Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 augusti 2011

Av Malin wiper - 18 augusti 2011 14:15


Denna vas med ett ansiktsmotiv såg jättefin ut i sin lite gråmelerade färg


Både vad gäller dam- herrklockor så finns det allt från stilrent till tufft kraftfullt.

Stilrena damklockor med glittrande armband 


Vackra pärlhalsband är aldrig fel och så tidlöst


Detta är nån slags anti-stressgrej men jag fick inget tillfälle att fråga nån för dom hade fullt upp med kunder.
  


Det fanns även bestick och när jag såg dessa så kom jag ihåg att mina föräldrar hade såna här bestick som då var i nåt bakelitmaterial. Nu är dom förfinade och tagna in i 2000-talet.


Gammal telefon i bakelit. Så såg dom ut när jag växte upp. Nu tycker man dom är riktigt snygga.

 

Från wikipedia:


Backelit (fenolplast) är en osmältbar (härdad) plst som var det första helsyntetiska platsmaterialet som framställdes i indurstriell skala. Det uppfanns av Leo Baekeland i Yonkers, New York omkring 1907-1909. Matrialet har blivit allt mindre använt allteftersom nyare och bättre plaster uppfunnits. 


  Snygga armband. Som vanligt har jag svårt att sålla ut bilder och därför blir det två inlägg...   

 


På en ställning låg massor av snygga ljushållare.



                     


Naturligtvis har dom både väggur och väckarklockor.


 



En smyckeserie som heter "Police" var jättehäftig och passar både för kvinnor och män. Tyvärr var det svårt att få ett bra foto genom rutan.



Passande nog så dök en polisbil upp precis när vi kom utanför dörren...     

     

 

Av Malin wiper - 18 augusti 2011 13:30

 


Kl 10.00 slogs portarna upp till Wahlbergs Ur & Guld i Vaggeryd. Allt är så stilfullt och fint gjort från utsidan till insidan. Det var redan fullt med folk därinne och man hörde riktigt hur glad kunderna är att butiken öppnat igen efter ett långt uppehåll med reparation och ägarbyte. Dom har ingen hemsida än.


    


  Här ser ni några av ägarna. Tyvärr blev bilden lite urblekt så jag borde nog ha haft blixt. Det är ett familjeföretag och Rickard som står som nr 2 till vänster är barnbarn till förra ägarparet. Han är utbildad urmakare, dom är två som sköter den delen. När det gäller smyckena så har dom en samarbetspartner.  Tjejen längst till vänster med långt mörkt hår berättade lite för mig om detta och lite till. Alla var vänliga och serviceminded så det kommer säkert att gå jättebra. Jag har själv saknat en sån butik i samhället.



Dom har fått massor av blommor. från vår sportaffär fick dom denna roliga. Bara att komma på att trä en sportmössa över krukan är festligt. Vi tog också med en bukett från "Akleja blomsterhandel"



  Dom har ett bra urval av både klockor, glaskonst, smycken, dopsaker mm. montrarna är djupa och fint upplysta och inredningen fräscht vitt med lite mörkare golv.



En sån här "Mondaine" klocka skulle jag kunna tänka mig själv att ha. Stilren men ändå läcker och lite kul med den röda sekundvisaren.


   



  Fina montrar med massor av smycken i guld och silver.



Denna vinkork är jättefin och antagligen i nåt slags kristall?


         


Lite doppresenter och annat till små barn.


   



  När jag såg dessa dopskedar så blev jag lite nostalgisk. Dom såg snarlika ut som dom gjorde när jag var barn. Hade en själv men vet inte vart den tog vägen. Jag blev inte döpt som barn utan såg själv till att jag blev döpt före konfirmationen då jag även bytte tilltalsnamn från Margareta till Malin. 



Dom har några montrar med fina glassaker från glasbruk.


 


Den här skålen tror jag är från "Orrefors" . Den är verkligen vacker i sin annorlunda form



Vill man ha nåt mer färgstarkt så finns det också.


 


Fortsättning följer.................................. 

   

 

 

Av Malin wiper - 18 augusti 2011 07:15

    


Jag har varit inne på Mimmis Magasin och fotat nyinkomna tyger inför höst och vinter. Det är det mörka, mönstrade som påminner om 50-60-70-talen som verkar gälla

Klicka här för att komma in på Mimmis Magasins hemsida 

   

  

  

Här håller Helena upp ett av tygerna. Hon var så snäll så hon tog fram tygerna till klippbordet och la ut dom så jag kunde fota... 

                              

  

  

Detta var jätteläckert och inte så tjockt. Syrran har nåt liknande med vinetiketter. Hon bor i tygriket.

Ett tyg med gympaskor. Fick inte fram riktigt hur det ser ut

En ny kudde


Till kudden finns även en pläd som ni ser här 


Denna kökshandduk köpte jag till halva priset. Den heter "Kaffefest"  det står nertill på handduken. Det är ett orginaltryck av designern Aune Laukkanen och kommer från almedahls. 

Aune Laukkanen. Hon var även keramiker. Jag hade velat veta lite mer om henne men hittar inget om henne på wikipedia. 

   

klicka här för att komma in på almedahls hemsida där denna kökshandduk och många andra finns 

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards