eftersom jag inte är så intresserad av stickning och virkning. Dessutom tål inte nacken detta och jag spänner upp mig


Fart och fläkt på härliga Mimmi


 

Här har vi ytterligare en kvinna som är haj på både stickning och virkning. Denna sjal/poncho har hon nyss fått klart och den är jättehäftig men jag tog tyvärr ett dåligt foto som varken gör henne eller sjalen rättvisa 

  

Här ser man lite bättre på nära håll

  

Hon skall ha dessa kanppar som dekoration på plagget. Det skall även sägas att alla på Stickcafét är supertrevliga och härliga människor. Sen är dom riktiga hantverkare så fina saker som dom tillverkar


 

Fortsättning följer i nästa inlägg........................       


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards