Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Malin wiper - 14 augusti 2011 15:30



Fotade lite nytt från Mimmis Magasins skyltfönster. Dom hade hunnit stänga. Helena hade pyntat så fint. Jag är inte hemma än så detta är också ett tidsinställt inlägg.



Cult har fått lite nya former, färger och mönster.  Det ser lite 50-60-talsaktigt ut i både mönster och form.



Mönstret till höger är verkligen 50-talsinspirerat.


Glasljushållare i genomskinligt grönt. Detta ser lite 70-tal ut.



Kul dekorering med tegelstenen.



Jag skall gå in och fota dom nya gardinerna som hängde i skylten. Dom är mörka med stora blommor och lite blandning mellan 50-70-talet



En titt på stickat i skylten för garner. 



På ett av skyltfönstren hängde denna affisch. 27/8 blir det Vaggerydsdagen igen. Tiden går så fort så jag hinner inte med. Stoppa tiden...   . Det börjar 15.00 på Vaggeryds torg. Jag kommer inte att kunna vara med i år. Vi är hos min son då.  Pernilla såg och hörde jag på en bilfirma för nåt år sedan. Skall se om jag kan fråga nån som skall dit så jag får lite foton till bloggen.


Klicka här för att läsa vad Skillingaryd.nu skriver om årets Vaggerydsdag


 

   

Klicka här för att läsa om Ford Fairlane. 


Av Malin wiper - 14 augusti 2011 12:45

 


Det var några som ville ha receptet på Mr T:s laxsoppa. Så här kommer det:


 


Mr T:s Laxsoppa

två personer.


Ingredienser:

1 st morot

1 st potatis

1 st palsternacka

1 liten bit rotselleri

1 liten bit purjo

1 fiskbuljong tärning

0,5 liter vatten

100-150 g lax

1,5 dl vispgrädde

0,5 paket fryst dill

1 tsk torkad timjan eller andra örter

1/3 tsk Sambal Olek

1 tsk gurkmeja

lite svartpeppar

lite citron


Gör så här:

Koka upp ½ liter fiskbuljong och skvätt i lite citron och 1/3 tsk Sambal
Olek, ställ åt sidan.

Skär en morot, en potatis, en bit selleri, en palsternacka och lite purjo
i 3-4 cm långa stavat c:a 7-8 mm tjocka.

Skär den tinade laxen i cm stora tärningar.

Häll grädden i en stor kopp och lägg i dill, timjan, gurkmeja,
svartpeppar. Rör om ordentligt.


Lägg morötterna i buljongen och koka upp.

Sätt timern på 10 min.

9 min kvar, lägg i potatisen.

6,5 min kvar, lägg i sellerin.

5 min kvar, lägg i palsternackan.

3 min kvar, lägg i purjon.

2 min kvar, lägg i laxen.

Undvik att röra om för mycket.


 

Ta av kastrullen från plattan och vänd i grädden.

Hetta upp igen och servera.



 Om man tar bort dillen och byter ut buljongen till kyckling kan man göra
korv soppa, kycklingsoppa eller köttsoppa. Då måste man steka
kyckling- eller kött-bitarna.


  

Jag har tidsinställt några inlägg som jag skrivit i förväg. Detta är ett av dom...  

Av Malin wiper - 14 augusti 2011 07:30

          

Som ni ser så är det ingen fara med mig...  Här sitter jag utanför Ritz Konditori i solgasset. Jag har varit håglös och fruktansvärt trött i några dagar men i går när jag vaknade så var jag piggare än på länge. Bestämde ändå att inte blogga utan få nåt gjort hemma och även sköta min hälsa med nackstretsching och muskelavslappning. Fick mer gjort än på länge och nu är gräset klippt igen och mannen och jag har städat färdigt. Vi behövde många pausar så en av dom tog vi på Ritz. Tack för era snälla och omtänksamma kommentarer som jag svarar på när jag kommit hem från mamma. Detta inlägg är också tidsinställt.



Kolla in vilka cupcake dom hade på Ritz,  med en äkta blomma på toppen... 



Det blommar för fullt fortfarande i samhällets rabatter.



Jag tog en varm Thai smörgås och min man en varm toast med mozzarella, salami, tomat mm. Dom var supergoda.




Selmas klädbutik har slutrea, nu 70%



När vi flyttade hit för 11 år sedan så fanns det en fotoaffär i detta hus. Nu har dom rustat upp huset och skall hyra ut lägenheter där.



Kolla in vilken snygg balkong.



Tjuvtitt in i en fin trädgård



Snyggt i en annan trädgård



Gammalt möter nytt. 




På hemvägen gick bommarna ner och tåget rusade förbi. Denna vagn har dom döpt till "Bruno Mathsson. Han föddes 1907 i Värnamo och dog 1988 i Värnamo. Han var en svensk möbelformgivare och arkitekt. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om honom


Denna stol har han formgivit. Klicka här för att komma in på sidan där det finns mer av honom 



Vi har flyttat utemöblerna till framsidan av huset för att få lite omväxling...   

 


 


Hejdå! Ha en härlig dag mina bloggläsare...     


Klicka här för att komma in på Marc Anthonys hemsida. Den här låten spelades rätt mycket när jag var med i musiksajten "Spraydio" sajten finns inte längre.

 

    

   

Av Malin wiper - 14 augusti 2011 07:00

I dag skall vi åka till min mamma i Skene för att sätta upp en tillfällig lampa i vardagsrumstaket. Sen kommer vi att ta med oss hennes kristallkrona som ramlade ner och gick sönder. Vi skall ta reda på om den går att laga och hur mycket den är värd. Det är en prototyp från 50-talet som det bara finns en av. Vi måste skicka in ett krav för att mamma skall få ersättning för skadorna. Syrran och svågern hade en jättefin lampa på vinden som hon skall få låna. Tur att vi är flera som hjälps åt och har en uppgift var. Det blir väldigt mycket merarbete av att vaktmästaren satt dit fel plugg och kroken var för klen. Dessutom var inte hålet i taket tillräckligt djupt.


Detta skall föreställa en handväska i kristall. Inte så användbar men vacker som prydnad. Klicka här för att komma in på sidan där den finns, plus mycket annat.


  

Här sjunger Delta Rhythm boys "Kristallen den fina!. Dom var mycket i Sverige när jag växte upp och förekom ofta på tv. Dom trivdes jättebra här och spelade in många svenska visor. Blev mest kända med låten "Flickorna i Småland". Dom var en amerikansk sånggrupp som var aktiva i över 50 år. Gruppen bildades 1934 på Langston-Universitetet, Oklahoma.  Klicka här för att läsa mer ingående om dom.



Detta är ett tidsinställt inlägg eftersom vi åkte iväg tidigt i morse.



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards