Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Tio i topp!

Av Malin wiper - 3 januari 2012 09:44


 

Klocka skapad av en vinylskiva. Klicka här för att komma in på sidan och se mycket mer

I går var det verkligen nostalgi på tv med tillbakablickar på ungdoms-radioprogrammet "Tio i topp" som jag själv växte upp med. Det var i alla fall en fröjd att få se programmet än om det hade kunnat vara mycket lägre och man hade fått se mer av musikerna som var poppis då berätta nu lite mer och många fler.


  

Klicka här för att komma in på sidan Tio i topp 50 år


Tio i topp var Sveriges Radios första topplista för musik som sändes mellan 1961 och 1974. Programmet hade premiär den 14/10 1961 med Lill Lindfors som programledare. Henne fick man se lite av i programmet. Den siste programledaren var Kaj Kindvall. Låtarna som låg på Tio i topp var ofta garanterade en plats på Svenska försäljningslistan, Kvällstoppen. Klicka här för att läsa lite mer om Tio i topp


  


Klicka här för att komma in på ytterligare en sida och läsa om Tio i topp


Klicka här för att se programmet Tio i topp 50 år i sin helhet på svt play


 


Här Gruppen Gerry & The Pacemakers som var en av grupperna som låg på Tio i topp. Kolla hur högt han håller gitarren...   Nu känns det lite mossigt men jag gillar fortfarande många av grupperna och låtarna. Klicka här för att läsa om gruppen. En gång om dan så kommer jag att sätta in ett klipp med musiker som varit med på Tio i topplistan ett tag framöver.




Jag har inte glömt mina punkter "Veckans klassiker" och "Önska så spelar jag" Det är bara det att jag inte hunnit på grund av flytten. Jag återkommer med dom så fort jag kan

 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

3 januari 2012 13:29

Vi såg också programmet om Tio-i topp och frossade i nostalgi. De hade gärna fått spela lite mer av låtarna, som tyvärr snuttifierades en del. Såna här program skulle det fina lite fler av.
Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Malin wiper

3 januari 2012 13:37

Vad kul att ni också gillade programmet. Ja du det hade kunnat få hålla på längre eller att dom gjort det i en hel serie så det blir lite mer ingående. Nu skrapade dom bara på ytan lite. Det borde verkligen visas mer av såna program.

Ha en fin dag
varm kram

 
Stefan Falkelind

Stefan Falkelind

3 januari 2012 14:09

Även om jag inte var född då det sändes första gången så gillar jag att se hur det var på den tiden. Fast jag såg inte programmet tyvärr.

Sv: Ja att kalla henne för Satan själv är verkligen att gå till överdrift.

http://stefanfalkelind.com

Malin wiper

3 januari 2012 15:24

Jag förstår det eftersom du är en ung man ;) Många yngre gillar både musik och inredning från den tiden. Jag var själv inte så gammal när det sändes första gången.

Det är verkligen att ta i för det finns värre saker som dom borde förfasas över

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

Agge och Peter

3 januari 2012 19:13

Underbart program för oss som gillade tiden mellan 15 och 16
Vi har ungefär samma musik i våra USA bilat och på Powerträffarna.
Vi blev senare Univ-lärare i H.R och fforskare vid www.cmiv.liu.se


Tack för ert Härliga program "charliehiway@gmail.com"

Malin wiper

4 januari 2012 08:12

Jag tror att jag var 12 år när Tio i topp startade. Det var verkligen en underbar tid då det inte var så stressat och jättebra musik.

Häftigt att ni har en Amerikanare med bra musik därtill. Vilka bra yrken ni utbildat er till. Jag skall kolla in sidan ni länkat till.

Kul att ni tittade in. Synt att inte programmet var en serie så man fick njuta lite till ;)

Ha det toppen
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Agge och Peter

3 januari 2012 19:15

Någon som vet vad boken heter? Vi har sökt den på nätet men inte hittat densamma. Peter och Agneta

Malin wiper

4 januari 2012 08:09

Jag vet inte vad boken heter men jag skall fråga mina läsare senare i dag när jag kommit hem från Värnamo. Kollar lite själv också. Fast jag har för mig att den heter Tio i topp. Jag återkommer

Ha en fin dag
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards