Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 juli 2011

Svinalängorna!

Av Malin wiper - 11 juli 2011 21:49

 


Nu har jag äntligen sett filmen "Svinalängorna" från 2010 i regi av Pernilla August. Huvudrollerna spelas av Noomi Rapace, Ola Rapace mfl. Filmen är ett drama.

 

 

  

HANDLINGEN:

 
Lena lever i en kärnfamilj med man och två barn. När hon en dag får ett samtal från ett sjukhus om att hennes mor, som hon inte träffat på länge, är svårt sjuk ger hon sig motvilligt iväg för att träffa henne. Hennes resa blir också en resa tillbaka till barndomen där hon vuxit upp i en alkoholistfamilj med rötter i Finland. Hennes minnen kring sin utsatta situation blandas med sorgen över en bortgången bror och ilskan över den maktlöshet hon känt.
En gripande, vacker och mörk historia om en ung kvinnas konfrontation med sina
minnen från en trasslig och dramatisk barndom, om hennes sorg över sin förlorade
barndom och kampen om att våga går vidare. SVINALÄNGORNA är baserad på den
August-prisbelönade romanen med samma namn av Susanna Alakoski. Noomi Rapace
spelar huvudrollen, i sin första film efter succéfilmatiseringen av Stieg
Larsson trilogin, och hon spelar mot Ola Rapace
 
 
Filmen är helt fantastisk allrahelst för det otroliga skådespeleriet. Rollbesättaren har gjort ett bra arbete för att få filmen att glänsa. Både dom vuxna och barnskådespelarna gör ett makalöst jobb. Fast Noomi Rapace är som vanligt ett med sin roll och verkar ha en medfödd inlevelseförmåga som går utanför det vanliga. Hon är så bra så jag får gåshud, hon spelar inte utan är personen som hon skall gestalta. Filmen är välgjord och visar med stor realism hur barndomen gestaltade sig med både glädje men stor tragik när hon som barn fick ta hand om allt i hemmet inklusive sin bror när allt krackelerade för föräldrarna. Jag blev väldigt påverkad av filmen och skall inte sticka under stol med att jag fick använda mig av rätt många pappersnäsdukar.  Vilken regidebut för Pernilla August... Jag vill inte berätta mer om ni vill se filmen.
 
     
 
Av mig får den 4 filmrullar av 5 möjliga
 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards