Öppen Ridå

Alla inlägg den 30 juni 2011

Av Malin wiper - 30 juni 2011 18:49

  

I dag har min man gjort en fantastisk god spenatsoppa till lunch.


Man tar en påse stuvad spenat 375 g för 2 personer.  När spenaten är upptinad i kastrullen så kryddade han med lite muskot. Sen kokar man upp 1/2 l vatten med en kycklingbuljongtärning. Efter det 1/2 tsk sambal olek och en tsk citronsaft ner i buljongen.  Sen häller man i så mycket buljong man behöver i spenaten så soppan blir lagomt tjock. Nästa moment är att mixa ihop soppan med en stavmixer, man värmer sen upp soppan och lägger i 1 mska grädde. Serveras med ägghalvor och ev liten klick creme fraiche.


Av Malin wiper - 30 juni 2011 17:33

 


Vi har haft det toppen med paret vi lärt känna. Henne satt jag bredvid på stickcaféet sist jag var där, hon hade läst min blogg ett tag och det glädjer mig.  Dom är så trevliga och lättsamma att umgås med så det känns verkligen toppenbra. Vi satt ute och fikade ett bra tag för det var så härlig på sidan om huset där det inte blir så varmt som på framsidan. Vi har träd som skyddar lite. Det känns konstigt att inte ha nåt partytält längre men blir vi kvar i huset så får vi köpa nåt stabilare. Dom promenderade till oss för dom bor inte så långt ifrån.


Klicka här för att komma in på "Timeless home"


  


När vi fikat klart så gick min man in och blandade till lite flädersaft som vi läskade oss med. Han var så rolig för han kom ut med champagneglas  istället för dom vanliga som är så stora. Därför skålade vi i flädersaft...    


  


Jag glömde att fota kaffebrödet så jag la dit lite kakor i efterskott. Jag köpte från Ritz konditori eftersom jag inte orkar baka i denna värmen och dom har suveränt fint kaffebröd. Fatet är jag så glad varje gång jag får anledning att använda. Jag vann det i en tävling hos anitabirgitta


  Så här ser dom ut i vanliga fall. Klicka här för ett recept på hallongrottor.


Ritz gör sina hallongrottor på sitt eget vis. Dom är höga och omlindade med smörpapper. Dom är otroligt goda. Fast nu äter vi bara en liten kaka och den smakade bra också.

  


Denna lilla aluminiumkopp hittade jag när vi rensade ut inför husvisningen. Den drack jag ofta mjölk i som barn och nu satt jag en liten blomma i koppen för jag vill ha den framme för den ger såna härliga nostalgikänslor.


  


Jag hittade en rolig sak på Samhjälpens second hand häromdan. Jag känner igen denna som ingår i en serie med badtema från "Bruka Design". Den kostade bara 5 kr. Klicka här för att komma in på Bruka Designs hemsida


Klicka här för att komma in på Tradera där dom hade budgivning  på en badande dam i samma serie. Den är uppe gick för 105 kr


   Jag hittade en coffee song med Edmundo Ros & his orchestra. Han föddes 1910 och lever fortfarande. Han är musiker, sångare, arrangör och bandledare som gjorde sin karriär i Storbritannien. Han hade en mycket populär latinamerikansk orkester som hade en stor skivkarriär .


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards