Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Nostalgirensning!

Av Malin wiper - 7 december 2011 15:45

   

Hittade en bild i en tidning från mitt första industriarbete i Hällefors. Här står jag vid en såg och kapar ämnen. Jag var smal och  har långt mörkt hår som är till hälften uppsatt. Jag skrev ofta i företagens tidningar på mina arbetsplatser. Det är som att gå på minnenas allé när jag håller på och rensar i allt papper som legat i många år på vinden. Jag bodde då i Hällefors efter att ha gått en verkstadsmekanisk utbildning på AMU i ett års tid. Jag ville egentligen utbilda mig till nåt annat efter att ha arbetat inom arbetsterapi men dom ville inte kosta på en person som var 40 år gammal detta och jag ville inte ta lån i den åldern och få en massa studieskulder.


    


Min pappa började studera på universitet när han var närmare 50 år och jag har ju sett på nära håll hur han har fått betala av ända tills han blev 70 år gammal. Jag var den första kvinnan som arbetade vid maskiner där för ofta satt tjejer i traverser. I Katrineholm gick jag sen på NC-utbildning som första kvinna där och blev även ordförande i elevrådet. Killarna och männen var jättesnälla mot mig så vi umgicks på rasterna och hade jättekul. Läraren var så glad att dom fått in en tjej för ingen hade velat förut. Det är trist att dom la ner yrkesutbildningarna men nu börjar politikerna vakna igen och prata om detta och sen skall allt som rivits ner byggas upp igen. Hur knäppt är inte det?. Det finns inköpta utbildningar men långt ifrån detsamma som förut. Det som var så bra med AMU var att lärarna var toppen och teori blandades med praktik och det passade mig och många andra. Jag har gått på AMU 3 gånger

 

Här ett foto på min man när vi bodde i Katrineholm och arbetade på SKF. Han vann en tavla i konstföreningen av erkänd konstnär som då hade haft en utställning med tavlor som hade motiv av olika fjädrar. Då hade min man sin rätta blonda hårfärg. Tavlan är nerpackad och jag kom inte ihåg på ram arm vad konstnären heter.


        


  


Hittade även en liten receptbok som min son gjorde en gång som liten. Det är han om ritat  gubben på häftet...  På gubben står det: En sockerbagare här bor i staden, han bakar kakor mest hela dagen.


  


Här är ett av recepten som jag förtydligar här:


Jättegoda kola kakor

2 hg margarin eller smör

1.75 dl socker

1.5 msk sirap

5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

11/2 msk vaniljsocker


Rör ut smör och socker. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker


 


Gör så här:

Rulla 6 st fingertjocka längder. Lägg 3 på varje plåt. Platta till med en gaffel. Grädda i 150 grader i mitten av ugnen i ca 10 minuter (en aning färg men inte mörka)


Skär kakorna på snedden på den varma plåten


   


Denna låda hittade jag i en annan skåplåda när jag rensade. Den köpte jag för många år sedan på vår terapiaffär "Knuten". 


 


   


Två såna här lådor har jag nu packat och rensat bort hälften ur


 


   

Denna tygförvaring som jag köpt på IKEA är nu också tom och nerpackat. Likaså skåpet på sidan om datan. Det känns så lättande att få rensat bort överflöd och man börjar se en ende på rensandet. Vi skall köpa en platt-tv och en ny hylla för att förvara böcker filmer och annat men vi vill vänta tills vi flyttat så vi får en uppfattning om vad vi behöver för att det skall passa in.  


 


En minnesbild av då vi hade svanar i ån. Ibland hade vi både sångsvarnar och knölsvanar och dom slogt så fjädrarna rök. Jag har en massa dramatiska filmklipp som jag skall fixa till och sätta in i bloggen så småningom. När vi slutade att mata dom så försvann dom inom några år. Det blev för grisigt på vägen och dom kom upp ända till huset. En hackade sönder ett källarfönster och en öppnade brevlådan vid vägen...  Ibland kom dom och visade upp sina ungar och det var lite rörande. Dom ville visa sina ungar bra matplatser...  


 


Här kommer ett stycke av Tchaikovsky "Swan lake Theme"



Det skall bli skönt att få bylta bloggplats efter julhelgerna för bilderna laddas inte in som dom skall och det är en massa andra fel som inte jag har nån kontroll över. En egen domän vore toppen och Annelie i stockaryd skall hjälpa mig med detta så småningom. Klicka här för att komma in på hennes sida.

 
 
helga

helga

7 december 2011 18:30

Som ni jobbar med rensing och packning. Det blir nog skönt när ni är på plats på det nya stället. Då kan man packa upp i lugn och ro...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 december 2011 18:56

Ja du det är full rulle och skönt att det börjar bli ett slut på det hela. det är precis som du säger

Ha en fin kväll
kramar

 
Lena

Lena

7 december 2011 19:18

När går flyttlasset?

Tänkte skicka ett julkort men vet ju inte vart :)

Kram

http://wilenas.blogspot.com

Malin wiper

8 december 2011 18:04

Flyttlasset går 15/12 vad gulligt av dig

Ha en fin kväll
kram

 
Sussi

Sussi

7 december 2011 20:17

Vad kul det var att läsa lite nostalgiskt om dig. Det är lite kul att rensa lite när man ska flytta. Oftast packar man ner saker och glömmer bort att man har dom.

Ska bli spännande att se din nya blogg sen..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

8 december 2011 18:03

Ja du man fattar inte att tiden gått så fort och man är innne i tredje akten ;) Jag har varit lite slarvig så jag hittar nog inte saker jag behöver sen

Ha en fin kväll
kram

 
Helene

Helene

7 december 2011 23:16

Vad duktiga ni när som rensar, packar och står i!! Måste bli skönt när ni har packat och flyttat färdigt......Sov Gott eller God Morgon!
Helene

http://www.sistersgiftcompany.com

Malin wiper

8 december 2011 18:02

Ja du vi är tvungna annars blir det kaos på nya stället ;) Vi skall ha lite men fint nu har vi tänkt. Det kommer at bli toppen när vi är klar med allt detta.

Då får jag snart säga god morgon till dig
Hugs

 
skrivmoster

skrivmoster

8 december 2011 09:42

Ni jobbar hårt, men tänk vilken bra ordning ni får på saker och ting efteråt! Det är en fasa att tänka på allt man samlat på sig under årens lopp ...

Mycket nostalgi och just detta med bakboken från din son känner jag igen från våra.
Svanar är vackra men väldigt aggressiva ibland. Och som sagt, dom kan konsten att "skita ner"! Men att öppna brevlåda och hacka sönder fönster ... det var nästan i mesta laget.

Önskar dig en fin dag. Här har kommit mera snö! Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 december 2011 18:01

Vi har tagit lång tid på oss men nu börjar vi se ett slut på det hela. Vi kommer att bo på nya stället från dag 1 så sängen skall dit först ;)

Ja du man blir nostalgisk när man kollar på vad ens barn gjort i sin barndom. Vi hade några märkliga svanar hos oss som gjorde saker som inte är så vanliga ;)

Ha en fin kväll
kramar

 
Spanaren

Spanaren

8 december 2011 13:05

Så vackra snöbilder och ni har ju mer snö än oss ;.)

Vem har inte varit fabriksarbetare och smal och med långt mörkt hår *ler*. Jag jobbade med att göra dammsugssladdar och våffelsladdar sedan blev det att jobba på olika stationer för att tillverka telefontrådar i olika tjocklekar *ler*

Du spar väl dina receptböcker för allt i världen ... dom är ju guld värda *tumme upp*

Bra att det börjar med att bli tomt där ni bor nu. Det blir nystädat och fint där ni ska flytta ... antar jag ;.)

Ha en bra dag/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 december 2011 17:58

Ja du än ligger snön kvar men det är inte så mycket kvar i dag. Ja du vi har alla varit unga ;) Vad kul att du också arbetat i indurstin. Allt som jag fått av min son sparar jag. Nu har vi hunnit lite mer och det känns lättande

Ha en fin kväll
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards