Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

Sarahs nyckel!

Av Malin wiper - 17 augusti 2011 13:00


  Jag hyrde några filmer häromdan och en av dom är en film som heter "Sarahs nyckel" i regi av Gilles Paquet-Brenner. Filmen är ett drama, krig från 2011. I rollerna ser vi: Kristin Scott Thomas, Melusine Mayance, Aidan Quinn, Michael Duchaussoy, Niels Arestrup mfl. Det pratas både franska och engelska i filmen. För musiken står Max Richter


  


HANDLINGEN 


Sarahs nyckel bygger på Tatiana de Rosnays bästsäljande bok med samma namn som legat över 100 veckor på New York Times bästsäljarlista.



Paris Juli 1942, en 10-årig judisk flicka gömmer sin yngre bror i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer- Vel`dHiv. Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fickan, övertygad om att hon skall komma tillbaka om några timmar. Men timmarna blir dygn och Sarahs desperation växer...



60 år senare, inför årsdagen av Vel´d Hiv, ombeds Julia Jarmond att skriva en artikel om denna svarta dag i Frankrikes historia. Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria. Julia känner sig manad att skriva om flickans öde, och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv



 

 


MIN RECENSION


Filmen pendlar mellan nutid och dåtid utan att det blir för rörigt. Tiden för andra världskriget är så realistiskt och bra skildrat så man kan verkligen leva sig in i dess fasor. Ibland var jag tvungen att ta en paus i filmtittandet. Hon som spelade Sarah som 10-åring gjorde det så inlevelsefullt att man fick ett streck i magen. Hon var den bästa behållningen av skådespelarna enlig hur jag kände det. När man sen kom tillbaka till nutid så vävdes allt ihop på ett förträffligt sätt. Kristin Scott Thomas som spelar journalisten som undersöker vad som hänt med Sara är en suverän skådespelerska än om jag inte tycker hon är som bäst i denna roll.  Filmen är inte förutsägbar och det gör att man håller kvar intresset. Det blir en del vändningar och inte det slutet man tänkt sig. Det är många otäcka och gripande scener när nazisterna sorterar ut män, barn och kvinnor i uppsamlingsläger. Sarah viller rädda sin bror från att bli tagen men allt gick snett och det satt sig i henne sen som vuxen. Skriver inte mer nu men se gärna filmen.


Jag ger filmen 4 nycklar av 5 möjliga på grund av hon som spelade Sarah som 10-åring. Utan hennes prestation hade det blivit en trea


                               


Detta är flickan som spelar Sarah som barn. Hon heter Melusine Mayance. Hon var helt fantastisk, vad månde bliva?.  Hon är en ung Fransk skådespelerska som föddes 1999


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards