Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

Hårklippning!

Av Malin wiper - 25 maj 2011 07:42


I dag skall jag gå och klippa mig för håret är så långt så jag kan ha hästsvans...  Hade tänkt spara håret lite långt i sommar men när man plattångar så slits det än om man har värmeskyddsmedel. Ute blåser det nästan storm men solen är i alla fall framme. I dag skall jag ta fram symaskinen och börja med några klädnypeklänningar som jag lovat bort. Det finns inte mycket kvar att rensa bort här utan det blir lite finlir och lite förbättringar på utsidan om vi hinner. 

 


 Denna frisörsax "Diamond E Night" säljs på Tradera för 1.980 kr så det är ingen billig historia men dom skall ju hålla länge. Klicka här för att komma in på tradera där saxen finns.




MINNESBILDEN


  

Här ser ni Järnladyn med sitt järngäng...  Denna bild är tagen nån gång i på mitten av 90-talet  jag hittade den på vinden när jag städade. Det är en jättestor bild. Jag jobbade några år på SKF i Katrineholm efter att jag gått en NC-upbildning på datastyrda svarvar, före det så gick jag på en ettårig verkstadsmekanisk utbildning i Göteborg, fick sen jobb På Ovako steel i Hällefors där jag sen träffade Mr T på en fackföreningskurs.


Då var det inte mång tjejer som arbetade med sånt. Här är några av min arbetskamrater och vi ville spexa lite. Jag skrev i företagets tidning och satt in denna bild med min text till. Det måste vara på slutet av 90-talet för jag hade utsläppt hår och var lite rundare men inte så rund som det ser ut på bilden. Före det så hade jag en lång hästsvans och var lite smalare. Jag fotade av bilden så den blev lite oskarp, borde ha scannat in den.  Jag var den första kvinnan på AMU som utbildade sig till NC-operatör. Lärarna var jätteglada att dom äntligen fick in en tjej/kvinna... 


Det bästa på det jobbet var att vi fick vara självstyrande grupper och sköta det mesta själv. Då hade vi pekdatorer för att ställa in programmen i maskinerna, sen skulle maskinerna ställas in och det var inte det lättaste. Ett tag stod jag på robotmaskiner men dom skulle också ställas in. Industrijobb är inte så smutsiga numera eftersom det är så datoriserat och vi kunde gå i fina arbetskläder med t-shirts. Tyvärr var det  några hinder som jag fick stiga över som kvinna. När jag skulle ha arbetshandskar så fanns det inte sån liten storlek och dom menade på att jag skulle då ha för stora handskar, men det gick ju inte att arbeta i. Då var det bara att kräva detta för skall dom ha kvinnor på en sån arbetsplats då skall det finnas sånt.


                                


Jag skulle heller aldrig acceptera mindre lön än männen.  Jag skulle kunna skriva en bok om tiden i industrin för det hände rätt mycket och jag blev mycket tuffare som människa och fick ta för mig och ifrågasätta mer. Klicka här för att läsa om numerisk styrning. Jag hade aldrig före jag blev arbetslös några månader tänkt på att arbeta inom industrin men eftersom dom frågade på arbetsförmedlingen så sa jag ja till deras förvåning....  Jag har haft rätt många yrken i mitt liv och det har berikat.


  


Digitala skjutmått var det som gällde då och en massa andra mätinstrument. Klicka här för att komma in på en sida för att kolla. Passbitar var nåt som användes ständigt


  

En passbit är del av en kombinationsmåttsats uppfunnen av svensken Carl Edvard Johansson. Måttsatsen innehåller 102 precisionsslipade passbitar av härdat stål som kan kombineras att ge alla mått mellan 1 mm och 201 mm i steg om 0,01 mm. Detta motsvarar cirka 20 000 olika måttvärden


Detta inlägg skulle bara handla om att jag skulle gå till frissan i dag och lite annat smått, sen spårade jag ur så här när jag såg bilden....    

 

 
 
Pisan

Pisan

25 maj 2011 09:35

Intressant läsning :-) Du har haft hur många jobb som helst ju, tänk vilken kunskap du besitter! Du skulle kunna jobba som mentor :-)
Härligt att gå och klippa sig. Det gjorde jag för några veckor sen. Ha nu en fin onsdag vännen! KRAMAR! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 maj 2011 09:51

Ja du jag har haft för många jobb och flyttat för många gånger så jag är helt förvirrad ;) orkar knappt flytta en gång till. Jag har lärt upp många i mina dagar också. Tack för dina ord. Ja du håret är helt vildvuxet nu

Ha en fin onsdag själv
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards