Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 augusti 2011

Av Malin wiper - 12 augusti 2011 16:45


Detta är ett second hand fynd för endast 10 kr. Det är en nöthackare som fungerar så att man lägger ner ex som på bilden hela valnötter i övre delen. När man vevar runt så finns det två funktioner.  Vevar man bakåt så blir nötterna mer finmalda, och framåt lite mer grovmalda. Den är inte så stor som den ser ut på bilden men rymmer rätt mycket ändå.


Klicka här för att läsa om valnötternas nyttighet 

Jag gick ut på google och kollade om det fanns nån sån där eller om den har några år på nacken. Hittade den direkt på en sida. Klicka här för att se. Läser  att den kostar 159 kr att köpa så jag gjorde verkligen ett fynd. Den är  inte bara  till för nötter utan både mandel, choklad eller hårdost. Den kommer från "Westmark"



Här har jag grovmalt nötterna och sen är det bara att strö över sallader, efterrätter eller som toppa på smörgåsar.



När man sen skall diska den så är det bara att skruva isär. Den har verkligen kommit till användning och nu ännu mer när man kan hacka annat också.

 

Av Malin wiper - 12 augusti 2011 11:02


I går kom min man hem med denna stora rulle med packningsplast. Han tycker att jag skickar så mycket paket...  Jag fick tyvärr inte iväg paketen i går till er tjejer som vann i gissningstävlingen. Jag ville ha in bådas adresser och det har jag nu så dom skickas i dag istället . sorry!.... 



När jag skulle packa in paket nr 2 så gick jag ut på trappan till altanen och kände en kraftig stickande smärta i foten. Det visade sig att jag trampat på denna nål som gick rätt in i foten ända till knoppen....  Jag hade för bråttomt som vanligt och såg den inte. Nålen måste ha  ställt sig rakt upp i en spricka i stentrappen. Försökte få ut den men det var sånt motstånd så jag fick nästan panik. Till slut var hela nålen ute och jag ringde vårdcentralen för säkerhets skull. Det kan ju ha behövts en stelkrampsspruta.

   


 Sköterskan sa att om jag fått en i barndomen och två senare i livet så behövdes inga fler. Skyddet håller i 30 år så jag slapp åka in eftersom jag fått såna sprutor flera gånger i livet. Jag gjorde rent med jod och nu känns det inget alls, fast hon sa att jag skulle kolla området i foten under dagen. Det var ett tag sen jag gjorde mig illa. Då  sprang jag ut naken från duschen för att telefonen ringde och halkade och slog mitt friska knä i ett bord....     .  Jag kom inte upp från golvet för det gjorde så ont. Blev tvungen att ringa min man...   (too much information)...   Tur att man har telefon på flera ställen numera.



Här en låt med Susan Tedechi "Hurt so bad". Jag har aldrig hört talas om henne men det svängde då bra och hon har en kraftfull röst. Letade efter "hurt" på youtube och dök på denna.

 

Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes 1970 i Boston, Massachusetts och är en amerikansk blues och soul artist. Hon har fått flera Grammy nomineringar och är väl känd för sin sångröst, gitarrspel, scennärvaro. Hon är gift med bluesgitarristen Derek Trucks 

    



Denna insändare fanns på Aftonbladets debattsida häromdan. Jag tycker den är så bra skriven.


Av Malin wiper - 12 augusti 2011 06:59


I går var det regntunga skyar med ett litet skyfall på eftermiddagen. I dag var solen framme tidigt och jag har hört att värmen är på väg tillbaka. Min man skall iväg på sitt projekt och dom har kommit igång rejält nu att färdigställa lokalerna. Jag skall följa utvecklingen med min kamera.



I går åt vi min mans gourmetiska laxsoppa som jag förberedde ingredienserna till. Egentligen brukar han ha purjolök i soppan men vi hade bara rödlök hemma. Skall man ha röd eller gul lök i så får man fräsa upp den i en stekpanna före annars blir den för skarp.



Han fick stå vid spisen själv och tillreda soppan. Jag sköter förberedelser och disk. Jag är så glad att han är bra på matlagning. Det gör allt mycket enklare,  jag gör det jag kan.


Jag såg att jag inte har haft receptet på laxsoppan inne så vill nån ha receptet så säg till så sätter jag in det i ett annat inlägg. Hans kryddning gör väldigt mycket



Han hade glömt att han köpt ett jättefint jeansförkläde på en loppis för ett tag sen. Den gick av stapeln på ett ställe som heter "Fjällstugan" där har dom restaurang & café, underhållning och en församling. En del kända artister har varit där genom åren. Den loppisen var helt fantastisk med fina saker och bra priser. Det ingick en grytvante till förklädet som ni ser.


Klicka här för att komma in på inlägget från Fjällstugans loppis



Mr T frostade ur frysen i går också med hjälp av en bilfläkt...  Det gick jättesnabbt. Vi har nu allt som var i frysen i källaren i frysskåpet vi fick av syrran och svågern. Eftersom frysen inte funkar utan öppnar sig så använder vi den inte tills vidare. Det blir lite motion att gå upp och ner från källaren för att hämta nåt och det är inte helt fel.

 

En liten nostalgitripp tillbaka till 60-talet. Här med Herman´s Hermits med låten "No milk today".  Det är en engelsk beat eller popgrupp som bildades 1963 i Manchester.

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på en annan hemsida med dom som är aktuellare och man får se hur dom dom ser ut i dag. Dom är fortfarande aktiva.

 
 





Av Malin wiper - 12 augusti 2011 06:15


Nu har jag sett klart filmen "Fåglarna" som jag skrev i ett inlägg här Den kändes inte som den gjorde när jag såg den första gången men ändå håller den och är sevärd. Lite seg i början men skräckscenerna med fåglarna är skickligt gjorda trots att filmen är från 1963. Kom inte ihåg att slutet var så abrupt. Den får ändå klart godkänt av mig men jag sätter inget betyg. Det är en riktig klassiker. Hon som spelade huvudrollen Tippi Hedren är mamma till skådespelerskan Melanie Griffith. Hon i sin tur är gift med Antonio Banderas. Tippi Hedren lever fortfarande, och är 81 år gammal.


 

Regissören Alfred Hichcock föddes 1899 i Leytonstone i norra London. Han dog 1980 i Bel Air, Los Angeles, Kalifornien. Han var en brittisk filmregissör. Klicka här för att läsa lite mer om honom. År 1956 blev han amerikansk medborgare samtidigt som han fick behålla sitt brittiska medlemskap. Jag satt då på helspänn första gången jag såg hans filmer som då gick på tv i flera omgångar.


Tippi Hedren 





Här är ledmotivet till hans antologi-serie som hette "Alfred Hitchcock Presents".  Värd var han själv. Premiären var 2/10 1955 då hade han varit regissör i över tre decennier. Den utsågs till "De 100 bästa tv-serierna genom tiderna. Serien innehöll thrillers, drama och mysterier.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards