Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 maj 2011

Av Malin wiper - 3 maj 2011 12:23

  Detta är ett musiktips jag fått av Maria Lakatos som äger Café Lakatos. Klicka här för att komma in på Café Lakatos facebook.

 

 

 

  Klicka här för att komma in på Eliza Dolittles hemsida. Låten finns i många versioner men jag gillar denna bäst.


Av Malin wiper - 3 maj 2011 11:59

   

Jag har nyss varit till banken medans min man var till tandhygenisten. Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och vandrat in i 2000-talet och skaffat mig en dosa för att sköta bankärenden över nätet. Min man har haft en sån länge kopplad till sin data. Har haft ett litet motstånd som jag nu måste ta mig över. Om det händer honom nåt så måste jag själv kunna sköta vissa ärenden. Tyvärr så blev jag lite stressad när jag skulle aktivera koden i en telefon som stod på ett visst ställe i banken så jag slog in fel hela tiden och höll på att bli galen...  man skulle följa en röst som sa vad man skulle göra. Det gör ju inte saken bättre att man går på viktminskning, man blir lite knäpp då...   Det var så mycket folk på banken så det tog en hel timme därinne för alla verkade ha långa ärenden.


   

 Jag blev så trött och kaffesugen så jag måste bara gå in på Ritz och ta mig en sån här gapande läcker skinksmörgås... 


   

Nu har Ritz blivit med glassbox också...   


   

För ett tag sen när vi åkte över Tenhult så fanns det en stor hage med hästar. Dom kom inte med i det inlägget så jag sätter in dom nu.


  

Av Malin wiper - 3 maj 2011 08:33

 

 

Den här låten med Elvis passar bra nu tycker jag. "Walk a mile in my shoes". Klicka här för att komma in på Elvis hemsida.

 

  

 

Klicka här för att kolla vart denna sko med Elvismotiv finns


Av Malin wiper - 3 maj 2011 07:45

  

God morgon kära läsare hoppas natten varit sömnrik. Här har vi bara 3 grader varmt och det känns botten att inte kunna sitta ute och fika på dagen. Enligt väderleksrapporten så kommer värmen åter snart. Vi får ändå vara glada att vi har sol. I dag skall jag göra klart ute på altan och mannen skall fortsätta i källaren när han kommer hem sen från sitt projekt som nu verkar framskrida och dom kan snart börja ta in jobb. Vi kommer att ha det lite hektiskt framöver och det kommer att framkomma så småningom...   

   

En överbliven bild från Ulricehamn i lördags. En gammal byggnad vid kullerstenstorget med två fina bänkar framför som lockade till att sätta sig i en stund för en betraktelse över torget som sjöd av liv.


   

Utanför ett Café i det gamla huset stod denna gamla kaffepanna med blommor i. Jag blev lite nostalgisk för såna användes i ett hus vi bodde i när jag växte upp. Pappa arbetade med att hyra ut lokaler till olika föreningar och även konstutställningar mm. Då fick han fixa kaffe och smörgåsar, kaffebröd också. Jag och mamma fick hjälpa till och servera kaffe mm till dom som hyrt. Fick då en slant för detta.




Kaffepanna från 60-talet att servera i. Då var det kokkaffets tidevarv. I slutet på 70-talet blev det populärt igen att koka kaffet men då serverade man det i liten helst röd emaljerad kanna. Denna finns att skåda på Tradera



Undervåningen i huset inhyste då biblioteket och huset hette W:6. Vi bodde i en mysig tjänstebostad med trädgård. I det huset hade dom även dans, julfester, konstutställningar, försäljare som kom med billiga saker att sälja. På slutet innan det las ner och min pappa började studera så var det binga där som hela familjen hjälpte till med. Det var ett gammalt stenhus som var väldigt vackert med högt i tak och utsirningar, kristallkronor, pianon och flyglar i varje rum. En gång så skulle skoföretaget Oscaria som inte finns längre ha skovisning för folk från hela Sverige. Dom behövde nån som gick på ett podie och visade skor och pappa lejde in mig...  Jag var nog bara mellan 13-15 år och otroligt blyg. Där satt det mest gubbar och jag skulle gå på bord och visa upp massor av skor. Nu tycker jag det är festligt när jag tänker tillbaka men då var det jobbigt när gubbarna kollade både fötter och ben...  Fast jag fick ju en slant för allt jag gjorde och det var uppskattat.


   

Klicka här för att kolla vart jag hittat denna gamla Oscariaannons. Bloggen heter "Farbror Sid" och är rena nostalgitrippen. Klicka här för att läsa om Oscaria. Man börjar känna sig som rena historieboken...  


Pappa träffade många stora konstnärer på den tiden och fick köpa tavlor billigt eftersom han hjälpte dom med saker. Sen kom en kines och hade utställning med olika kinesiska saker, han skulle sen öppna den första kinesrestaurangen i Stockholm. Han bjöd hela familjen på traditionell kinesmat så vi var nog en av dom första familjerna i stan som ätit sån mat och vi var lite oroliga före och trodde vi skulle få ormar och allt möjligt men det var supergott. Jag skulle nästan kunna skriva en bok om den tiden som var så speciell och händelserik.


Jag hade inte alls tänkt skriva om detta men när jag såg kaffepannan så kom det över mig. När vi serverade så hällde vi från denna stora kanna till mindre kannor för dom var så tunga och man hällde från en  stor hög apparat med vred till dom stora kannorna och sen till mindre. Pappa var otrolig på att fixa fina smörgåsar och gillade matlagning.


   

Nu önskar jag er en fin och solig dag...  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards