Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Malin wiper - 3 augusti 2011 21:56

  


Vi blev länge hos mamma. När vi kom dit så var det första vi fick reda på var att kristallkronan som vaktmästaren satt upp ramlat ner. Tur att inte mamma eller nån ur personalen gick under den just då. Både skruven och pluggen var för liten och hade aldrig kunnat hålla för denna lampa. Vaktmästaren sa att han som bodde där före hade samma skruv men hans lampa hade inte ramlat ner. Till och med jag som lekman såg att det behövdes nåt helt annat. Ingen bra början.  Jag fotade allt som låg runtomkring från kristallkronan. Kristallkronan är jättefin och från 50-talet och är en prototyp. Den är större än den ser ut där kamoflerad av mattan.



Här två av delarna som låg utspridda runt lampan. Jag är så glad att ingen skadats.



Jag hade tagit med mig symaskinen och satt i köket och la upp dom. tur att man har en overlocksfot som gör att inte tyget sträcker sig och blir för långt på slutet.

 


Det är svårt att fota mot ett fönster och det var så soligt också. Det blev i alla fall bra.



Syrran och svågern hade pyntat ena bokhyllan och satt upp tavlor och annat. Nu tog vi resten och här är Mr T i full gång med att spika upp krokar.


Detta är en krok i form av en hammare. Klicka här för att komma gå in på sidan och kolla 

Vi köpte med oss två sorters rulltårtor från ett konditori i närheten och bjöd boende och personal. Vi satt med dom boende och fikade själv. Jag ville hinna umgås lite med mamma också. 



Detta är mina föräldrar som unga och nyförlovade nån gång i slutet av 40-talet. Mamma hade en sk. pillerburkshatt och pappa en stor fluga. Fluga för män har kommit tillbaka och man ser många yngre killar som har en sån.  Snart kommer väl pillerburkar tillbaka också. Man fattar inte hur hon fick in sitt tjocka hår i denna lilla hatt, fast hälften av håret ser ut att vara utanför.

  


I Sovrummet satt vi upp ett foto av min syster och svågers förra katter. Blixten till höger som var kungen bland katter med sin självständighet och bestämdhet. Sippan till vänster som var en riktig "Herrgårdsfröken".



Nu bor vår mamma i en lägenhet på första våningen med altan i 5 månader innan hon flyttas tillbaka till en renoverad lägenhet. Syrran och svågern kom över med lite trädgårdsmöbler som dom hade över sen förut. Mr T planterade begonior i krukor som stod där på altanen sen förut. Mina föräldrars trädgårdsmöbler är utslitna sen länge.


Sist när vi var till mamma då hon fyllde 88 år så sjöng personalen, dom boende och vi: Ja må hon leva uti hundrade år och det slog mig att två av dom boende är en bit över 100 år och klara i huvudet... Undrar vad dom tänkte?. Det kanske är dags att sjunga 200 år istället....  

Motorcykel gjord av gamla klockor. Klicka här för att kolla fler 


Det kommer mig osökt att tänka på när min farmor fyllde 100 år och jag var in på vår blomsteraffär  och kollade efter födelsedagskort och kände mig lite irriterad över att dom inte hade några för 100-åringar.... . Jag måste ha fått hjärnsläpp för jag gick fram till personalen och frågade om dom inte hade några kort för 100-åringar....  Naturligtvis fick dom sig ett gott skratt. Sen sa en av kvinnorna: Du kan väl köpa två kort som är till 50-åringar....  det var kvicktänkt och kul sagt av henne...    

  

     

   

 

Här sjunger Tom Jones "Funny how time slips away". Tiden går verkligen fort för jag tyckte inte det var länge sen Tom Jones såg ut så här...     Klicka här för att komma in på Tom Jones hemsida

 

 


Som ni ser så har jag lite svårt att sova för jag är så uppskruvad....  Det tar på lite psykiskt detta med mammas flytt fram och tillbaka. Hade man fått besked lite tidigare och om allt hade funkat så är det ju ingen sak. Allt måste man säga till om och inget går på automatik numera. Det är verkligen inte personalens fel för dom gör allt dom kan. Det är högre upp proppen sitter. Sen att börja med sånt här när det är semestrar och ingen går att få tag på är botten

Av Malin wiper - 3 augusti 2011 06:55

I dag åker vi till mamma för att sätta upp gardinerna jag köpte till hennes sovrum och fixar lite annat också. Syrran och svågern var där i går och gjorde jättemycket.  Hoppas det inte blir lika varmt i dag för i går  var smärtgränsen nådd. Det är sån fuktig och tryckande värme så jag orkade knappt göra nåt i går utan bara slöade. Mannen och jag fick turades om att klippa ena sidan av gräsmattan för vi orkade inte hela. Nu är det bara två sidor kvar och nere vid ån....  

  

 

Den här låten har jag haft inne i olika versioner. Här är den med Roy Orbison. Klicka här för att komma in på hans hemsida

 


 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards