Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin wiper - 10 januari 2012 16:00

     

I går på Ritz konditori så träffade jag på fina  och goa Melker  som varit i min blogg flera gånger. Han är barnbarn till Åsa som är delägare i Ritz. Dottern brukade arbeta på cafét förut och hon är jättegullig. Denna gång fick jag höra hans röst för första gången och det var kul...  annars har han varit knäpptyst. Han hade sån fin manchesteroverall på sig som hade en massa kul detaljer och duffelknäppning. Jag gillar hans namn som får mig att tänka på "Saltkråkan" och farbror Melker.


  

Sen fick jag chansen att dregla över allt gott kaffebröd....  


  


Vad sägs om ett tangentbord i Choklad?...   Hade jag haft ett sånt så blev det uppätet direkt och sen var det kört med bloggandet....  Klicka här för att se vart det finns


  

På söndag är det "Tulpanens dag" fick jag vetskap om när jag gick förbi vårt konsum. Då får man köpa sig en bukett


  

På vårt City skor har dom rea från 30-50%. Det är en jättefin skobutik med trevlig och glad personal och bra service och en bra blandning av skor och annat. Klicka här för att komma in på deras facebook som uppdateras ofta


Jag letade efter roliga skor och hamnade på min bloggvän Stevies blogg...  där han satt in en massa kul skor. Klicka här för att komma in på sidan


  

I går när min man var i huset och städade så tog jag en promenad och kom hem lite för sent och såg att min man kommit hem lite tidigare och ställt bilen framför porten. Jag skämdes och fick dåligt samvete för jag skulle ju ha maten klar och inte bara vara ute och förlusta mig...  När jag kom in så höll han redan på med maten och tyckte inte alls att det var nån katastrof eftersom han gillar matlagning så man har en väldig tur...  Jag var inne på Selmas kläder också men det får jag skriva om senare.


Dagens bildskörd i vårt härliga vinterväder:


   

På torget var snöplogningen igång för fullt eftersom det snöat sen i går kväll. Det är så vackert ute.


   

En liten bild från en del av torget. Längst fram Selmas kläder och bredvid Jonssons konditori.


   

Kolla vad nära jag har till ICA och centrum. Man ser skylten längst fram på bilden


   

Fin grind till ett vackert hus


  

Lagan nere vid kvarnen och Ingelund


   



Av Malin wiper - 10 januari 2012 12:00

 


  Jag började se en serie i på tv i går som heter "Hinsehäxan"  i två delar och jag kan knappt bärga mig förrens jag får se sista delen i kväll. Den är baserad på boken i samma namn och är en verklighetsskildring ang "Geijeraffären". Klicka här för att se första avsnittet i svt play. Huvudpersonen heter i verkligheten Lillemor Östlin och skrev boken. Klicka här för att läsa om Lillemor Östlin som tillbringat mer än 20 år i Svenska fängelser


 


Klicka här för att läsa en recension som jag håller helt med om utom det att jag skulle ge serien 4 i betyg av 5 möjliga men där har dom gett serien 3.5 i betyg. Vilket skådespel av dom som är med och så välgjord serien är. Jag ville inte att det skulle sluta utan se allt på en gång. Bara att få se alla tidsenliga miljöer, kläder mm var en fröjd för ögat.


  


  Här ser ni huvudrollsinnehavarna som är Vera Vitali som jag aldrig hört talas om. Hon är så otroligt inlevelsefull och suverän i sin roll att man baxnar. Sen har vi Göran Ragnerstam som spelar rollen så bra som justitieminister Lennart Geijer. Han var svensk socialdemokratisk politiker som blev justitieminister mellan 1969-1976. Han dog 1999 och jag kom ihåg allt rabalder om hans skandal. Klicka här för att läsa om Geijeraffären


 


Klicka här för att läsa om nya stjärnskottet på film och teaterhimlen Vera Vitali. Hon är född 1981 men jag kan inte hitta nåt om henne på wikipedia. Hon har ett fantastiskt skiftande och spelande ansikte. Jag är eld och lågor över denna serie som ni hör

Av Malin wiper - 10 januari 2012 07:01

 

December 2010  


Vad härligt det är att vakna upp och det är alldeles vintervitt ute. Det har snöat sen i går kväll och nu känns det verkligen som vinter och man känner sig mycket piggare. Min man har åkt med bilen till verkstan för den gick inte igenom besiktningen för en lampa lyste och då måste dom åtgärda en sak så lampan släcks igen. Annars är det inte nåt fel på bilen och den brukar alltid gå igenom besiktningen utan anmärkning. Vi hade en likadan bil förut men en gul Suzuki Wagon R+ och efter vissa mil så lyser alltid den lampan så vi var beredda. Förra bilen kvaddade vi genom att ett djur sprang ut på vägen och min man tvärbromsade och vi åkte in i ett räcke och sen var det kört med den bilen.'


       


Det fanns ytterligare en sak att glädja sig åt på morgonen och det var att min bloggvän Vicke är tillbaka med en ny blogg. Det är han som är så skicklig på att göra animeringar och har gjort många av mina headers som jag hade förut som var animerade. Jag har känt honom i många år sen han hade en stor animeringssajt och det måste nästan vara mer än 5 år sedan. Jag började blogga med min första blogg på bloggsida.se och min blogg hette "Tredje akten" Det är så synd att man inte kunde spara ner sin blogg då för att kolla på efterråt. Nu har jag sparat ner denna men det tar sån tid och är lite bökigt. Klicka här för att komma in på Vickes blogg.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


16/1 så skall vi avsluta detta med huset och överlämna nycklarna och fram tills dess så är det bara huset som gäller eftersom vi måste hinna städa ordentligt och dom kommer några dagar före för att besiktiga och se så det är ordentligt gjort. Jag kommer att vara med när det blir lite finstädning för jag klarar inte att rengöra tak och väggar då man måste hålla armarna över huvudet längre stunder. Då kommer yrseln som ett brev på posten.


 


Här kommer låten Snow med Hot Chili Peppers. Klicka här för att komma in på deras hemsida



Av Malin wiper - 10 januari 2012 07:00

 


Här kommer nu ytterligare en Tio i topp etta. Denna gång  med Chris Montez som låg på första plats 3/11 1962


 


Klicka här för att komma in på Chris Montez hemsida. Han  föddes 1943 i Los Angeles, Kalifornien och är en sångare med latinskt ursprung som slog igenom 1962 med låten "Let`s dance". Låten låg som högst  på fjärde plats på Billboards singellista och blev en långkörare på Svenska Tio i topp


  


  Här en bild på chris Montez som lite äldre. Klicka här för att läsa lite mer om honom på sidan "Utopia Artists"




 

Glitter Graphics | <a href=http://www.graphicsgrotto.com/"
Funniest Gifs
 
Hoppas ni får en härlig och fartfylld dag

Av Malin wiper - 9 januari 2012 16:00

 


Det är väldigt svårt att fota och få fram hur det ser ut i vår nya lägenhet men här ser man lite mer. Dörren till höger skall bort och ge plats för ett snyggt draperi. Bakom dörren finns det en vägg som man kan hänga nåt stort på. I det rummet har vi våra datorer och en bäddsoffa


 


Här en annan vinkel där man även ser den lilla extra hörnan. Tyvärr ligger det spottar och skenor där som skall upp i vardagsrummet. Kristallplafonden i taket skall vi flytta till den första lilla hallen där man tar av sig ytterkläderna och istället köpa en hängande kristallkrona eller annat över den lilla extra hörnan. Det är så högt i taket så det ser inte så bra ut med en plafond där. Jag kom på en sak i går att jag skall kalla denna lilla hörna för "Teaterfoajen" och hänga en skylt så småningom på andra sidan valvet från filmhallen där det skall stå (Teaterfoajen) eller nåt annat.



                  


Skall skaffa kuddar som passar till detta och en pläd med stjärnor eller annat på till hörnan och sen ha en röd rund matta under öltunnan. Tunnan skall bli ett bord med en rund glasskiva. Nu har jag stora planer....   Det kommer att ta tid för man har ju inte stor budget numera. Till slut dyker man på saker även på second hand som går att använda. Det var jättelänge sen jag var på second hand, jag som gillar att gå omkring på såna ställen och kanske hitta fynd. Det är väl det att jag köpt på mig så mycket onödigt och inför flytten fått göra mig av med så mycket så jag börjar tänka mig för mer nu.


  


  Nu har vi fått upp lite mer där jag skall ha teaterfoajen...  Knäppt va?.


  


Vi satt upp ytterligare en mask på väggen som vi köpt i Venedig och det passar ju till teaterhörnan.  



  



På den andra sidan satt vi en ljushållare som vi förut hade i köket och den syndes knappt. Det är en glasskiva som man sätter framför två värmeljus som sitter i en gjutjärnshållare. Det är en designgrej som vi köpte för länge sen.



  


På skiljeväggen från hallen längst ner mot ytterdörren satt vi min ormtavla som jag köpte på en hantverksmässa för några år sedan.  Den är skapad av en man som heter Eric Nilsson och bor i Alvesta. Han hade fantastiska saker på sin utställning och man hade velat köpa mer. Ormtavlan kostade 199 kr


    


  


Här ytterligare en mask från venedig som är signerad på kinden. Den satt vi i sovrummet mellan två tavlor. Den ser lite 20-talet ut


   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild     



  


Sen en lite dråplig grej: min man kom upp med saker från källaren och slängde fram denna flaska på bordet...   Då sa jag: vad i hela friden är detta? det ser ju ut som en kissflaska som dom har inom vården....  fast jag tyckte det var en liten för kort hals på den. Då sa min man: Ja men du har ju själv köpt den för nåt år sen för att du tyckte den var festlig....  .


  


När jag sen vände på flaskan så kom minnet tillbaka. Den är ju till för att göra isbitar till saft och drinkar...   Jag köpte denna för att den såg lite fräck ut...  . Jag hade för bråttomt som vanligt och hann inte tänka efter...  


  


Klicka här för att komma in på sidan där det finns Ice cubes i form av en hjärna...  



Click here for more graphics and gifs!


 

PicGifs.com


 


Här kommer ett musikklipp med Natalie Merchant och låten "Carnival" Jag har aldrig hört talas om henne förut och sånt är kul. Det dröjer ett tag innan hon börjar sjunga. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes 1963 och är en amerikansk sångerska och låtskrivare. Hennes debut var med den amerikanska indiepopgruppen 10.000 Maniacs 1981. Där stannade hon tills 1993 då hon inledde en solokarriär. Klicka här för att läsa mer om henne



Jag har glömt att önska alla en fin dag så jag gör det nu. Ha det toppen och sköt om er

Av Malin wiper - 9 januari 2012 08:30

 


Jag brukar kolla på "Stjärnorna på slottet" och tycker detta är den bästa omgången hittills. Gillade verkligen Christer Lindarws dag, han var en behaglig person. Dessutom är han och hans After dark nästan det enda renodlade underhållningsprogrammet på tv numera. Jag njöt hejdlöst av deras show på tv i helgen där han visar en komisk ådra också . Han hade lagt upp det så bra utan en massa jobbiga tävlingar. Det var intressant detta med professorn som kom och pratade om att det inte alls är farligt att vara lite lat för då får hjärnan tid att återhämta sig.  Numera så skall man först arbeta minst 8 timmar/dag, sen hem till familjen och sist förverkliga sig själv med både motion och kurser på kvällarna, hur i hela friden räcker tiden till för en familj numera som även ständigt är uppkopplad?.  


                   


 


Klicka här för att läsa hela historien om After Dark


               


Louise Hoffstens dag i går var också jättebra och annorlunda.  Jag ser nu fram emot Johan Rheborgs dag  för han är så himla rolig på ett spontant sätt. Hans repliker i programmet är obetalbara. Klicka här för att komma in på Svt:s hemsida. Klicka här för att se Louise Hoffstens dag. Johan Rheborg  var med i föreställningen "Riktiga män" på Maximteatern som sändes i går på tv och det var en höjdare.


  

Rollbesättningen


Klicka här för att komma in på en sida och läsa om uppsättningen "Riktiga män" på Maximteatern. Klicka här för att se hela programmet "Riktiga Män" på svt play. Sceneriet var avskalat men skådespelarna gjorde så allt blev så levande ändå.


 


Här kommer en rätt ny låt med Louise Hoffsten som jag aldrig hört förut "I´ll Get By". Klicka här för att komma in på Louise Hoffstens hemsida



Av Malin wiper - 9 januari 2012 06:45

 


Veckans klassiker blir Offenbach: Barcarolle från Hoffmans äventyr spelad av The Philadelphia Orchestra. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att läsa om orkestern. Jag känner att det börjar rycka i den klassiska tarmen och måste försöka gå och se en riktig symfoniorkester live. Skall kolla kulturhuset "Spiras" program för våren.


  

The Philadelphia Orcherstra


  Jacques Offenbach föddes som Jakob Levy Eberst den 20/6 1819 och dog 5/10 1880. Han var en tyskfödd kompositör född i en judisk släkt. Han var verksam i Paris, känd för sina operetter och operan Hoffmans äventyr som är en av styckena jag satt in ett musikklipp på.  Hoffmans äventyr hade premiär 10/2 1881 på Opéra Comique i Paris. Han är även känd för sin bredare publik med cancanmusiken som ingår i operetten Orfeus i underjorden från 1858. Klicka här för att läsa mer om Offenbach och hans verk


Det finns hotell som heter Offenbach. Klicka här för att komma in på sidan


  

En bild från Malmöoperans föreställning av Hoffmans äventyr


Klicka här för att komma in på Malmö Operans hemsida där Hoffmans äventyr visades förra året


 






Av Malin wiper - 8 januari 2012 13:15


 


  Här kommer dagens Tio i topp: Det är Elvis som låg etta på tio i topp 31/3 1962 med låten "Good luck charm". Låten spelades in av Elvis Presley och publicerades av Gladys Music på Elvis Presleys förlag. Den nådde nummer ett på billboard Hot 100- listan i den vecka som slutade 21/4 1962. Min ungdomsväninna Anki och jag lyssnade mycket på Elvis både då och nu. Nästan alla hans låtar är bra och har blivit hits


Klicka här för att komma in på Elvis hemsida


   


  Klicka här för att komma in på Tradera där man just nu kan lägga bud på vinylskivan som innehåller denna låt


 


Detta är en halvaukustisk Hagström Viking gitarr som presenterades första gången 1965. Den kom att bli Hagströms mest kända modell. Elvis Presley använde en i sin comebackshow "NBC TV special från 1968. Klicka här för att komma in på sidan 4 Sound för att läsa och se mer. Klicka här för att komma in på Hagströms hemsida.  Vi hade en Hagströms musikaffär i min födelsestad och där köpte alla musiker sina instrument och det var även kul att bara gå runt och kolla.


 


Klicka här för att komma in på en sida och se Hagströmsgitarrer och även kunna gå in på Hagströms museet. Klicka här för att läsa om Albin Hagström


  


Detta är typiska gamla Hagströms högtalare. Klicka här för att se vart jag hittade bilden
 





Welcome - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!




Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards