Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Malin wiper - 5 februari 2012 11:45

Här ser ni Cafét som tjejen på Apoteket tipsade om. Det heter Café Orion och är ett Café med anor sedan 30-talet. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa om Cafét. Vi blev eld och lågor och tyckte det var pittoreskt att det låg på en sidogata lite anonymt för har man ett bra Café så sprider sig dess rykte än då så folk hittar dit. Det var en vänlig och avslappnad stämning därinne och vi kände värmen sprida sig i kroppen. 

  

När vi sen såg dessa fantastiska och fräscha smörgåsar så började det vattna sig i munnen...  Från  vänster är det ägg och räksallad och annat garnityr, i mitten ägg och ansjovis med tillbehör, till höger kycklingcurry fint dekorerat det också. Brödet är tror vi danskt rågbröd. Kändes lite som dom danska smörrebröden. Dom bara låg där och pockade på  att bli uppätna...    

  

På ett annat fat så hade dom samma sort men med handskalade räkor och en underbar dressing och snyggt dekorerad. Härligt med nåt som inte är inplastat och lätt att fota genom en ruta


Det var inte så lätt att fota därinne eftersom det var rätt mycket folk så jag fick ta några bilder där det inte satt nån

 

og lite bilder på brödet dom hade också. Här en syltdräglande "Kermit" marsipanbakelse... Dom var lite annorlund komponerade än såna man sett förut och det uppskattas

Denna paj såg verklig inbjudande ut

Dessa pudersockrade bullar var jättestora och såg så goda ut  

En smarrig hallon cheesecake

Jag fick en bild av en av dom trevliga som jobbar där. Jag glömde fråga om hon var en av ägarna


Jag fick i alla fall en liten interiörbid från där vi satt. Cafét består av två rum efter varandra


Jag tog mig en sån här  räksmörgås och njöt av bara den 

Min man tog en med kycklingcurry och en med ansjovis

Det stoppade inte där... Dom bjöd alla gäster på gårdagens semla utav den minsta sorten som såg jättegullig ut. Dom har tre olika storlekar på sina semlor och det tycker jag är smart 


Dom har fått många olika betyg på Cafékartan och en säger bl.a att det är mest små tanter som går dit men det kan ju inte stämma för jag är en lång "Tant"... . När vi var där så var det ett blandat klientel och det tycker jag är toppen. Jag skall själv gå in på cafékartan och ge dom ett bra betyg. Vi var i alla fall supernöjda och kommer att gå tillbaka dit när vi har vägarna förbi 

Av Malin wiper - 5 februari 2012 08:40


I går när vi åkte till min mamma så blev det kallare ju längre mot Borås vi kom och även mer snö. Det var så märkligt att se för alla bilar körde 70-80 på motorvägen där man får köra 100. Det var rätt halt så man fick hålla tungan rätt i mun (gammalt uttryck). Vi kom hem rätt sent så jag orkade inte blogga. Vi har nyss vaknat så vi tog en sovmorgon för vi tog i rätt mycket hos mamma i går. I dag är det 24 grader kallt och man vill helst vara inne och mysa.



Vi stannade till i Borås för att fika och även gå in på ett Apotek. Jag har en medicin som jag bara tar vid behov men på vårt apotek så fanns den inte och var restnoterad och då frågade jag när den kom hem och dom sa att det visste dom inte utan det kunde ta lång tid. Det finns inte lika stora lager på apoteken längre och mycket annat har blivit både sämre och dyrare. Då gick jag in på Apoteket Kronans Droghandel i Borås och frågade om dom hade medicinen. Där var den också restnoterad men den vänliga kvinnliga apotekaren sa att hon ändå skulle kolla om dom hade nån nåt kvar i nån låda. Härligt med folk som tar egna initiativ...   och i en av lådorna hittade hon en burk och sa att hon kunde ta ut dom antal tabletter som var utskrivna och lägga i ett kuvert om det gick bra för mig. Jag berömde henne för jag tyckte hon var så flexibel och hade sånt go i sig och försökte lösa situationen och då sa hon att man vill ju göra allt för att försöka hjälpa på alla sätt och det gjorde mig så varm och glad. Att träffa en sån person kan göra att man går med ett leende hela dan...  


Sen frågade vi henne om hon visste om nåt Café i närheten som var bra. Hon rekommenderade ett som låg på en tvärgata från huvudgatan. Vi ville gå på nåt nytt som vi inte besökt förut och jag skriver om detta café i nästa inlägg 



Sen kom vi då till mamma och här sätter min man upp glasdörrarna till hennes ena bokhylla efter att ha rengjort dom. Jag packade upp ur lådor och ställde in i skåp och sen sorterade jag lite. Vi fick upp gardiner i lilla rumsfönstret och i köket. Tyvärr har mamma gått ett steg längre in i sin senilitet så hon lyster inte upp på samma sätt som förut och säger att hon känner igen oss men vet ändå inte vilka vi är. Denna gång så kände hon inte ens igen oss. Efter maten så skulle hon in och sova lite för hon var trött. Vi började borra i väggarna för att få upp tavlor och en lampa men det funkade inte för hon blev jätterädd och vaknade så vi fick ta en paus och åka ut och äta. Vi fick fortsätta när det var kaffe i matsalen för dom boende och då gick jag ut och satt mig med henne en stund där så jag fick umgås lite med henne, hon är verkligen inte densamma som förut och man blir ledsen och påverkad hur man än försöker stålsätta sig. Jag bjöd dom boende och personalen på lite kaffebröd.  Jag kan inte hålla på för länge och bära för då säger nacken ifrån så jag fick ta en del pausar.



Min man åkte iväg och köpte en stor sophink till toaletten för den som dom hade förut där var en papperskorg med plastpåse i och det funkar inte.


 


Vi köpte även en ny fönsterlampa till hennes större rumsfönster för dom som satt där förut funkade inte längre. Vi hade gjort en specialare så dom hängde på en stång men nu fanns det inget att hänga dom i så det var bäst med lampa på fönsterbrädan. Nu ångrar vi oss att vi inte köpte ytterligare en för då hade det blivit mer komplett. Hon älskar lila så därför tog vi lila lampskärm.


Vi har fått nåt fel på generatorn eller nåt annat i motorn för när vi stannar bilen så får vi inte igång den utan att ta till ett extra batteri och kickladdare. Vi köpte ett nytt batteri och satt in men det hjälper inte. Vi fick en del råd av min svåger som alltid varit bra på att fixa bilar så nu måste vi kolla upp detta.



Ha nu en fin söndag och sköt om er...  Tack för era härliga kommentarer. Jag har inte hunnit vara inne på era bloggar än men kommer ut under dan.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards