Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 maj 2011

Av Malin wiper - 1 maj 2011 19:47

  

I lördags när vi var till min mamma så hade vi tagit med kaffe och kaffebröd och satt ute på gården där hon bor. Tyvärr kan vi inte ta med henne längre ut på fik för hon blir bara orolig och vill hem. Vi åt vår vanliga smörgås och kämpar som bara den mot suget...  


   

Jag har såna här solglasögon som man sätter ovanpå sina vanliga glasögon och mamma tyckte det såg så häftigt ut så jag satt på henne mina och tog ett kort. Hon tyckte det var jättekul...  Hon såg riktigt tuff ut. Vi hade köpt två godbitar åt henne men hon får bara i sig en numera hon som varit en sån gottegris. Vi hade i alla fall en fin stund med snälla spirituella mamma. Sen gick vi upp till hennes lägenhet för jag ville klippa hennes hår. Det var inte länge sen hon var till frissan för både klippning och permanent men dom klippte för lite så det blev långt direkt. Jag tog inte så mycket för hon passar inte i för kort hår. Brukar även sminka henne lite när jag är där för då känner hon sig lite ompysslad.


  

   

Innan vi åkte till syrran och svågern så besökte vi pappas grav på en skogskyrkogård där det är jättevackert. Saknade går aldrig över men dämpas lite med åren och man har ju kvar sina minnen. Har än inte kunnat kolla det jag har på film med honom fast det gått 6 år nu sen han gick bort.


Av Malin wiper - 1 maj 2011 15:22

 

 

Klicka här för att läsa vad min bror skriver i Västerbottens Folkbland om jazzbandet ODDJOBB som spelade på Studion, Umeå Folkets hus i fredags. Min bror är duktig på att skriva och har arbetat på tidningar under långa perioder. Sen har han frilansat rätt mycket. Klicka här för att komma in på Umeå Folkets Hus

 

 

 

Här är en av låtarna dom spelade på jazzklubben "Magnum Force Theme". Klicka här för att komma in på deras hemsida 


Jag är tyvärr så trött nu så jag orkar inte gå in på era bloggar utan kommer in till er i morgon istället. Det blev två intensiva dagar och jag har mer att skriva om för vi var till syrran i går också och fick träffa deras schäfer Axa igen. Tack snälla ni för era kommentarer...  

 

Av Malin wiper - 1 maj 2011 14:25

  

Vi har ett tåg i Vaggeryd och det är Socialdemokraternas första majtåg. Det startade 09.30 från Folkets Hus. Vi åkte ner för att jag skulle kunna få fota och skriva lite om detta. Jag hade inte tänkt att gå i tåget själv för det var 10 år sedan jag var aktiv (fackligt mm) och gick i nåt tåg. Då ser jag helt plötsligt min man i tåget med ett plakat...  nån hade satt det i hans hand och då var det lika bra att gå med. För oss är det den röda sidan som gäller så det var inte helt fel.


   

Jag tog själv tag i plakatet så Mr T fick fota mig och jag ställer verkligen upp på texten som står där. Det var svinkallt ute så man hade nästan kunnat ha vinterkläder på sig. Det blåste även rejält så det var svårt att hålla i plakatet men stämningen var god i ledet. Framför gick en eminent Musikkåren från Värnamo som heter "Lyran" och två grupper med urduktiga drillflickor som utförde ett konststycke med sina pom, pom och stavar. Dom heter "Drillflickorna". Blåsorkester var riktigt proffsiga och skickliga på sina instrument så man njöt hela vägen. Min son har spelat i en blåsorkester hela sin uppväxt på första maj. Han spelade olika instrument och bastrumma.


   

Här har jag hittat en kompis som var med i min gamla promenadgrupp och vi fattar varandras händer och går i takt...  Hon har en fredsduva på sitt plakat. Det var ganska många med i tåget men alldeles för lite människor i samhället. Vi fick oss en rejäl promenad.


   

Här blåste plakatet till lite...  Första gången jag demonstrerad var i Hällefors och då stod det på mitt plakat: "Jämnställdhet en självklarhet" Då var jag jämnställdhetsansvarig i metallfacket.


 

  

    

Sen hölls det tal inne i Folkets hus av Carina Ödebrink som är ordförande i Socialdemokraterna, Vaggeryd. Hon är även förtroendevald i landstinget på heltid och ledamot i komunfullmäktige på heltid. och det är hon som står längst fram här. Hon var en skicklig talare och mjuk och mänsklig med bra åsikter enligt mig.


    

Nästa talare var Matilda Ernkrans som är riksdagskvinna från Hallsberg och hon var en lysande talare också. Hon hade en väldigt personlig betraktelse av första maj och vävde in sin egen väg in i socialdemokratin med sin egen uppväxt. Hon talade om klimatförändringarna mm.  


    

Här kommer två filmklipp som blev lite svajiga för det blåste jättemycket och kamerans filmfunktion är ju inte den bästa och jag själv är lite för ryckig och har bråttomt. Sen bjöds det på kaffe och en cupcake men det kunde inte vi äta.






 

       

Av Malin wiper - 1 maj 2011 07:46

  

Efter att ha varit på torget och sett alla motorcyklar så kände vi oss hungriga. Det var rätt länge sen vi åt sushi nu så vi sökte upp en sushibar som vi inte varit på förut. Den heter "Sushi hong" och det var flera långa bord och höga stolar i lokalen och även ett i fönstret där vi satt oss. Klicka här för att komma in på en sida där man kan se Hongs meny


   

 Jag fick även ta en bild av den trevlige och glade ägaren...  Sushi är bra, mager och god mat så det passar oss ypperligt nu när vi håller på med viktminskning. Nu är vi inne på sjätte dagen och det går rätt bra. Vi satt oss ner och myste och kollade ut i solen på folk som gick förbi medans vi väntade på sushin.


   

Den här häftiga katten stod på disken och hade en rörlig arm som vinkade. I hans restaurangfönster fanns fler roliga lite mindre vita katter som också stod och vinkade...  det såg jättehäftigt ut.


   

Jag hann i alla fall fota väggen med dom fina tavlorna innan det kom mer folk.


   

Det gröna tet som man dricker till sushin fick vi serverat i en fin kanna och det tycker jag var bättre än dom vanliga termosarna som brukar stå på ett bord och man får ta själv. Tet var till full belåtenhet.


   

Min man tog misosoppa före men jag tål inte sån för magen. Han sa att den var jättegod.


   

Detta är min sushitallrik och jag brukar alltid ta mest av lax. Sen har jag två bitar med avokado. Detta var en av dom godaste sushin jag ätit och alldeles lagomt med smak av risvinäger i riset och laxen och avokadon var högklassig och det bara smalt i munnen...    Dessutom var ingefäran helt suverän och wasabin inte så stark som man är van vid och det tilltalar mig. Klicka här för att kolla vad sushibaren fått för betyg på sushikartan. Futomaki har fått bäst betyg men jag tycker denna var lika god. Det som skiljde åt var att riset var lite lösare hos Hong. Min man sa att riset smakade lite mindre vinäger och det föll mig i smaken. Fast Futimaki är högklassigt också. Inte dumt med två så bra sushibarer i Borås.


   

Min man tog helgerbjudandet som ser ut så här med olika sorter. Det kostar 70kr och han var också supernöjd med sin sushi. 

Tack Mr Hong för en toppensushi som fick oss att njuta denna Valborg... 



Nu önskar jag er alla en fin första maj. Vi skall kolla om det går nåt demonstrationståg i samhället i dag. Jag har så mycket att skriva om efter dagstrippen i går men får dela upp det hela. Hoppas ni hade en fin valborg.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards