Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 september 2011

Eksjö museum!

Av Malin wiper - 4 september 2011 07:06


Detta är ett museum i Eksjö som vi besökte. Dom hade en utställning om återvinning. Vi hann inte gå igenom hela utan höll oss till en utställning. Det verkar bli en solig dag i dag men vi kommer att vara inne och städa i dag och ev klippa gräset också som snart blir vildvuxet annars.


 


Klicka här för att komma in på Eksjö museums hemsida



En liten interiörbild från foajen. Det var jättefin därinne. Det kostar 40 kr/person för att se utställningarna. Jag tycker att statiliga och kommunala museum skall vara gratis så alla kan gå dit. Är man flera i en familj, sjuk eller arbetslös så är det inte säkert man har råd. Innan borgarna kom till makten så var det gratis. Nu funderar dom  på att höja hökostnadsskyddet och även sänka ersättningarna eftersom det blivit sämre tider. Det är sjuka och arbetslösa som skall betala för kriser och för att andra skall få det ännu bättre   . Jag säger bara som dom sa förr "ur led är tiden". Nu blev det en liten utsvävning men jag blir så uppretad på dessa orättvisor.



Återanvända tyger som blivit nya kläder. Fantastiskt bra att så mycket återvinns och fantasin flödar för folk. Det låg ett hot över alla second hand ett tag. Det var ett förslag att dom också skulle betala moms och då hade det dött ut helt. Det kom nog av sig tack och lov 



När vi kom in så såg vi denna skulptur i form av en hängare som bestod av ett återvunnet cykelstyre.



Detta är återvunna konservburkar som nu blivit olika ljushållare



Här ser man en av dom som jag tyckte var finast. 



Gammalt och nött garn blir till en slingrande orm. Den är skapad av pia Fransson i Myresjö.


 


Detta är en cykel som är helt klädd med stickat och i cykelkorgen ett fång stickade blommor.



Här har Pia Fransson klätt en gammal stol i stickat som hon inte ville måla om


Takkrona av korkar och annat återanvänt.



På loppis och second hand hittade Marléne Strömber, Kulltorp och Malin Landström, Gnosjö råmaterialet till sitt kakfat 



Trasmatta med fransar i



Detta är blommor gjorda av strumpor som är en thailändsk tradition. Skappade av Ang Fransson i Hult



Dessa fiskar av sitt körsbärsträd är tillverkade av Kennet Ericson i Bredaryd. Han gjorde det istället för att elda upp virket.



Lampa i fiskskinn tillverkad av Gun Thillman i Habo



En tavla gjord av minneskort


   

   


        

Klicka på bilderna så blir dom större.


Lite av mitt återvunna. Jag har ofta använt second handtyger till mina klädnypeklänningar. Sen har jag en sjuksköterskeklänning som har lite återanvänt i sig. Dessutom har klänningarna utsmyckningar från second hand och loppisar.    


Nu önskar jag er alla en fin söndag. 

 
 
Stevie

Stevie

4 september 2011 09:35

Tror som Du att fler gått på museum om det varit Gratis. Liksom fler hade gått på bio om det varit halva priset ifrån vad det är idag!
De blommorna av strumpor var häftiga,
ja och så gillar jag klädnypeklänningarna!
:)
Ha en fin Söndag ni också!
:)
Kramizar
Stevie

http://esthonianangel.bloggplatsen.seh

Malin wiper

4 september 2011 11:44

Det har ju visat sig att när det är gratis så har dom fått fler besökare på sina museum. Det är väl inte meningen att sk vanligt folk skall få bilda sig utan vara pigor och drängar till dom rika precis som förr.

Strumpblommorna var verkligen häftiga. Nästa vecka blir det inget sytt men veckan därpå så börjar jag.

Ha en fin söndag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards