Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2011

Av Malin wiper - 9 september 2011 14:30


 

Jag har gjort mitt första bildspel som jag satt in i en länk  lite längre ned på sidan. Ett hus fick ge vika för att kunna genomföra projektet. Det går  att göra mer avancerade bildspel  men det får jag ta senare. Tyvärr kom inte alla kort med som jag tyckte att jag laddade in.

  Klicka på länken nedan så får ni se bildspelet. Musiken är från operan "Madam Butterfly" . Låten kan tyckas lite sorglig men jag tycker detta är lite bitterljuvt.

Klicka på länken under för att se bildspelet:

http://photopeach.com/album/15e7msb


Jag skulle ha träffat min bloggvän Skrivmoster i går som befinner sig med sin man i Jönköping. Vi träffades förra gången dom var nere här och hade jättetrevligt. Nu orkade jag inte åka för det har varit massor av saker på gång som gjort mig helt slut. Min man åkte ner dit och träffade dom eftersom han skulle hämta min kamera som nu var färdig. Dessutom fick han lämna över priset till Skrivmoster som hon vann  i min förra tävling. Det var en nåldynekopp. Jag får träffa dom nästa gång dom kommer ner. Är just nu helt utpumpad och har fått börjat promenera igen. Då upptäcker jag hur dålig kondition jag fått och får börja från noll att bygga upp kroppen igen. Jag har ju promenader på recept så jag får egentligen inte slarva.


Denna fina ljushållare med medföljande kort skickade Skrivmoster till mig genom Mr T. I dag har jag ringt henne och tackat för det fina...     Som ni ser så har jag redan använt ljuset... Jag gillar den lite 50-tals retro formen.  

Av Malin wiper - 9 september 2011 08:00


Då har man flugit fritt ett tag utan bloggen men nu har jag bloggabstinens och går ut lite försiktigt med ett inlägg. Ni har skrivit så fina kommentarer så jag blir alldeles rörd. Fast jag vet ju att ni är omtänksamma och medkännande mina kära läsare. Jag har fått många saker fixade under bloggvilan och det känns som en tyngd ramlat från mina axlar. Jag hade tänkt ta mycket längre bloggvila men klarar inte av att vara ifrån bloggen längre...  


En nätblomma till er alla. Ni glänser...   


I Skillingaryd på torgparkeringen stod denna häftiga London Cab. Klicka här för att läsa om dessa bilar. 

  Ytterligare en läcker bil på parkeringen. Detta är en Buick  Electra 225. Klicka här för att se ytterligare en sån bil fast röd

  

Av Malin wiper - 5 september 2011 13:00

 


Min son ringde mig nyss. Han tillbringar sin sena semester hos sin pappa som numera bor utanför Stöde. Dom hade varit och sett Robert Wells i går på Norra berget i Sundsvall. Dom satt under cirkustält  och det var helt fullsatt fast det kostade 550 kr/person. Gästartister var LaGayla Frazier, Jögen Mörnbäck, The Vocalettes  och Geir Rönning från IDOL. Klicka här för att komma in på Robert Wells hemsida


Alla tyckte det var en fantastisk show och hans pappas sambo fick en autograf av Robert Wells. Jag har en också efter att dom spelade med en mindre sättning i Skillingaryd för ca 9 år sedan då vårt arbete bjöd personalen på den upplevelsen. Sonen sa att Jörgen Mörnbäck var helt fantastisk och kunde byta skepnat jättesnabbt från olika personer han imiterade.  Sen hade dom flera eldslukare utanför tältet som förgyllde kvällen också


  

Klicka här för att läsa vad dom skrev om detta i Dagbladet. Jag är född i Sundsvall men flyttade därifrån när jag var 25 år gammal och hamnade i Göteborg dit mina föräldrar och syster flyttat några år tidigare.


 

Här kommer ett klipp med Imitatören Jörgen Mörnbäck från Bingo Lotto


Jag är tvungen att lägga bloggen på hyllan några dagar. Har alldeles för mycket att fixa med. Det är sånt som går fort  för andra som är friska men med mina skador så tar det längre tid och jag måste vila emellan. Jag känner mig dessutom otrolig stressad och bloggen blir en sak för mycket att hantera. Jag har haft svårt att hinna kommentera på era bloggar också och det känns inte bra. I kväll skulle jag egentligen ha gått på spelbutiken Konfekthörnans "Skrapcafé" men det får stå över denna gång.


Vi hörs om några dagar...  Ha det bra och sköt om er....   



Av Malin wiper - 5 september 2011 08:00


Jag hyrde en film häromdan som jag missade på bio. Den heter "Water for Elephants". Det är ett romantiskt drama från 2011. Flera har rekommenderat filmen och säger att den är suverän. Tyvärr så blev jag besviken men inte på temat i sig. Det fanns ingen glöd och magi när det gäller kärlekshistorien i filmen. Det var lite oengagerat och svalt så nån kemi mellan dessa två skådespelare fanns inte. En sån kärlekshistoria skall gripa tag i tittarna men den får inget grepp.


Christoph Waltz som spelar cirkusdirektören med sån inlevelse. Han är verkligen en skådespelare som levererar


För regin står Francis Lawrence. I rollerna ser vi Reese Witherspoon, Robin Pattinsson, Christoph Waltz, Jim Norton mfl.


    


HANDLINGEN

  

Efter sina föräldrars död, är Jacob Jankoski kvar utblottade och hemlösa.
Händelser leda honom att gå med i cirkusen som deras veterinär som arbetar under
deras instabila chef augusti vars våldsamma tendenser ge alla anledning att vara
försiktig runt honom, inklusive hans vackra och lugna fru Marlena, som augusti
är mycket possessiva. Jacob blir bara efter ett tag hjälplöst kär i Marlena


 



MITT BETYG

Trots den bleka kärlekshistorien i filmen så får den ändå 3 filmrullar i betyg av 5 möjliga. Det beror på storyn och dom  gripande scenerna med elefanten. cirkusdirektören som spelade suveränt bra och var helt självklar i rollen som otäck psykopat.

 



Av Malin wiper - 4 september 2011 19:00


 Jag köpte fler av deras kvalitetspennor som är i stål och har en härligare känsla än dessa plastpennor. 10 kr/st är jättebilligt och nu har jag 12 st i olika färger och former.



Inte nog med det utan jag köpte en påse med hur många pennor som helst för 50 kr. När jag kom hem så kändes det verkligen som ett inpulsköp för så många går inte åt under min resterande livstid... . Då dök det upp i skallen att jag ger dom till min mans projekt så dom har pennor så här i början när dom startar upp. Några av stålpennorna får jag nog också ge bort... . I påsen finns även lite finare pennor i både plast och stål


Detta skall föreställa en pennvässare i kameraform. En sån som man  man sätter fast i ett bord precis som när jag gick i skolan. Tyvärr är det nåt fel på sidan så jag kan inte länka dit  



Köpte sen en rolig klocka som jag inte kunde motstå som är i rostfritt stål och jättetung. Den står på databordet just nu. Den kostade 30 kr


   Klockor återvunna av gamla tallrikar. Klicka här för att se mer återvinning   


Man tar bort boetten för att byta batteri och ställa in tiden. Nertill på klockan står det: Stadshuset i Stockholm. Den är rätt läcker. Nu har jag dessutom putsat upp den så den glänser som bara den. Det är kul att blanda in lite udda grejer här och var i hemmet.



Sen köpte vi två tidur eftersom två av våra egna slutat fungera. Nu har vi tre stycken och det behövs. 


Här har det varit varmare ute än inne i dag och det ser ut att kunna bli en fin höst. Nu är vi så trötta så det är bara tv som gäller. Ha en fin kväll...  


Klicka här för att komma in på Jive Bunny & The Mastermixers hemsida. Klicka här för att läsa om detta fenomen som var aktuellt på 1980-talet och 1990

 

Av Malin wiper - 4 september 2011 17:15


I går när vi besökte Stockaryd så hade dom öppet på Loppisen där vi var sist och köpte lite. Dom har tyvärr inget namn på butiken och ingen hemsida så jag kan bara tala om att den ligger på samma gata som stationscafét men på motsatta sidan

Fin gammal mjölkhämtare och annat stod utanför. Ni kan också se vår lilla röda bil bakom skylten... 



Fick nu ytterligare en bild på deras fina hund som ligger så snällt utanför butiken. Just nu var den inte heller kopplad. Ändå kom den inte fram till oss. Det är en Border Collie 6 år gammal. Klicka här för att läsa om hundrasen

 


Dom har massor av helt nya fritidskläder av hög kvalitet jättebilligt.



Slipsnålar finns det massor av



Den nedre slipsnålen har en bandyklubba mitt på. 


Naturligtvis så säljer dom slipsar också.



Helt nya specialknivar till fina ostar



  En ljusstake som man kan bygga om som man vill. Den är också helt ny och kostar 100 kr                                  


I ett annat rum har dom tyger, väskor, skor, små möbler mm. Tyvärr så blev mina andra interiörbilder otydliga.



Denna bastanta träljusstake fanns också i svart och går att fälla ihop



I nästa inlägg skriver jag om vad jag köpte............ 



Klicka här för att komma in på Randy Travis hemsida 

 

Av Malin wiper - 4 september 2011 08:54

  


Jag fotar så mycket så nu har det hänt att jag glömt sätta in en bild som jag skulle ha gjort för nån vecka sen. Detta gulliga par träffade vi samma dag som vi skulle på MC-Träff i Stockaryd. Vi var så sugna på nåt litet att äta så vi mellanlandade i Vrigstad som ligger knappt en mil hitanför Stockaryd. Vi tog en korv på VrigstadsTorggrill och där träffade vi paret som vi delade bänkbord med. Hon bodde i Vrigstad men var på väg  att flytta. Paret skulle iväg till Jersey på en Motorcykelträff. Båda hade egna motorcyklar. Kul att man kan få en pratstund med folk man inte känner. Sjäva tog vi bara varsin grillad korv för vi skulle äta nåt i Stockaryd också.


Dom hade rätt nya motorcyklar av märket Triumph Trophy Legend. Här ser ni en äldre modell som finns här 

Bakom oss låg vattnet spegelblankt.  Den heter Vrigstadån

 

Klicka här för att komma in på The Birds hemsida. En av låtarna till filmen Easy Rider. Här ser man huvudpersonerna Peter Fonda och Dennis Hopper

  

 Klicka här för att komma in på Stockaryds Cafés facebook. Dom har varit på en medeltidsmässa utanför Sävsjö (Hjärtlanda) som vi också skulle besöka i går men inte orkade. Dom har tagit massor av fina bilder



Av Malin wiper - 4 september 2011 07:06


Detta är ett museum i Eksjö som vi besökte. Dom hade en utställning om återvinning. Vi hann inte gå igenom hela utan höll oss till en utställning. Det verkar bli en solig dag i dag men vi kommer att vara inne och städa i dag och ev klippa gräset också som snart blir vildvuxet annars.


 


Klicka här för att komma in på Eksjö museums hemsida



En liten interiörbild från foajen. Det var jättefin därinne. Det kostar 40 kr/person för att se utställningarna. Jag tycker att statiliga och kommunala museum skall vara gratis så alla kan gå dit. Är man flera i en familj, sjuk eller arbetslös så är det inte säkert man har råd. Innan borgarna kom till makten så var det gratis. Nu funderar dom  på att höja hökostnadsskyddet och även sänka ersättningarna eftersom det blivit sämre tider. Det är sjuka och arbetslösa som skall betala för kriser och för att andra skall få det ännu bättre   . Jag säger bara som dom sa förr "ur led är tiden". Nu blev det en liten utsvävning men jag blir så uppretad på dessa orättvisor.



Återanvända tyger som blivit nya kläder. Fantastiskt bra att så mycket återvinns och fantasin flödar för folk. Det låg ett hot över alla second hand ett tag. Det var ett förslag att dom också skulle betala moms och då hade det dött ut helt. Det kom nog av sig tack och lov 



När vi kom in så såg vi denna skulptur i form av en hängare som bestod av ett återvunnet cykelstyre.



Detta är återvunna konservburkar som nu blivit olika ljushållare



Här ser man en av dom som jag tyckte var finast. 



Gammalt och nött garn blir till en slingrande orm. Den är skapad av pia Fransson i Myresjö.


 


Detta är en cykel som är helt klädd med stickat och i cykelkorgen ett fång stickade blommor.



Här har Pia Fransson klätt en gammal stol i stickat som hon inte ville måla om


Takkrona av korkar och annat återanvänt.



På loppis och second hand hittade Marléne Strömber, Kulltorp och Malin Landström, Gnosjö råmaterialet till sitt kakfat 



Trasmatta med fransar i



Detta är blommor gjorda av strumpor som är en thailändsk tradition. Skappade av Ang Fransson i Hult



Dessa fiskar av sitt körsbärsträd är tillverkade av Kennet Ericson i Bredaryd. Han gjorde det istället för att elda upp virket.



Lampa i fiskskinn tillverkad av Gun Thillman i Habo



En tavla gjord av minneskort


   

   


        

Klicka på bilderna så blir dom större.


Lite av mitt återvunna. Jag har ofta använt second handtyger till mina klädnypeklänningar. Sen har jag en sjuksköterskeklänning som har lite återanvänt i sig. Dessutom har klänningarna utsmyckningar från second hand och loppisar.    


Nu önskar jag er alla en fin söndag. 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards