Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 augusti 2011

Av Malin wiper - 26 augusti 2011 16:30

  

rgon är det dags för Vaggerydsdagen igen och vädret verkar bli på topp. Här går verkligen folk man ur huset vilket väder det än må vara. Det finns en livskraft och glädje i samhället som jag inte sett på annat håll. Då kan man betänka att jag bott på många ställen i vårt avlånga land så jag har att jämföra med. Vi har bott  här nu i 11 år och det är rekord för att vara mig.


Den här gången har dom fått hit två artister. Sara Löfgren och Pernilla Wahlgren. Förra året var Amy Diamond här och sjöng. Det kommer att sjuda av liv och lust i morgon. Det brukar även vara fullt på båda caféerna. Det finns nåt för alla åldersgrupper att göra och uppleva.  Klicka här för att komma in på Sara Löfgrens hemsida. Klicka här för att komma in på Pernillas hemsida.


 

g var och hämtade upp min man på hans arbete på "Hermeshuset". Han skulle på ett bankärende och sen  fikade vi tillsammans på Ritz. Jag tog lite nya kort på deras lokaler som dom hållit på att måla och det blir supersnyggt. Dom bilderna kommer in i morgon för i dag ryms dom inte.


Inne i samhället var det full rulle som vanligt och uteplatsen på Ritz Konditori var fullsatt. Dom städar och fejar för Vaggerydsdagen och det är spänning i luften.

Såg denna fina Yamaha motorcykel som stod i ett hushörn vid torget.

Ritz hade bananbakelser fulla av godsaker och aprikoser.

Deras svarta marsipantårtor är jättefina.

  

 Här tittar jag in för att se vad Åsa håller på med i köket... Jag fick lov.... .


På torget träffade vi Mrs E . Det är hennes pappa som byggt vårt hus. Han var en duktig byggmästare. Hon är uppvuxen i vårt hus. Hon hade en jättefin "Dramaten" och var på väg ut på äventyr med nån grupp i helgen. Hon är en parant och jättetrevlig kvinna som det alltid är roligt att prata med. Vi bestämde att träffas nån dag framöver hos henne och dricka en kopp kaffe.


Hon hade ett jättefint bärnstenssmycke runt halsen med en lång kedja. Ett sånt där tidlöst smycke som hon köpt på en resa till Ungern för många år sedan.  Jag skäms lite så här efterråt för jag går på som en ångvält och måste nog stoppa mig själv ibland... 

 

Nu har sommaren kommit tillbaka och det kan bli upp mot 27 grader i morgon. Kolla in min lilla röda bil...  Ungar brukar gilla den för den ser ut som en leksaksbil. Den gula som vi hade i början var mer uppseendeväckande och ovanlig. Tyvärr så är den skrotad p.g.a att vi väjde för ett djur och åkte in i ett stålräcke.  Inuti känns den lika stor som en vanlig bil och man får in mer i backluckan än man tror. Det är en Suzuki wagon R+. Det är en japansk microvan. Jag tyckte det var den fulaste lilla kartong jag sett när vi var ute och kollade efter bildar. Sen satt jag mig i den och då var jag såld. Man behöver inte böja sig så den passar bra när man är skadad i kroppen.

Tar ett gammalt klipp med Sara Löfgren från Melodifestivalen 2004. 


Av Malin wiper - 26 augusti 2011 11:45


 


I morgon 27/8 15.00 så blir det en MC Höst-Träff  i Stockaryd. Ett band som heter Vrong Turn (från trakten)  kommer att spela i  järnvägsparken mitt emot stationen 15.00 Trots att vi har Vaggerydsdagen samma dag så skall vi ändå försöka åka dit efter att vi sett det vi vill på Vaggerydsdagen. Klicka här för att komma in på Stockaryds Stationscafés facebook. Klicka här för att komma in på stockaryds Stationscafés hemsida. Annelie har gjort deras hemsida som är supersnygg. Marianne sköter om den levande facebooksidan


    


Här ett klipp från filmen Easy Rider. Steppenwolf med låten "Born to be wild". Så fort nåt har med motorcyklar att göra så tänker jag alltid på den gruppen och låten så jag har haft detta inne förut. Dom var ett kanadensiskt rockband som bildades 1967 i Los Angeles, Kalifornien. Namnet är taget från den tyske författaren Hermann Hesses roman Steppenwolf (stäppvargen) Deras egen låt Magic Carpet Ride" slog dock nästan lika bra vid samma tid som filmlåten till "Easy Rider". Klicka här för att läsa mer


 


Klicka här för att komma in på Steppenwolfs hemsida


Av Malin wiper - 26 augusti 2011 07:30

 

Här följer lite nytt som jag såg hos Mimmis Magasin när jag var in och köpte priser till min gissningstävling. Mjuka tyghjärtan med tex på och under flera storlekar på träbrickor



  Helena visade dessa tygknappar som dom nyss fått in. Dom är klädda med tunnt sammetstyg.



  Dessa färgstarka stora knappar är också nya.


  

Färgstarkt lite tjockare tyg med djur och natur.


  

Fin gardin som föll väldigt snyggt   


I fönstret kunde man se dessa kuddar som tycks klädda i Chanelliknande tyg. Hon var modeskaparen som fick dräkten att bli modern men i ett mer grovvävt tyg 



Här en Chaneldräkt men i rosa men man ser det glesa och grova i tyget. Jackie Kennedy bar hennes dräkter. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden. Coco Chanel föddes 1883 i Saumur, Maine-et-Loire i Pays-de-la.Loire, Frankrike, död 1971 i Paris. Hon var en fransk modeskapare


   


 

Ni är jätteduktiga att gissa i min gissningstävling men inget rätt svar har inkommit än. Tänk på att det sitter en liten grej bakom saken ni skall gissa på och den används till nåt mjukt. Om ingen svarar rätt så kommer en ledtråd i form av en bild på söndag 28/8. Fortsätt att gissa...  Eftersom jag har två priser så måste två komma in med rätt svar


Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget 

Av Malin wiper - 26 augusti 2011 07:00


 

Jag köpte filmen på vårt ICA den dan jag mådde som sämst och ville bara gå och lägga mig för att se en bra film. Jag hade inga höga förväntningar och kände inte igen filmen. Konstigt att jag inte sett den förut tänker jag så här efterråt. Det är ett drama, romantik, fantasy, mysterium från 2008 i regi av David Fincher. Den bygger på en novell av F. Scott Fitzgerald. I rollerna ser vi Brad Pitt, Cate Blanchett, Tilda Swinton mfl.



HANDLINGEN

Benjamin Button föds den elfte november 1918, samma dag första världskriget tar slut. Hans mor dör i barnsäng och hans far, en fabriksägare, lämnar honom på trappan till ett ålderdomshem. Benjamin liknar ett spädbarn till sinnet och till storleken, men hans kropp lider av en gammal människas åkommor som benskörhet och svaga ögon. Han växer upp i en rullstol men lär sig så småningom att gå och blir med åren allt mer vital.


 

En scen ur filmen.

Under sin uppväxt lär han känna Daisy, ett barnbarn till en av de boende på ålderdomshemmet och han träffar även på sin far, som dock inte avslöjar deras relation. Vid sjutton års ålder lämnar Benjamin sin adoptivmor Queenie (Henson), ålderdoms- och tillika barndomshemmet och går till sjöss, till synes som en gammal man.


 


MIN RECENSION


Jag var inte beredd på att det skulle vara en sån höjdarfilm. Den var magisk, njutbar och annorlunda. Filmen kändes som en extra lång film  men man ville inte att den skulle ta slut. Skådespelarna var på topp allihopa från barn till gamla. Färg och bild var av högsta klass och dom fick in så mycke handlig på mindre än 2 timmar utan att det blev forserat eller stressande. Regissören gjorde ett toppenbra jobb och musiken var även den passande och njutbar. Jag kommer att se om den igen eftersom man då säkert ser mer detaljer som jag missade.


Den får högsta betyg av mig med 5 filmklappar av 5 möjliga


   



 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards