Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Nostalgitripp i samband med vindsrensning....

Av Malin wiper - 14 oktober 2011 07:30

 


Jag är snart klar med rensning på vinden och har fått bort massor. När man håller på med sånt här så går man verkligen på minnenas allé. Man blir ibland bara stående och kollar på gamla saker och, vykort och foton. Hittade en bit tyg som ni ser ovan som jag sydde gardiner av när vi bodde i Katrineholm. Dom hängde i vardagsrummet och det var ett jättedyrt tyg som det bara fanns prover på och sen skickade dom efter tyget på butiken.


  


Som av en händelse hittade jag ett kort i ett album hur det såg ut när dom var färdiga. Vi bodde i en lägenhet med högt i tak och djupa fönster så man kunde ställa rätt mycket i fönstret. På kortet ser man bara halva fönstret för man var inte nåt vidare på att fota på den tiden. Vi trivdes väldigt bra i den lägenheten och det var ett gammalt avlångt stenhus med charmiga lägenheter. Min man sitter i vår nyinköpta skinnsoffa som var den dyraste soffan vi nånsin köpt men då arbetade vi båda skift och hade råd. Min son sitter bredvid men kom tydligen inte med helt på denna bild. Köket i den lägenheten var enormt stort.  Min man och jag har bott i 4 lägenheter och ett hus sen vi träffades 1990. I denna lägenhet bodde vi i slutet av 90-talet.


       


Hittade en bild på mig själv som jag såg ut när jag bodde i det huset. Jag cyklade alltid till arbetet för det var rätt nära från bostaden. Brukar inte ha inne så här många nostalgibilder men det dyker upp nåt hela tiden när jag håller på och rensar.


  


Sen hittade jag min mans studentmössa...   som var på tok för liten nu. I Katrineholm gick han på KTS och tog ytterligare en studentexamen och sen högskola men valde bort mössa då. Han ser ju mer ut som ett mjölkbud i mössan numera... (min man hade inget emot att jag skrev detta) Det var lite med glimten i ögat. Han är så go....  


  


Inte nog med det utan jag hittade vårdskolebrosch som tillhör Mr T. Hör och häpna han gick i vårdbiträdesutbildning i 36 veckor 1973 och jobbade inom vården i 2 år...  

  


  

Ett halsband från 80-talet dök också upp. Jag undrar om det inte snart är modernt igen. Nu känns det lite kul att man ändå sparat lite gamla saker så man har några minnen kvar.


       


Här en bild från början av 80-talet då jag arbetade inom arbetsterapi. Vi hade ofta fester och kul med dom äldre och det kom alltid musiker och även kändisar som uppträdde och då fick jag ta emot dom. Kolla in modet som jag nu tycker såg jättesnyggt ut. Nu skall jag gå tillbaka och rensa lite mer och fastna till i lite mer minnen... 

 

  

Den här låten med Herman´s Hermits passar bra till min mans studentmössa   

No milk today. Dom är en engelsk beat (eller pop) band som bildades i Manchester 1963. Gruppens skivproducent var Mickie flesta. Klicka här för att läsa mer


   

Klicka här för att komma in på deras hemsida



Jag önksar er en minnesrik och givande fredag...


Ps. Jag har skrivit till bloggplatsen för några dagar sen men inte hört nåt från dom ang att bloggen blivit låst fast den inte är det. Får skriva till dom igen för om nån vill låna en bild när jag har tävlingar eller annat så går det ju inte....  


 
 
Cattis

Cattis

14 oktober 2011 08:36

Åh vad kul att läsa om din lilla nostalgitripp.
Hoppas du inte slänger gardiner för vem vet om det inte kommer på tapeten igen. :)))
Och nå menar jag tapeter faktiskt. För nu ska ju nästan alla tapeter var enfärgade och ljusa och då är det ju jättefint med mönstrade gardiner.
(Tycker jag)
Du har ju mycket tyg så kanske du till och med kan klippa bort en bit och sy kuddar till.
Och varför inte en klädnypeklänning. ;)

Kram och ha en underbar fredag vännen.

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

14 oktober 2011 09:22

Kul att du tycker det. Jag har inte kvar gardinerna utan det var bara en liten tygbit som blivit sparad. Håller med om att det är supesnyggt med mönstrade gardiner till en enfärgad vägg.

Tyget passar tyvärr inte till klädnypeklänning för det blir för bulligt.

Ha en underbar fredag själv vännen

 
 http://skrivmoster

http://skrivmoster

14 oktober 2011 09:04

Nog är det härligt att hitta gamla saker och minnas! Du verkar ha sparat på en del. Jag har inte så mycket kvar för jag får "ryck" då jag kastar vilt.
Mr T - jag måste säga att jag började skratta när jag såg dig i studentmössan och när M. liknar dig vid ett mjölkbud! Du kan bära den med stolthet!

Kul att se dig M. i mörkt hår. Eftersom jag lärt känna dig som ljus så föredrar jag det.
Gardinerna var helt rätt från den tiden och det var snyggt mot skinnsoffan och annat. Det var då det ... Nu är det så mycket svart, grått och vitt i många hem.
Tack för en fin nostalgistund! Ha det gott bland allt du hittar när du rensar! Kramar!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

14 oktober 2011 09:20

Ja du detta var bara ett axplock ;) Mr T fick godkänna att jag skrev så och han tyckte detsamma ;)) Det var några år sedan jag var mörk. Ja du det var helt rätt gardiner för den tiden och nu har det varit bara vitt och svart som du säger. Det har nu börjat komma tillbaka dessa färger och även blomkrukor i både grönt, orange, lila och vinrött.

Varsågod ;) Tack snälla du

Ha en fin dag
kram

 
Pisan

Pisan

14 oktober 2011 10:09

Tänk att man kan bli så himla nostalgisk av lite saker :-) Jag är också en sådan där som får "ryck" och slänger. Jag har inte så mkt liggande sen senaste flytten vilket känns skönt nu när vi skall flytta snart igen. Såg jättefina krukor i olika färger på ICA igår, fint med lite färg på krukorna. Jag har annars mest vita.
Ha nu en fin fredag, både du och mr T! Kramar! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

14 oktober 2011 12:40

Ja du har man varit med ett tag så finns det många minnesbilder. Jag har själv slängt och gett bort mycket vid varje flytt. Nu har vi det vi gör både du och jag ;)

Jag har mest vita krukor också.

Ha en fin fredag själv med Mr H
Mr T hälsar så mycket
kram

 
helga

helga

14 oktober 2011 10:10

Det var kul att få följa dig på minnenas allé!

Ha en mysig fredag :)

http://helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

14 oktober 2011 12:39

Kul att du ville följa med ;) man får inte lika mycket gjort när man fördjupar sig i allt.

Ha en mysig fredag själv
kram

 
Hebbe

Hebbe

14 oktober 2011 11:46

Hej du,,rackarns vad mörk du var,,nog föredrar jag ditt ljusa hår..Alltid kul att vandra i nostalgins allé..Tackar,,det verkar som dagens fakta kommer att alltid vara ett stående inslag i min blogg.Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

14 oktober 2011 12:38

Det var min naturliga hårfärg ;) Var sak har sin tid och man får njuta av dagen.

Du får absolut inte ta bort dagens fakta. Då får du med oss bloggläsare att göra ;))

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

-Nena-

14 oktober 2011 13:08

Kul att blicka tillbaka ibland.
Det är roligt att spara lite som man kan ha och minnas tillbaka med.
Jag har mina 2 80-tals favoritjeans som var mer lappade än hela och de har mina döttrar också använt.
Dem får mig att minnas mina tonår.

Ha en underbar helg!
Kram

Malin wiper

14 oktober 2011 15:14

Ja det är det verkligen och när man rensar så kommer det upp så många minnen. Vad kul dina jeans även använts av dina döttrar. Ja du sånt får en att minnas

Ha en underbar helg själv
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards