Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 juli 2011

Black Swan!

Av Malin wiper - 14 juli 2011 16:37


Jag har sett en film som heter "Black Swan"  i regi av Darren Aronofsky. Filmen är från 2011 och är ett drama, psykologisk thriller, dans och skräckfilm. I rollerna ser vi: Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Winona Ryder Barbara Hershey mfl

 

Klicka här för att komma in på Natalie Portmans hemsida

  


HANDLINGEN:

Nina (Portman) är en ballerina i en New York City Ballet bolag vars liv, liksom
alla de i sitt yrke, är helt konsumeras med dans. Hon bor med sin tvångsmässiga mamma som tidigare varit ballerina själv och spelas av (Herrshey). Mamman har krävande kontroll över sin dotter. När den kontnärlige ledaren Thomas Leroy (Cassel) beslutar att ersätta prima ballerinan Beth MacIntyre (Ryder) Är hans första val Nina (Portman) men hon får konkurrens av en ny dansare Lily (Kunis) som imponerar på Leroy.  Svansjön kräver en dansare som kan spela både den vita och den svarta svanen. Den vita som med oskuld och nåd och den svarta som representerar svek och sensualitet. För Nina passar den vita svanrollen perfekt men Lilu är en personifikation av den svarta svanen. Eftersom de två unga dansarna utökar sin rivalitet till en vriden vänskap så får Nina mer kontakt med sin mörka sida.


MIN RECENSION:

Jag gillade filmen än om den inte hade så högt tempo. Det fanns djupa underliggande konflikter och rädslor. Natalie Portman gjorde en storartad roll som ballerina på frammasch. Bakom kulisserna är hon kontrollerad av sin mamma som även hon varit ballerina och spelas av skickliga Barbara Hershey. Det är en skådespelerska som varit med ett tag och haft många bra roller. Man får se den hårda världen inom dansen och deras vedermödor och krav. Blodiga fötter och ledare som tar sig friheter. Det var lite skräckscener som blev  nagelbitare men främst så blev man berörd av Natalie Portmans rollprestation och inlevelse som ibland blev som ett streck i magen. Jag gillar även det konstnärliga i filmen i form av dans, musik, ljussättning. Den är lite som ett konstverk.

Jag ger filmen 4 svanar av 5 möjliga


           



 

  

 
 
Gilla

Gilla

14 juli 2011 18:58

Vi går aldrig på bio numer, men brukar köpa DVDn. Den här filmen har jag inte sett, men väntar ivrigt på att vi köper den.

Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

Malin wiper

14 juli 2011 20:47

Vi har inte varit på bio på ett tag heller. Den är rätt djup och sorglig men bra i sin genre.

Ha en fin kväll
kram

 
diana

diana

14 juli 2011 20:42

Den har jag inte sett ännu. Gillar Nathalie Portman, så jag kanske borde se den.

http://metrobloggen.se/diana

Malin wiper

14 juli 2011 20:46

Hon är jättebra. Det är en djup film.

Ha en fin kväll
kram

 
Sussi

Sussi

14 juli 2011 22:33

Vad komiskt. Min vän pratade precis om att hon ville se den filmen och jag visste inte ens vilken film det var men det vet jag nu. Man får väl försöka sig på att se den

Sv. Tack för orden om nya headern.

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

15 juli 2011 07:52

Den är lite annorlunda och svår med bra skådespel. Ja du headern är jättefin och vilket motiv ;) fina Doris.

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

Preeti Sharma (Career guide)

10 maj 2021 09:29

Very nice article! I'm Preeti, I write for educational blogs. I make a collection of wonderful educational blogs from where I could take inspiration for writing. This article really inspires me though it is a little different from my domain but nonetheless it is a good writing. I sometime write for a education site blogs

www.clearexam.ac.in Let me know your thoughts if I could contribute to your blog too.

Malin wiper

10 maj 2021 11:27

Kul att du gillar min blogg och tycker den är annorlunda. Då får du tala om vad du kan bidra med till min blogg

Tack för din kommentar
Ha en fin dag
Hälsning Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards